artykuł

Poradnik SEO – wpisy blogowe

25 marca 2024
poradnik seo wpisy blogowe

Dzięki artykułom opublikowanym na blogu można zdobyć grono potencjalnych klientów, dla których te treści są nie tylko ciekawe, ale i pomocne. Nie jest również tajemnicą, że wyszukiwarki lubią i promują świeży content. Każdy, nowy artykuł na blogu stanowi osobną podstronę, a to z kolei znak dla wyszukiwarki, że witryna ulega rozbudowywaniu, rozwija się. Wartościowe treści, zamieszczane na blogu generują ruch w witrynie, co również jest pozytywnie odbierane przez roboty wyszukiwarek.

Blog prowadzony zgodnie z zasadami SEO stanowi trzon działań z treścią, ponieważ skutecznie wspiera pozycjonowanie strony. Odpowiednio napisany wpis blogowy i umiejętnie zaplanowany przeprowadzą użytkownika od nieznajomości marki po konwersję.

Tematy powiązane:

Temat i słowa kluczowe

Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć, zabierając się za wpisy blogowe jest znalezienie odpowiednich tematów. Nie każdy temat będzie interesujący dla użytkowników i warto wspomóc się narzędziami, które podpowiadają, czego szukają użytkownicy internetu. Dobrze dobrany temat to połowa sukcesu.

Drugą ważną kwestią jest dobór słów kluczowych. Istnieje kilka metod wyszukiwania fraz kluczowych, najprostszym jest przeglądanie wyników wyszukiwania. Wpisując wybrane słowo w wyszukiwarkę Google, otrzymujemy autosugestie, które są generowane na podstawie innych zapytań internautów. Po przejściu na stronę z wynikami na samym dole będą widniały podobne wyszukiwania, które można wykorzystać jako tematy. Inną opcją do wyszukiwania słów kluczowych jest skorzystanie z narzędzi SEO takich jak np. Google Keyword Planner.

Bardzo dobrym pomysłem jest także prześledzenie stron konkurencji, która już prawdopodobnie znalazła odpowiednie słowa kluczowe i ma napisane, zoptymalizowane teksty pod SEO. Z samych wyników wyszukiwania jesteśmy w stanie określić, jaka jest główna fraza dla wybranego wpisu. Zdecydowanie trudniej jest wychwycić inne przydatne frazy powiązane z tematem, dlatego warto korzystać z dedykowanych narzędzi do pisania tekstów SEO.

Struktura tekstu wpisu blogowego

Wpis na blogu powinien składać się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia, dzięki temu tekst jest spójny i płynnie omawia dane zagadnienie. Na każdym etapie tekstu możemy naturalnie zawrzeć słowa kluczowe i mimo powtórzenia ich kilka razy, tekst będzie się czytało dobrze.

Bardzo ważną częścią tekstu blogowego jest lead, który jest pierwszym fragmentem tekstu będącym swego rodzaju zajawką lub wstępem. Lead jest najczęściej krótkim akapitem, w którym zawiera się najważniejsze informacje podane w tekście bloga oraz próbę pozyskania uwagi czytelnika, a jednocześnie zachęcenia do dalszej lektury.

Tekst wpisu blogowego powinien być podzielony na akapity, ponieważ zbyt duże bloki tekstu zniechęcają do czytania. Poszczególne akapity powinny mieć swoje tytuły, czyli nagłówki. Dzięki temu użytkownik łatwiej i szybciej znajdzie to, czego szuka. Nagłówki oczywiście powinny mieć odpowiednią strukturę – nagłówek H1 to tytuł wpisu, natomiast nagłówki H2 to tytuły sekcji, a H3 to tytuły podsekcji.

Osoby odwiedzające strony ze wpisami blogowymi zazwyczaj nie czytają całych tekstów, tylko skanują je wzrokiem w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Dlatego warto pokazać im, co jest ważne pogrubiając najistotniejsze informacje w tekście.

Treść wpisu blogowego

Wpis na blogu powinien być unikalny i jakościowy, ponieważ wyszukiwarka Google promuje strony wartościowe dla użytkowników, a banuje wielokrotnie powielane treści w internecie. Tekst blogowy powinien reprezentować najwyższy poziom merytoryczny, co umożliwi wykreowanie wizerunku eksperta, pomoże zbudować zaufanie do marki i zdobyć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Pisząc tekst na bloga, warto zastanowić się dla kogo ma być napisany, czyli określić grupę docelową. Dzięki temu można określić język komunikacji oraz tworzyć treści, które odpowiadają na faktyczne oczekiwania i potrzeby czytelników. Blog powinien być napisany takim językiem, żeby był zrozumiały dla przeciętnego czytelnika.

Teksty blogowe to również doskonała przestrzeń do umieszczania fraz long tail, czyli szczegółowych fraz, składających się z kilku słów. Frazy z tzw. długim ogonem wyszukują zazwyczaj bardziej zdecydowani konsumenci, skupieni na konkretnym produkcie lub określonej usłudze, czy zagadnieniu.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne we wpisach blogowych ma za zadanie pozycjonowanie całej witryny. Linki umieszczone w artykułach blogowych są ścieżką, która prowadzi użytkownika z jednej podstrony na drugą, aż do celu, jakim jest zakup produktu lub usługi. Umieszczanie w tekście linków do podstron w ramach tej samej strony internetowej jest jak budowanie “piramidy treści”, który zachęca użytkowników do dalszego zwiedzania strony, a co za tym idzie, pozostanie na niej dłużej, co może go zachęcić do konwersji.

Przyjazny URL

Publikując tekst na blogu, warto również zwrócić uwagę na przyjazny adres URL. Jaki jest przyjazny URL? Przede wszystkim link do artykułu powinien być w miarę krótki, bez polskich znaków, może, ale nie musi zawierać słowa kluczowe. Najczęściej systemy CMS automatycznie tworzą adresy stron na podstawie tytułów wpisów, w związku z tym, jeśli tytuł bloga jest bardzo długi, warto go zoptymalizować.

Optymalizacja meta tagów

Mimo że najważniejszą funkcję w pozycjonowaniu bloga pełnią słowa kluczowe zawarte w artykule, nie można zapomnieć o meta title i meta description. Meta title to nagłówek, który użytkownik widzi w wyszukiwarce, w który klika, więc nie powinien być zbyt długi, aby wyświetlił się w całości w wynikach wyszukiwania. Ma on za zadanie zachęcić użytkownika do wejścia na stronę.

Z kolei meta description to opis znajdujący się pod tytułem meta w wynikach wyszukiwania. Nie ma on wpływu na pozycjonowanie, ale ma zachęcić internautę do wejścia na stronę i przeczytania artykułu. Warto w nim zamieścić najistotniejsze słowa kluczowe, które najlepiej opiszą temat artykułu. Dobrą praktyką jest umieszczenie wezwania do działania (CTA) na końcu opisu meta.

Grafiki na blogu

Większość ludzi to wzrokowcy, więc dodanie do artykułu na blogu obrazków może podnieść atrakcyjność wizualną wpisu. Ponadto za pomocą obrazków można rozbić tekst na mniejsze, czytelniejsze bloki, które bardziej zachęcają do zapoznania się z treścią artykułu. Obrazek przy odpowiednim wykorzystaniu danych strukturalnych może być też wyświetlany na podstronie z wynikami wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, aby odpowiednio je zoptymalizować, poprzez umieszczenie słów kluczowych w nazwie pliku i tekście ALT. Wszystkie obrazy powinny być w odpowiednim rozmiarze (max 200 KB) i formacie (.png).

Komentarze na blogu

Uwzględnienie możliwości umieszczania komentarzy pozwala otrzymać wiarygodny feedback od odbiorców. Odnosząc się bezpośrednio do zadawanych pytań lub rozwiewając pojawiające się w odpowiedziach wątpliwości, zyskuje się autentyczność i ogromną wiedzę na temat klientów oraz ich faktycznych oczekiwań. Pozwala to na szybkie reagowanie, wprowadzanie zmian, innowacje i tym samym zwiększenie współczynnika konwersji.

Napisz do nas
Spis treści