artykuł

Nowości w Google Search Console

30 czerwca 2021

Google Search Console to narzędzie, dzięki któremu możemy sprawdzić skuteczność naszej strony w wyszukiwarce Google oraz dowiedzieć się, co zrobić, aby poprawić jej widoczność i przyciągnąć więcej zainteresowanych użytkowników.

Od początku 2021 roku Google zapewnił nam spore wsparcie w postaci rozwijania tego najbardziej uniwersalnego narzędzia SEO na świecie. Nie jest to wciąż najdoskonalsze rozwiązanie, ale wprowadzane zmian działają na korzyść konsoli. Poniżej omawiamy te modyfikacje oraz podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jak je wykorzystać do zdiagnozowania i rozwiązania problemów z naszą witryną.

Stan w indeksie

W styczniu pojawił się ulepszony raport stanu w indeksie, który pozwala pokazać, które ze stron zostały zaindeksowane i czy podczas indeksacji wystąpiły problemy. Raport podzielony jest na klasyczny podział: błędy, ostrzeżenia, strony prawidłowe oraz wykluczenia.

Wyjaśnienie stanu

Każdy stan (Błąd, Ostrzeżenie, Prawidłowy, Wykluczono) ma konkretną przyczynę. Opisy poszczególnych typów stanu oraz sposobów ich obsługi możemy wyszukać poprzez raport, a stany to kolejno:

  • Błąd – to lista stron, które nie zostały zindeksowane. Aby uzyskać informacje o błędzie i sposobie jego naprawienia, należy przejść do opisu konkretnego typu błędu. Jest to lista problemów na stronie, na których należy się skupić w pierwszej kolejności.
  • Ostrzeżenie – to lista stron została zindeksowana, ale zawiera błąd, o którym warto wiedzieć, gdyż może on w przyszłości powodować zmniejszanie widoczności wyniku.
  • Wykluczone – klasycznie nie obyło się tutaj bez lekkich niedomówień – tak jak widzimy na powyższym wykresie wzrost w „wykluczonych” stronach nie oznacza od razu awarii domeny. Bardzo często może on wynikać ze stosowania wszelkiego rodzaju filtrowania wyników i generowania dodatkowych adresów. Owszem, mamy tutaj zabieranie crawl budgetu, niemniej naturalnym (szczególnie w przypadku sklepów) będzie wyższa liczba wykluczonych stron względem tych „prawidłowych”. Google tłumaczy to następująco: Wykluczone strony nie zostały zindeksowane, ale uznaliśmy, że było to przez Ciebie zamierzone. Może to być na przykład strona zawierająca dyrektywę noindex lub zduplikowana strona kanoniczna, którą już zindeksowaliśmy w Twojej witrynie.

Na co zwracać uwagę?

Ten raport pozwala w prosty sposób sprawdzić przyczyny najczęstszych usterek i przejść bezpośrednio do podstron, które podpadły Google w ten konkretny sposób. Jeśli widzimy narastającą liczbę ostrzeżeń czy błędów, powinniśmy sprawdzić, co je powoduje. Nie oczekujmy jednak, że 100% naszej strony zostanie zaindeksowane i wskazane jako „prawidłowe”.

Raport powiązanych usług

W lutym otrzymaliśmy drobny, aczkolwiek przyjemny upgrade zarządzania powiązanymi usługami z GSC. Obecnie Search Console obsługuje następujące typy skojarzeń: Google Analytics, Google Ads, YouTube, Konsola Play – sklep na Androida, asystent Actions Console, Chrome Web Store.

zakładać konta GSC bezpośrednio z innych usług i w łatwiejszy sposób tym zarządzać). Ten raport może okazać się bardzo przydatny dla osób, dla których domyślny sposób zakładania konta GSC jest kompletnie niezrozumiały (zmiana rekordów DNS). Zwróćmy uwagę, że właśnie teraz możliwe jest powiązanie usług z raportami GSC domeny, a nie tak jak do tej pory – jedynie z prefixami URL.

Co to oznacza w praktyce?

W skrócie – znacznie pełniejsze dane w przypadku dużych stron. Mniejsze serwisy najczęściej nie odczują ogromnych zmian przy takim łączeniu danych, choć zdarzyć się może, że nasz serwis z jakiejś przyczyny generował ruch z wielu subdomen i protokołów, a łączenie tych danych może dać pełniejszy obraz chociażby w wynikach Google Analytics niż było to dostępne poprzez prefixy, ponieważ złe ustawienie prefixów wykluczało dane z GSC.  Lepiej obrazuje to poniższe wyjaśnienie:

Nowe filtrowanie i wyrażenia regularne w raportach

W kwietniu Google zaserwował nam naprawdę potężną zmianę, która skupiła się na poprawie filtrowania z wykorzystaniem zapytań Regex. Obsługuje ona zarówno zapytania pasujące, jak i niepasujące do wyrażeń regularnych.

Właściciele witryn mogą znaleźć tę opcję za pomocą dodatkowego menu, które pojawia się po wybraniu opcji „Niestandardowe (wyrażenie regularne)” w selektorze filtrów. Ponadto Google zbudował dodatkowe wskazówki dla użytkowników, którzy nie znają wyrażeń regularnych.

Co to oznacza?

Jest to ogromnie przydatna funkcja w przypadku, gdy chcemy zawęzić wyniki GSC do konkretnych kilku kryteriów. Przypuśćmy, że nasza firma korzysta z dwuczłonowego brandu, który wpisywany jest przez użytkowników naprzemiennie, a na domiar złego także z literówkami.  Teraz nasze raportowanie takich wyników będzie dużo łatwiejsze i zmieści się w jednym zapytaniu.

Filtrowanie można użyć na zapytaniach, ale także na konkretnych typach stron, dzięki czemu możemy dokładniej analizować zawartość konkretnych katalogów lub wręcz przeciwnie – wykluczać z analizy kilka konkretnych adresów jednocześnie.

Dodatkowo Google zaktualizowało także możliwości porównywania wyników, co pozwala jeszcze łatwiej sprawdzać chociażby zmiany w widoczności witryny na przestrzeni badanych przedziałów czasowych:

Google sugeruje także inne scenariusze użycia. Przykład: jeśli właściciel witryny chce uzyskać więcej danych na temat konkretnych fraz,  może zastosować filtr zawierający zapytanie co|jak|kiedy|dlaczego. Dzięki czemu zobaczy wyniki wskazujące, czy zawartość witryny odpowiada na tak zadane pytania. Innym przykładem mogą być zapytania zawierające (lub nie) słowa transakcyjne, takie jak kup|zakup|zamówienie. Dzięki temu możemy sprawdzić, które nazwy produktów są częściej lub rzadziej używane z tymi wyrażeniami.

Wygląd i działanie strony

To kolejny raport, który opublikowany został w ramach przygotowania do Page Experience Update (pisaliśmy o tym w tym artykule).

Raport w bardzo prosty sposób przedstawia nam ocenę witryny pod kątem jej przystosowania do nowych czynników rankingowych, a także umożliwia przejście do konkretnych raportów związanych z tymi elementami. Obecnie jest to jedna z tych zakładek GSC, która powinna być odwiedzana regularnie w ramach cyklicznych badań dostosowania strony do wytycznych Google.

Na co zwracać uwagę?

W raporcie mamy poruszone wszystkie wytyczne zawarte w ramach Core Web Vitals (pisaliśmy o tym w tym artykule), ale też sygnały wpływające na jakość strony, takie jak:

  • bezpieczeństwo HTTPS,
  • brak natrętnych reklam pełnoekranowych,
  • stan bezpiecznego przeglądania,
  • przyjazność dla urządzeń mobilnych.

Aby poprawić te wyniki, musimy pamiętać o zasadach poszczególnych wytycznych (takich jak LCP), jak również o zasadach ogólnych w ramach kryteriów, które musi spełniać każdy adres URL, aby został uznany za dobrze działający w wyszukiwarce Google:

Od czerwca  Core Web Vitals jest uwzględnione w sygnałach dotyczących jakości strony wraz z istniejącymi sygnałami wyszukiwania, w tym przyjaznością dla urządzeń mobilnych, bezpiecznym przeglądaniem  zabezpieczeniami HTTPS i natrętnymi wskazówkami pełnoekranowymi.

Pamiętaj, że jeśli dopiero zaczynasz pracę z optymalizacją swojej strony, zacznij od zastosowania się do sugestii zawartych w swoim raporcie  Google Search Console CWV report . Pomóc Ci mogą opisane przez nas często popełniane błędy (o których pisaliśmy w tym artykule).

Google Insight

Najnowszy (obecnie) raport GSC zawiera w sobie garść przydatnych informacji o widoczności strony w sieci oraz sposobach jej pozyskiwania. Dane zawarte w raporcie w bardzo przejrzysty sposób przedstawiają podstawowe informacje wyciągnięte z GSC bez konieczności przeklikiwania się przez wiele raportów –  podobnie jak robiły to do tej pory miesięczne raporty przekazywane mailem. Zwróćmy uwagę, że jeśli zdecydujemy się powiązać usługi Google za pomocą opisywanego wcześniej raportu, możemy odkryć nowe ciekawe informacje, takie jak wyświetlenia strony ogółem czy przegląd strony z rozbiciem danych na poszczególne dni.

Google Search Insight, mimo iż jest to wersja beta, zawiera także informacje o linkach odsyłających z innych stron z rozbiciem na liczbę wyświetleń czy też informacje o mediach społecznościowych. Będzie to zatem dobre miejsce do sprawdzania postępu naszych działań w sieci, nie tylko z punktu widzenia SEO.

Nowe raporty będą systematycznie dodawane do kont GSC, ale już teraz można spróbować dostać się tam poprzez link: https://search.google.com/search-console/insights/.

Warto także wspomnieć o planowanej zmianie wyłączenia z raportów szczegółowych informacji o sposobie pozyskiwania ruchu z podziałem na elementy rozszerzone, które miały dawać pełniejszą kontrolę nad analizowaniem ruchu z tego miejsca. Niemniej z uwagi na ciągłe rozwijanie danych uporządkowanych oraz ich różną prezentacje Google uznało, że trzymanie tego zbiorczo w jednym rekordzie nie jest użyteczne i planuje wprowadzić kolejną zmianę.

Oczywiście wyłączenie tego raportowania nie wpłynie na działanie naszej strony ani na zmianę ruchu z tych wyników, jest to jedynie zmiana raportowania, która przestanie być wspierana od 1 sierpnia tego roku.

Pamiętajmy, że narzędzie Google Search Console umożliwia nam wyciągnięcie wniosków, które pomogą budować strategię pozycjonowania, a także pozwoli na bieżącą analizę stanu naszej strony. Dostępne w nim raporty pokażą, nad czym jeszcze powinniśmy popracować, aby witryna była jak najlepiej zoptymalizowana. Warto więc dokładnie znać wszystkie jego funkcje i na bieżąco śledzić wprowadzane zmiany, bo są to dane bezpośrednio od Google, które możemy wykorzystać do zdiagnozowania problemów na stronie i szybkim ich wyeliminowaniu, aby poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.

Chcesz wiedzieć, jak poprawić swoją pozycję w wyszukiwarce? Koniecznie skontaktuj się z nami!

Napisz do nas