artykuł

Słownik pojęć digital marketingu (cz. 1)

6 maja 2021

We współpracy klient – agencja marketingowa czy w publikacjach o marketingu internetowym bardzo często pojawiają się skróty takie jak: CPC, CTR, DMP, ROAS czy anglojęzyczne nazwy jak: capping, product feed czy flat fee. W pierwszej części naszego słownika wyjaśniamy te najczęściej stosowane dotyczące m.in. wskaźników, modeli rozliczeń czy formatów reklam. Kolejna porcja wiedzy już wkrótce!

  • Bounce Rate – współczynnik odrzuceń w statystykach strony to wskaźnik, który określa, jaki procent internautów opuszcza daną stronę zaraz po wejściu na nią bez podjęcia na niej działań. W podstawowym modelu jest on wyrażany procentowo jako liczba sesji ograniczonych do jednej strony podzielona przez liczbę wszystkich sesji.
  • Capping – limit wyświetleń reklamy (kontaktów z reklamą) przypadających na unikalnego użytkownika w określonym czasie. Jest on wyrażony w cyfrach, które są odpowiednikami liczby wyświetleń danej reklamy jednemu odbiorcy.
  • Click Through Rate (CTR) – wskaźnik tzw. klikalności, wyrażony w procentach stosunek liczby kliknięć do liczby odsłon reklamy.
  • Conversion Rate (CR) – współczynnik konwersji określa odsetek użytkowników, którzy wykonali określone działanie (np. zakup, kliknięcie, wypełnienie ankiety, zapisanie się do subskrypcji) w stosunku do ogółu użytkowników poddanych działaniu. Współczynnik konwersji może być mierzony zarówno na poziomie kampanii, grupy reklam, słów kluczowych jak i miejsc docelowych.
  • Cost Per Action (CPA) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każdą określoną w kampanii akcję użytkownika (np. uzupełnienie formularza, pobranie aplikacji, zapisanie się na newsletter, rejestrację w serwisie czy zakup towaru).
  • Cost Per Click (CPC) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde kliknięcie w reklamę.
  • Cost Per Conversion – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde osiągnięcie wyznaczonego celu (np. zapisanie się klienta do newslettera).
  • Cost Per Completed View (CPCV) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde wyświetlenie do końca materiału wideo.
  • Cost Per Customer – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za pozyskanie klienta.
  • Cost Per Day – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za cały dzień wyświetlenia kreacji.
  • Cost Per Download (CPD) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde pobranie (np. oferty, kuponu) za pośrednictwem kreacji reklamowej.
  • Cost Per Engagement (CPE) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każdym razem, gdy odbiorca reklamy wchodzi w jakąś interakcję z kreacją, np. efekt roll-over czy przesunięcie suwaka.
  • Cost Per Installation (CPI) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde uruchomienie instalacji. Aby stosować ten model, reklamodawca musi umieścić skrypty SDK w aplikacji.
  • Cost Per Lead (CPL) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każdego pozyskanego leada (danych dotyczących odbiorcy reklamy), np. poprzez wypełnienie formularza czy rejestracji w newsletterze.
  • Cost Per Mille (CPM) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde 1000 wyświetleń reklamy, najczęściej stosowany w kampaniach wizerunkowych lub e-mail marketingu.
  • Cost Per Order (CPO) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde złożone zamówienie.
  • Cost Per Sale (CPS) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym reklamodawca płaci prowizję od sprzedaży o określonej wartości lub procent od wartości sprzedaży.
  • Cost Per View (CPV) – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym koszt naliczany jest za każde wyświetlenie strony lub obejrzenie reklamy.
  • Data Management Platform (DMP) – platforma zarządzania danymi, która umożliwia reklamodawcom oraz agencjom zbieranie danych o odbiorcach oraz tym samym targetowanie w kolejnych kampaniach.
  • Demand Side Platform (DSP) – platforma technologiczna umożliwiająca zautomatyzowany zakup powierzchni reklamowej, optymalizację kampanii oraz targetowanie, wykorzystywana w modelu Programmatic.
  • Flat Fee – model rozliczeniowy działań reklamowych w sieci, w którym określona jest stała opłata za usługę bez względu na liczbę odsłon, kliknięć czy oczekiwanych działań podjętych przez użytkowników w określonym czasie (dzień, tydzień, miesiąc).
  • Impression Share – procentowy wskaźnik określający udział wyświetleń reklamy dla danej grupy demograficznej lub witryny w ogóle wyświetleń reklam w danej kampanii.
  • Product Feed (plik produktowy) – sformatowane dane dotyczące produktu, które umożliwiają wyświetlanie reklam zakupowych, zawierające opis produktu i jego atrybuty.
  • Programmatic – technologie oraz sposoby ich wykorzystania służące do automatyzacji sprzedaży i zakupu reklamy w internecie. Sprzedaż realizowana jest w modelu aukcyjnym Real Time Bidding (RTB) oraz modelu z ustaloną ceną (Programmatic Guaranteed oraz Preferred Deal).
  • Return On Ad Spend (ROAS) – zwrot z inwestycji w działania reklamowe, dzięki któremu reklamodawca może sprawdzić, jaki przychód został osiągnięty dzięki określonym nakładom reklamowym.
  • Search Engine Marketing (SEM) – działania marketingowe prowadzone w sieci wyszukiwania (kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie, optymalizacja strony). Na SEM składają się działania za pomocą zarówno płatnych wyników wyszukiwania, jak i organicznych.
  • Search Engine Optimization (SEO) – tzw. pozycjonowanie, proces optymalizacji strony internetowej, którego celem jest poprawa ilości i jakości ruchu przychodzącego do witryny z organicznych (bezpłatnych) rezultatów wyszukiwania. Działania SEO obejmują optymalizację samej strony pod kątem wyszukiwarek, tak by witryna jak najlepiej odpowiadała na dane zapytanie oraz budowanie linków odsyłających do niej.
  • Search Experience Optimization (SXO) – działanie, które łączy zarówno pozycjonowanie stron (SEO), jak i doświadczenie klientów (UX). To zbiór technik, które mają na celu zapewnienie jak najwyższej konwersji poprzez dostosowanie witryny do oczekiwań i preferencji użytkowników.
  • Supply Side Platform (SSP) – platforma technologiczna umożliwiająca zautomatyzowaną sprzedaż powierzchni reklamowej, mająca na celu maksymalizację przychodów wydawcy, wykorzystywana w modelu Programmatic.
  • Tagi UTM (Urchin Tracking Module) – określone parametry (np. źródło, typ ruchu, kod kreacji itp.) dodane do adresu URL, które umożliwiają precyzyjne śledzenie ruchu z poszczególnych źródeł na stronie.
  • True-View – format reklamowy wprowadzony przez YouTube. Reklamodawca płaci tylko wtedy, gdy widzowie obejrzą jego reklamę lub wejdą w interakcję z jej elementami.
  • True-View Discovery – format reklamy wideo, która może wyświetlać się w miejscach, w których zostały odkryte przez internautów (w wynikach wyszukiwania, na stronach odtwarzania filmów czy w aplikacji mobilnej).
  • True-View for Action – typ kampanii wideo, w której możliwe jest dodanie do reklamy wezwania do działania, nakładki na tekst nagłówka i ekranów końcowych.
  • True-View for Shopping – format interaktywnej reklamy wideo umożliwiający dokonanie zakupu bezpośrednio z poziomu kreacji.
Napisz do nas