artykuł

SEO copywriting – czym jest i dlaczego jest tak ważny?

26 lutego 2020

W ofertach dotyczących pozycjonowania stron często pojawia się pojęcie seo copywritingu. Dla wielu osób brzmi ono nadal dość enigmatycznie. Jeśli chcielibyśmy wyjaśnić je za pomocą prostego równania matematycznego, to wyglądałoby ono tak:

seo + copywriting = atrakcyjne treści dla ludzi i robotów wyszukiwarek

Warto jednak rozwinąć ten temat, by lepiej zrozumieć, na czym tak naprawdę polega seo copywriting.

O copywritingu słów kilka

Copywriting to dość szerokie pojęcie, któremu warto poświęcić kilka zdań. Najogólniej mówiąc, copywriter to osoba, która zajmuje się pisaniem tekstów o jasno określonym, zamierzonym celu, np. sprzedażowym, zwiększającym świadomość klientów na temat marki, budującym pozycję eksperta w danej dziedzinie czy właśnie wspomagającym osiąganie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Spod przysłowiowego „pióra” (w obecnych czasach zastąpiła je klawiatura) wychodzą m.in. takie rodzaje treści, jak:

  • scenariusze spotów telewizyjnych i reklamowych;
  • teksty do ulotek;
  • hasła reklamowe;
  • opisy produktów, kategorii w katalogach i w e-sklepach;
  • teksty na strony internetowe, landing pages;
  • teksty blogowe;
  • oferty handlowe;
  • posty do mediów społecznościowych;
  • teksty do newsletterów, mailingu;
  • teksty eksperckie;
  • e-booki;
  • artykuły sponsorowane i eksperckie;
  • teksty poradnikowe;
  • case studies.

Jak widać, zakres usług i działań copywriterów jest bardzo różnorodny. W praktyce nie oznacza to jednak, że jedna osoba zajmuje się tworzeniem wszystkich rodzajów wyżej wymienionych treści. Istnieją bowiem różne odmiany copywritingu, które możemy określić mianem „specjalizacji”. Wśród nich wyróżniamy:

  • copywriting sprzedażowy (określany jest także jako sales copywriting, direct response copywriting czy copywriting biznesowy) – celem jest tworzenie unikalnych treści zachęcających do zakupu wybranego produktu bądź usługi. Bardzo istotna jest tutaj umiejętność kreowania przekonywujących, wzbudzających zaufanie komunikatów;
  • content writing – zadaniem content writera jest dostarczenie merytorycznych tekstów, zgodnych z ideą „content is the king”, które pomagają odbiorcom rozwiązać konkretne problemy. Poruszane w tekstach tematy są wnikliwie badane i opisywane zazwyczaj z pozycji eksperta. Celem jest zbudowanie pozycji lidera, wzbudzenie zaufania u klientów;
  • copywriting kreatywny – wyodrębnienie takiego typu copywritingu nie oznacza, że pozostałe nie odznaczają się kreatywnością. Wręcz przeciwnie! Ta cecha jest niezbędna do stworzenia wartościowych tekstów bez względu na ich przeznaczenie. To, co wyróżnia creative copywriting, to rodzaj treści, który wymaga głębokiego researchu, a jednocześnie wyjątkowo świeżych, niepowtarzalnych pomysłów, bo tylko one gwarantują przyciągnięcie uwagi klienta, jego zainteresowanie;
  • social media copywriting – jak sama nazwa wskazuje jest to tworzenie treści na potrzeby mediów społecznościowych (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram);
  • email copywriting – to nic innego jak pisanie maili i treści do newsletterów, zwykle perswazyjnych, nakłaniających odbiorców w nienachalny sposób do wykonania konkretnego działania, np. przeczytania artykułu, dokończenia zakupów w sklepie itp.;
  • ghostwriting – osoby, które zajmują się ghostwritingiem, zwani są także pisarzami-widmami, co wyjaśnia w dużej mierze, na czym polega ten typ copywritingu. Ghostwriterzy anonimowo redagują różnorodne treści: od tekstów piosenek, przez przemówienia, po prace naukowe i specjalistyczne książki, które publikowane są pod nazwiskiem zleceniodawcy;
  • seo copywriting – to szczególny rodzaj copywritingu, który łączy w sobie sztukę tworzenia unikalnych, przyjaznych dla czytelników treści i aktualnej, merytorycznej wiedzy dotyczącej sposobu działania robotów Google. Pisanie wartościowych i odpowiednio zoptymalizowanych tekstów SEO ma przede wszystkim na celu wspomagać pozycjonowanie, czyli uzyskiwanie przez określoną stronę jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego SEO copywriting jest tak istotny?

Jak już wspomnieliśmy, głównym zadaniem seo copywritera jest dostarczenie ciekawych, unikalnych treści, przeznaczonych na strony internetowe, które będą atrakcyjne zarówno dla czytelników, jak i dla robotów wyszukiwarek. Wymaga to stałego pogłębiania wiedzy oraz bycia na bieżąco z wszelkimi zmianami i aktualizacjami algorytmu Google. Oprócz lekkiego pióra copywriter powinien posiadać zatem szeroką wiedzę z zakresu SEO.

Zanim seo copywriter przystąpi do pracy, musi zgromadzić potrzebne dane do stworzenia odpowiednio zoptymalizowanych treści. Nie jest to proste zadanie. Dobranie właściwych słów kluczowych i ich przemyślane rozmieszczenie, ustrukturyzowanie tekstu poprzez umieszczenie hierarchicznych nagłówków i wyposażenie ich we frazy kluczowe, stworzenie chwytliwego tytułu oraz metaopisu, to tylko niektóre z zadań, jakie należą do seo copywritera. Więcej na ten temat napiszemy w kolejnym artykule. Warto jednak uświadomić sobie fakt, że aby powstał tekst nie tylko interesujący dla odbiorców, ale także odpowiednio zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek internetowych, konieczna jest specjalistyczna wiedza. Jeżeli zatem zależy nam na poprawieniu swojej widoczności w wynikach wyszukiwania, to zdecydowanie warto zlecić tworzenie treści na strony internetowe profesjonalistom, którzy na bieżąco aktualizują swoją wiedzę na temat algorytmów Google.

Jeżeli zależy Ci na wartościowych tekstach, które będą ciekawe dla użytkowników i zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarki, skontaktuj się z nami!

Napisz do nas