artykuł
Topical authority, czyli jak budować treści, aby stać się autorytetem w branży
Na początku warto wyjaśnić, czym w zasadzie jest topical authority, o którym coraz częściej słyszy się w kontekście stron internetowych. Otóż to nic innego jak idea, zgodnie z którą Google znacznie lepiej ocenia witryny, które są wypełnione wysokojakościowym i eksperckim contentem, a także te zawierające kompleksowe źródła wiedzy. Autorytet tematyczny stosowany jest do określenia tego, jak wartościowe treści umieszczane są na danej stronie. Głównym celem topical authority jest oczywiście promowanie głębokiej i rzetelnej wiedzy, która regularnie pojawia się w internecie. To właśnie dlatego topical authority bardzo często nazywany bywa również wskaźnikiem wyczerpania tematu.
Skąd się wzięło topical authority?
Warto zauważyć jednocześnie, że autorytet tematyczny ma ścisły związek nie tylko z najważniejszymi algorytmami, czyli oczywiście Pandą (algorytm odpowiedzialny za content strony) i Kolibrem (dla algorytmu najważniejsza jest naturalność treści, a co tym idzie – przemyślane stosowanie słów kluczowych), ale również nieustannie zwiększającą się świadomością użytkowników. Nie oznacza to jednak, że należy całkowicie zrezygnować ze stosowania słów kluczowych w tekstach. Priorytetem jest tu neutralne stosowanie wyszukanych fraz.
Obecnie zdecydowanie większym zaufaniem darzymy bowiem osoby, które są ekspertami w danej dziedzinie, znają fachowe słownictwo, a ich stwierdzenia nie są wyssane z przysłowiowego palca. Podobnie oceniane są teksty, na które natrafiamy w sieci. Cenimy sobie więc nie tylko kompleksową wiedzę, ale również treści pomocne, spójne i wyczerpujące konkretny temat.
Jak więc powinny być budowany content zgodnie z ideą topical authority? Wbrew pozorom dopasowanie treści do tematyki strony jest prostsze, niż mogłoby się wydawać. Najważniejszy jest tu odpowiedni sposób tworzenia i rozwijania poszczególnych wątków, a także pamiętanie o możliwie jak największej użyteczności dla osób, którzy szukają informacji w tematyce, w której specjalizuje się dana witryna. O tym, jakich treści należy unikać, publikując w sieci, przeczytasz w naszym poprzednim artykule zatytułowanym: Jakich treści unikać na stronie? Kilka słów o thin contencie Na czym należy się więc skupić, budując treści? Najwyższa pora odpowiedzieć sobie na to pytanie!
Jak budować topical authority? Garść praktycznych porad
Jak już wspominaliśmy, topical authority oznacza przede wszystkim maksymalne wyczerpanie tematu. W budowaniu autorytetu niezwykle ważne jest także zadbanie o to, aby w treści pojawiały się wyłącznie sprawdzone i aktualne dane, a wszelkie przekazywane informacje bazowały na dokładnym researchu. Dzięki temu użytkownicy, którzy chcą uzyskać konkretną wiedzę na dany temat, nie będą musieli przeszukiwać kilku stron internetowych – pozostaną tam, gdzie znajdą wszystko, czego potrzebują. Jednak to nie koniec. Budując topical authority, należy pamiętać również o:
- przekazywaniu sprawdzonych i potwierdzonych naukowo informacji,
- szerokim i kompleksowym opisywaniu danego tematu,
- używaniu synonimów, pojęć pokrewnych i wyrazów bliskoznacznych,
- wyjaśnianiu i umawianiu trudnych pojęć lub terminów zapożyczonych z języków obcych,
- tworzeniu treści wysokiej jakości,
- dbaniu o jakość treści i unikaniu błędów,
- jasnym podziale na akapity i zagadnienia,
- naturalnym linkowaniu od ogółu do szczegółu, czyli podlinkowywanie artykułów, które pozycjonowane są na frazy długiego ogona (long tail),
- dbaniu o hierarchiczną strukturę tekstów – stosowanie nagłówków H1, H2, H3.
Użytkownicy poszukują w sieci konkretnych treści
Google chce w możliwie jak największym stopniu spełniać oczekiwania użytkowników. To właśnie dlatego propozycje stron, które pojawiają się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwaniach, muszą odpowiadać bezpośrednio na ich zapytania. Podczas tworzenia tekstu jego autorzy powinni pamiętać nie tylko o zawarciu najważniejszych dla danego tematu fraz kluczowych, ale również wziąć pod uwagę intencje użytkownika. Warto zadbać o takie spojrzenie na prezentowane zagadnienie, które pozwoli nam zrozumieć, jakich informacji może poszukiwać osoba, która weszła na naszą witrynę.
Z wymienionych wyżej punktów jednoznacznie wynika, że topical authority to nie tylko właściwie skonstruowana forma artykuły i rozwinięta treść, ale również odpowiednie łączenie tematów między sobą. Umieszczając na stronie internetowej kolejne wpisy, warto pamiętać o odnośnikach nie tylko do najnowszych artykułów, ale również tych, które zostały napisane dużo wcześniej. Taki tekst należy oczywiście sprawdzić pod względem merytorycznym i wizualnym, a ponadto zbadać nasycenie frazami kluczowymi oraz jego długość. Linkowanie do artykułów, które kompleksowo rozwijają i powielają istniejącą już bazę tekstową, to podstawa.
Najwyższa pora, aby wszystkie zebrane wyżej informacje zaprezentować na konkretnym przykładzie. Niech będzie to sklep internetowy, który w sprzedaży posiada akcesoria i sprzęt dla profesjonalnych i początkujących golfistów. Aby taka strona internetowa mogła cieszyć się autorytetem, powinny znaleźć się na niej m.in. ogólne artykuły związane z zasadami gry w golfa, informujące czym jest golfowy savoir-vivre, a także treści związane z odpowiednim ubiorem czy niezbędnym oprzyrządowaniem, bez którego rozpoczęcie przygody z tą dyscypliną sportową nie będzie możliwe. Doskonałym pomysłem będzie także opisanie wszystkich dostępnych na rynku kijów czy odrębny artykuł na temat piłeczek golfowych. Możliwości jest naprawdę sporo!
Budując topical authority, postaw na jakość i unikatowość treści
W określeniu tematyki i wyborze najwłaściwszych fraz warto korzystać z baz słów kluczowych jak np. Senuto, UberSuggest czy SurferSEO. Ważne jest tu również obserwowanie konkurencji i tworzenie podobnych, ale oczywiście całkowicie autorskich i jeszcze lepszych jakościowo treści. Dobrym pomysłem może okazać się również rozmowa z klientami, dzięki której szczegółowo dowiemy się, jakie informacje są dla nich najciekawsze i najistotniejsze.
Co jeszcze można zrobić, aby uwiarygodnić swoją treść? Sprawdzonym sposobem jest m.in. dodawanie bibliografii czy wykorzystanych źródeł. Warto też umieścić w tekście wypowiedź eksperta w danej dziedzinie. Doskonale sprawdzi się stosowanie pogrubień lub ramek w celu uwydatnienia najważniejszych informacji. Obraz jest najczęściej bardziej czytelny i przyjaźniejszy w odbiorze niż tekst, dlatego stosujmy infografiki lub ilustracje, które w ciekawej formie zaprezentują np. omawiane dane.
Budowanie topical authority w sieci jest bardzo często porównywane do budowania autorytetu w realnym świecie. Konsekwentne prezentowanie wyłącznie sprawdzonych i rzetelnych informacji sprawia, że zarówno osoby z najbliższego otoczenia, jak i te zupełnie obce zaczynają bazować na przekazywanych przez daną osobę informacjach, często używając je również jako przykład czy potwierdzenie swoich tez. Dokładnie tak samo działają treści w internecie. Dbanie o najwyższą jakość, posługiwanie się uaktualnionymi danymi oraz jak najlepsze dopasowywanie prezentowanych treści do potrzeb użytkowników przynosi wymierne korzyści.
Luiza Pastuszka
SEO copywriter
W Result Media zajmuje się tworzeniem artykułów i treści SEO dla klientów.
SEO copywriting
Strona
Na widoczność strony w wyszukiwarce wpływają nie tylko aspekty techniczne. Niezwykle ważne jest prezentowanie wysokiej jakości, ciekawych treści na temat marki, umieszczenie na niej użytecznych odnośników i prowadzenie skutecznych działań w social mediach. Nasi eksperci przygotują atrakcyjne i unikalne treści, dzięki którym firma zyska wartościowy ruch na stronie.
Czytaj
Zadbaj z nami o wysoką pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce!