artykuł
Drogowskazy w e-commerce, czyli o kategoriach słów kilka
Wyobraź sobie, że udajesz się do pobliskiego hipermarketu, by kupić kilka podstawowych produktów. Bardzo się spieszysz. Po przekroczeniu progu okazuje się, że oznaczenia głównych działów sklepowych zniknęły. Oznacza to, że w tak szerokim asortymencie będziesz musiał szukać artykułów po omacku. Nie chcesz tracić na to czasu. Wychodzisz. Na szczęście kilkadziesiąt metrów dalej jest supermarket. Wchodzisz do niego. Zapobiegawczo od razu sprawdzasz, czy są tu tablice informacyjne z podziałem na poszczególne kategorie. Są. Oddychasz z ulgą. Radość nie trwa jednak zbyt długo, gdyż okazuje się, że produkty z Twojej listy zakupów wcale nie znajdują się w działach, w których spodziewałbyś się je znaleźć. Co robisz? Wychodzisz.
Podobna sytuacja ma miejsce, gdy klient wchodzi do e-sklepu, w którym drzewo kategorii stworzone jest niepoprawnie, nazwy są nieintuicyjne, a opisów kategorii nie ma, a jeśli są, to nie zachęcają do przejścia do strony konkretnego produktu. A szkoda, bo przecież już wiadomo, jak opowiadać o produkcie, by go sprzedać! W rezultacie klient opuszcza sklep. Finalizacja sprzedaży nie następuje. Współczynnik konwersji spada. Ty nie zarabiasz.
Jak budować drzewo kategorii?
Kwestię tworzenia profesjonalnych nazw oraz opisów kategorii poruszymy w kolejnym wpisie. Dziś skupimy się na samej strukturze kategorii, czyli tak zwanym drzewie. Jego budową warto zająć się już na samym początku tworzenia sklepu internetowego. Drzewo stanowi bowiem dla klientów swoistą nawigację. To drogowskaz, który ukierunkowuje, gdzie znajduje się szukany przez niego produkt.
Jak stworzyć intuicyjne drzewo kategorii? Nie jest to trudne, jeśli pamięta się o tym, by:
- było ono zgodne z zasadą „od ogółu do szczegółu”;
- miało jasne, precyzyjne nazwy kategorii i podkategorii;
- użyte słownictwo było dopasowane do rodzaju branży;
- uwzględniało wszystkie dostępne produkty z oferty;
- odzwierciedlało sposób myślenia potencjalnych klientów.
Jak sprawdzić czy drzewo kategorii w naszym sklepie jest prawidłowo zbudowane? Najprostszym sposobem są testy. Wystarczy poprosić kilka osób o to, by odnalazły konkretny produkt w naszym sklepie i oceniły, czy to zadanie jest proste. Warto także, by wskazały ewentualne przeszkody, które pojawiły się na drodze do produktu.
Z kolei droga, jaką pokonuje klient od strony głównej do strony produktu to tak zwane breadcrumbs, czyli… okruszki chleba. To element nawigacyjny, który pozwala użytkownikom na śledzenie swojej aktualnej lokalizacji w obrębie witryny, a także szybki i bezproblemowy powrót do wcześniejszych kroków, na przykład do podkategorii.
Wizualizacja nawigacji okruszkowej wygląda następująco:
strona główna>strona kategorii>strona podkategorii>strona produktu
a przykładem, który jasno zobrazuje taką ścieżkę nawigacyjną jest:
sklepX>moda>obuwie damskie>obuwie damskie letnie>baleriny
Kategorie w sklepie internetowym a SEO
Odpowiednio zaprojektowana struktura kategorii to podstawa pozycjonowania sklepu. Drzewo kategorii stanowi bowiem drogowskaz nie tylko dla potencjalnych klientów, ale także dla… robotów wyszukiwarek. Właściwie zbudowane, umożliwia im dotarcie do wszystkich treści w witrynie oraz zaindeksowanie ich.
Aby pozycja sklepu w wynikach wyszukiwania była jak najwyższa, należy także zadbać o właściwe nazwy i opisy kategorii. Nie mogą być one przypadkowe. Tworzenie nazw należy poprzedzić wnikliwą analizą potencjału pod kątem SEO. Podobnie rzecz się ma z opisami kategorii, które powinny być dostosowane do SEO. Można w nich umieścić ważne słowa kluczowe oraz frazy z tak zwanego „długiego ogona”. Przy tworzeniu opisów nie można zapominać także o linkowaniu wewnętrznym, odpowiedniej strukturze treści, formatowaniu. Temat ten rozwiniemy niebawem.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w stworzeniu struktury i nazw, które bezbłędnie wskażą drogę do produktów w Twoim sklepie internetowym, to koniecznie daj nam znać!