artykuł

SEO storytelling w sprzedaży, czyli jak opowiadać o produkcie

5 maja 2020

W poprzednim artykule opowiedzieliśmy o tym, czym jest SEO storytelling. Wskazaliśmy, że nic tak nie zachęca potencjalnych klientów do zakupu, jak dobrze opowiedziana historia o produkcie. Zwróciliśmy także uwagę, że nic tak nie przyciąga robotów wyszukiwarek jak odpowiednio zoptymalizowane treści na stronie internetowej. W tym wpisie opowiemy, jak wykorzystać tę wiedzę do stworzenia opisów produktów, które naprawdę sprzedają!

Dlaczego opisy produktów w sklepie internetowym są tak istotne?

W tradycyjnym sklepie klient, zanim dokona zakupu, uważnie ogląda, dotyka, sprawdza każdy produkt. Jeżeli ma jakieś wątpliwości, zwraca się z nimi do sprzedawcy i szybko otrzymuje odpowiedź, na podstawie której podejmuje ostateczną decyzję zakupową. W przeważającej większości sklepów internetowych potencjalny nabywca nie możliwości bezpośredniego kontaktu z towarem. Zwykle nie ma szansy na otrzymanie natychmiastowej, trafnej podpowiedzi co do wyboru. W e-handlu dobrego sprzedawcę zastępuje właśnie opis produktu. To właśnie on musi z góry odpowiadać na wszelkie potencjalne pytania i skutecznie zachęcać do zakupu. Ale to nie wszystko. Opis produktu powinien przyciągać nie tylko uwagę ludzi, ale i robotów wyszukiwarek. Aby tak się jednak stało, musi być napisany zgodnie z wytycznymi optymalizacyjnymi SEO. Tylko wtedy może zwiększyć ruch i wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie witryny.

3 najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu opisów

Zanim opowiemy o tym, jak powinny wyglądać prawidłowo przygotowane opisy produktów, wskażemy najczęstsze błędy. Jeżeli czytając ten artykuł uznasz, że wskazane błędy pojawiają się w treści opisów produktów na Twojej stronie internetowej, nie lekceważ i nie bagatelizuj tego. Niewiele jest bowiem elementów witryny, które mają tak istotny i znaczący wpływ na konwersję.

Czego zatem powinni wystrzegać się właściciele sklepów internetowych?

  1. Duplicate content, czyli teksty skopiowane z innych stron, najczęściej od producenta. Algorytm Google bardzo nie lubi powielania treści i skutecznie obniża wartość stron, na których się znajdują;
  2. Brak optymalizacji tekstów pod kątem SEO. O tym, jak poprawnie optymalizować treści pod kątem SEO, pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów. W tym wpisie chcemy ponownie podkreślić rangę i wagę tych działań, bowiem mają one ogromny wpływ na poziom konwersji;
  3. Nieodpowiedni język. Nadmierne stosowanie hiperboli jest tak samo niewłaściwe jak „lanie wody” czy unikanie języka korzyści. Podobnie rzecz się ma z niedostosowaniem sposobu komunikacji i poziomu słownictwa do wybranej grupy docelowej, do której skierowana jest oferta produktowa.

Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają

Wiedząc już, jakich błędów należy się wystrzegać, warto skupić się na złotych zasadach budowania poprawnych i atrakcyjnych opisów produktów dla ludzi i robotów wyszukiwarek.

Oto reguły, których warto przestrzegać, jeżeli zależy nam na zwiększeniu widoczności swojej witryny oraz wzroście sprzedaży.

  1. Dostosuj język do grupy docelowej. Pomocne w tym celu może być proste narzędzie wspierające działania marketingowe, czyli persona. O tym, jak zbudować od podstaw portret potencjalnego klienta opowiemy, w jednym z kolejnych artykułów. Warto jednak pamiętać, że określenie grupy docelowej, zrozumienie potrzeb, zainteresowań, zwyczajów, języka, jakim posługują się potencjalni odbiorcy, jest niezbędne do tego, by nawiązać z nimi relację i stworzyć przekonujące opisy produktów.
  2. Bądź precyzyjny. Pustosłowie, „lanie wody”, używanie przymiotników, takich jak: ładny, innowacyjny, modny, które tak naprawdę niewiele wnoszą, to jeden z głównych grzechów przy pisaniu treści sprzedażowych na stronę internetową. Klienci lubią konkrety i fakty. Nie oznacza to jednak, że opisy produktów można zastąpić specyfikacją techniczną. Wręcz przeciwnie. Tworząc charakterystykę, powinniśmy unikać niejednoznaczności oraz umiejętnie łączyć i przeplatać rzetelne informacje z emocjonalnym przekazem.
  3. Wykorzystaj moc storytellingu. Na omówieniu kwestii wykorzystania storytellingu w sprzedaży skupiliśmy się w jednym z poprzednich wpisów. Warto jednak wspomnieć, że emocje pełnią kluczową rolę w procesie zakupowym. To właśnie pod ich wpływem często zapadają ostateczne decyzje i wybierane są produkty. Treści wpływające w umiejętny i nienachalny sposób na emocje naprawdę sprzedają.
  4. Zoptymalizuj treści pod kątem SEO. Aby roboty wyszukiwarek uznały treści na stronie internetowej za wartościowe, konieczne jest dostosowanie ich do wymagań Google. Pierwszą kwestią jest nadanie prawidłowej i przyjaznej struktury adresom URL. Następną jest uwzględnienie linkowania wewnętrznego. Kolejna to trafny dobór słów kluczowych i umiejętne ich rozmieszczenie oraz nasycenie nimi treści. Frazy kluczowe nie mogą zaburzać czytelności opisu. Powinny być wplatane w subtelny dla ludzi, a jednocześnie w widoczny dla robotów wyszukiwarek sposób. Nie można także zapomnieć o właściwych tytułach i atrakcyjnych, chwytliwych meta-opisach, zawierających call to action, czyli wezwanie do akcji. Dopełnieniem opisów na kartach produktów są zazwyczaj zdjęcia, które również powinny być odpowiednio zoptymalizowane. Temat ten opiszemy szerzej w kolejnych wpisach. Warto jednak wspomnieć, że obrazy powinny mieć uzupełnione teksty alternatywne, w których warto uwzględnić słowa kluczowe.
  5. Działaj na wyobraźnię. Nic tak korzystnie nie wpływa na decyzje zakupowe odbiorców, jak opis pełen trafnych porównań i przyjemnych asocjacji. To właśnie dlatego wiele marek przy tworzeniu opisów odwołuje się do skojarzeń, związanych z dzieciństwem. Na sklepowych półkach nie brakuje przecież dżemów „jak u mamy” czy pierogów „jak u babci”.
  6. Wskaż korzyści. Skup się na potrzebach oraz problemach Twoich potencjalnych klientów i pokaż, w jaki sposób Twoje produkty mogą je rozwiązać. Umiejętne stosowanie perswazji sprawi, że wzbudzisz chęć dokonania zakupu.
  7. Zadbaj o poprawność i estetykę. Nic tak nie zniechęca potencjalnych nabywców, jak błędy ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne w opisie. Świadczą one o braku profesjonalizmu i dla wielu osób są jednoznaczne z tym, że sprzedawca nie przykłada większej uwagi do tego, co prezentuje na swojej stronie. A tak naprawdę stanowi ona przecież swoistą wizytówkę zarówno jego, jak i produktów, które są tam oferowane. Warto zatem zadbać o poprawność językową oraz o to, by treści podane były w czytelnej, przejrzystej formie. Nie wolno zapominać o akapitach, nagłówkach, stosowaniu pogrubienia czy wypunktowania.

Stworzenie opisów, które naprawdę sprzedają, to czasochłonne zadanie, które wymaga wiedzy, umiejętności i dogłębnej analizy. Zdecydowanie warto jednak poświęcić na to czas, jeżeli chcemy trafić do jak najszerszego grona odbiorców, zwiększyć współczynnik konwersji i poprawić widoczność e-sklepu w sieci.

Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu profesjonalnych, odpowiednio zoptymalizowanych treści na stronę internetową, to koniecznie skontaktuj się z nami!

Napisz do nas