artykuł

Słownik pojęć digital marketingu (cz. 3)

10 września 2021

W 3. części naszego słownika (zobacz cz. 1 i 2) wyjaśniamy kolejne hasła związane z digital marketingiem. Nowoczesne rozwiązania techniczne, pojęcia z zakresu SEM i SEO – uporządkowana wiedza, która pomoże sprawnie funkcjonować we wciąż zmieniającym się świecie online. Ciąg dalszy nastąpi 😉

  • Above the Fold (ATF) – termin pochodzący z nomenklatury prasowej (pierwotnie używany do określenia treści umieszczonej na pierwszej stronie gazety), w marketingu online oznacza część strony internetowej lub reklamę, która pokazuje się odwiedzającemu witrynę w przeglądarce internetowej tuż po załadowaniu strony bez przewijania. (Zobacz Below the Fold)
  • Beacon – bezprzewodowy niskonapięciowy nadajnik pracujący w technologii bluetooth, który pozwala na wysyłanie swojego identyfikatora do pobliskich urządzeń elektronicznych. Wykorzystywany m.in. w sklepach czy punktach usługowych do monitorowania częstotliwości wizyt klientów czy inicjowania działań promocyjnych związanych z lokalizacją urządzenia użytkownika (smartfon, tablet), np. zachęta do odwiedzania danego punktu, informacja o aktualnej promocji.
  • Below the Fold (BTF) – termin wywodzący się z nomenklatury prasowej, w odniesieniu do marketingu online: część strony internetowej widocznej dopiero po jej przewinięciu (tj. poniżej linii przewijania). (Zobacz Above the Fold)
  • Churn Rate – wskaźnik rezygnacji, który pokazuje, jaka cześć klientów zrezygnowała z określonych usług w badanym czasie, najczęściej w skali miesiąca.
  • Click Through Open Rate (CTOR) współczynnik stosowany w e-mailingu podający w procentach, ile osób po otworzeniu naszej wiadomości kliknęło w link, który się tam znajdował. CTOR oblicza się nastepująco: liczba unikalnych kliknięć/liczba unikalnych otwarć x 100. Dzięki temu wskaźnikowi możemy dowiedzieć się, jak efektywna jest nasza kampania.
  • Corporate Social Responsibility (CSR) – społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja zakładająca odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko przez stosowanie przejrzystych i etycznych zasad funkcjonowania, w tym przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju społeczeństwa.
  • Crawler – program komputerowy używany przez wyszukiwarki internetowe do zbierania danych dotyczących stron internetowych oraz odczytywania ich zawartości pod kątem obowiązujących algorytmów. Dane te są wykorzystywane m.in. do indeksowania stron czy sprawdzania kontekstu wyświetlanych reklam. Ze względu na popularność wyszukiwarki Google najczęściej spotykanymi crawlerami są Google-boty.
  • Dark Post – niepublikowany post (Unpublished Post), który nie pojawia się na fun page’u marki, ale jest formą reklamy skierowanej do konkretnej grupy docelowej. Użytkownik widzi go na swoim news feedzie na Facebooku.  
  • Display – reklama graficzna, której nośnikami są najczęściej banery reklamowe emitowane na serwisach internetowych. Reklamy display mogą znajdować się w różnych miejscach strony internetowej  i zawierają treść, grafiki, zdjęcia, logotyp czy też inne elementy zachęcające do interakcji.
  • Dwell Time – czas spędzony na stronie, jaki upływa między kliknięciem w link odsyłający do danej strony a powrotem do wyników wyszukiwania.
  • E-commerce – handel elektroniczny, pojęcie odnosi się do procesu kupna i sprzedaży produktów i usług w internecie. Przedstawicielami branży e-commerce są: sklepy internetowe, marketplace’y czy portale aukcyjne. 
  • E-mailing – jednorazowa, masowa wysyłka skierowana do bazy adresowej posiadanej przez firmę lub za pośrednictwem wydawcy, który posiada taką listę w formie wiadomości przesłanej na skrzynki mailowe. Jej celem jest zazwyczaj poinformowanie o produkcie i zachęcenie do zakupu czy udziału w wydarzeniu lub pobranie dokumentu.
  • Fraud – oszustwo internetowe, nieuczciwe działanie, w marketingu najczęściej jest to emisja reklamy, której celem wyłudzenie budżetu reklamowego czy generowanie fałszywych leadów.
  • Hard Bounce – informacja zwrotna wysyłana z serwera pocztowego, która informuje, że przesłana przez nas wiadomość nie została dostarczona i nie będzie dostarczona w kolejnej próbie, ponieważ adresat nie istnieje (np. wystąpił błąd w adresie). (Zobacz Soft Bounce)
  • HBB TV (Hybrid Broadcast Broadband TV, telewizja hybrydowa) – standard telewizji hybrydowej łączący w sobie typową emisję sygnałów telewizyjnych wraz z multimedialnymi treściami dostarczanymi do telewizora przez szerokopasmowy internet.
  • Live streaming – transmitowanie w czasie rzeczywistym treści wideo najczęściej w kanałach społecznościowych, które pozwala na zdobywanie dużych zasięgów. Są to zazwyczaj relacje z wydarzeń, webinary czy akcje promocyjne marki.
  • Lookalike – profil odbiorców działań reklamowych (targetowanie), dzięki któremu możemy dotrzeć do osób mających cechy podobne do naszych dotychczasowych klientów (np. pod względem zainteresowania czy demografii).
  • Marketplace – elektroniczna platforma sprzedażowa, na której swoje produkty może oferować wielu sprzedawców jednocześnie. Platformy pełnią rolę agregatorów ofert sprzedażowych. W tym przypadku oferujący produkty nie musi mieć własnego sklepu internetowego, co wiąże się z niższymi kosztami uruchomienia sprzedaży, ale zazwyczaj konieczna jest prowizja od sprzedaży dla właściciela marketplace’u.
  • Net Promoter Score (NPS) – wskaźnik używany do pomiaru lojalności klientów. Głównym celem tego badania jest określenie, jak bardzo produkt lub usługa marki będzie polecana przez badanych. NPS dzieli ich na trzy grupy: krytyków, neutralnych oraz rzeczników marki.
  • Open Rate (OR) – odsetek wyświetlonych wiadomości e-mail w stosunku do wszystkich wysłanych.
  • Organic Traffic – ruch organiczny, bezpłatny, który jest generowany przez użytkowników trafiających na stronę  poprzez kliknięcie w link w bezpłatnych (organicznych) wynikach wyszukiwania. Najlepszym sposobem na jego zwiększenie jest pozycjonowanie strony internetowej z użyciem sprawdzonych technik SEO. 
  • Page View (PV) – odsłona strony, widok strony, pojedyncze wejście na stronę, czyli zdarzenie polegające na wczytaniu strony przez przeglądarkę.
  • Real Time Bidding (RTB) – zautomatyzowany model zakupu powierzchni reklamowej w formie aukcji prowadzonej w czasie rzeczywistym. Kiedy ma dojść do wyświetlenia reklamy, wśród reklamodawców rozpoczyna się aukcja, która kończy się zwycięstwem konkretnej reklamy i wyświetleniem jej użytkownikowi na stronie, na której jest w danym momencie i która ma odpowiednie placementy reklamowe. (Zobacz Programmatic)
  • Real Time Marketing strategia marketingowa, która w działaniach reklamowych nawiązuje do bieżących wydarzeń. Wykorzystuje ona informacje, które cieszą się zainteresowaniem licznej grupy odbiorców, tworząc w reakcji do nich grafiki, posty, memy czy wideo.
  • Real Users – liczba osób, które wykonały w danym miesiącu przynajmniej jedną odsłonę w internecie. (Zobacz Unique User)
  • Responsive Web Design (RWD) – technika projektowania stron internetowych, która pozwala na ich dostosowanie do rozdzielczości ekranu dowolnych urządzeń stacjonarnych czy mobilnych (PC, tablet, smartfon).
  • Return On Investment (ROI) – wskaźnik rentowności inwestycji, liczony jako iloraz zysku netto w stosunku do nakładów inwestycyjnych.
  • Rich Media – rodzaj reklamy cyfrowej, która wykorzystuje zaawansowane funkcje takie jak wideo, dźwięk czy inne elementy zachęcające użytkowników do wchodzenia w interakcję z przekazem. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań  (np. minigra czy wideo) tego typu reklamy potrafią skutecznie przyciągnąć uwagę użytkownika. 
  • Scrolling (scrollowanie) – przewijanie zawartości ekranu na urządzeniu elektronicznym. Podczas scrollowania obraz na ekranie przesuwa się w pionie lub poziomie – za pomocą pasków przewijania.
  • Soft Bounce – informacja zwrotna wysyłana z serwera pocztowego, która informuje o niedostarczeniu wiadomości e-mail, ale powód jest tymczasowy (np. pełna skrzynka pocztowa lub przeciążony serwer mailowy) i może ona zostać dostarczona przy kolejnej próbie. (Zobacz Hard Bounce)
  • System Wymiany Linków (SWL) – mechanizm pozwalający na szybkie pozyskiwanie dużej ilości linków prowadzących do danej strony internetowej. Tego typu pozycjonowanie witryny jest uznawane za niezgodne z dobrymi praktykami SEO. Google prowadzi działania mające na celu wyeliminowanie stosowania tego systemu, a jego konsekwencją jest nałożenie kary w postaci filtra całej witryny lub wybranych podstron. (Zobacz Real Users)
  • Unique User – unikalny użytkownik odwiedzający daną witrynę w określonym czasie, identyfikowany na podstawie używanego przez niego adresu IP komputera albo danych z cookies zapisanych w jego przeglądarce.
  • User Generated Content (UGC) – treści wytwarzane i publikowane przez użytkowników – z ich własnej inicjatywy, dobrowolnie, w odróżnieniu od treści tworzonych przez marki na swoich serwisach czy na stronach wydawców. Do UGC należą m.in. posty w social mediach, polecenia, recenzje czy komentarze klientów na forach.
  • Zasięg – wskaźnik procentowy, który określa skalę dotarcia do grupy docelowej poprzez działania reklamowe prowadzone w ramach kampanii. Liczony jest jako stosunek liczby użytkowników, którzy podczas prowadzenia kampanii reklamowej zetknęli się z danym komunikatem reklamowym co najmniej jeden raz w stosunku do całkowitej liczby internautów (tzw. zasięg całkowity). 

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas