news
Nowe technologie zmieniają reklamę online! SEM News 2/2023
Do masowych zwolnień w firmach technologicznych dołączył Google z cięciem aż 12 000 etatów oraz zbiera się do tego Spotify, tnąc załogę o 6% czyli 600 etatów.
Na naszym rynku obserwowaliśmy rekordowo szybkie, praktycznie z dnia na dzień, wyjście Shopee, które w trakcie swojej krótkiej obecności nad Wisłą wydało na reklamę 138 milionów złotych.
Ale żeby było bardziej apokaliptycznie, spójrzmy dziś na jeszcze jedno zjawisko. Pęka trwający dekadę duopol reklamy internetowej Alphabetu i Mety czyli Google’a i Facebooka. To są ruchy powolne, ruchy tektoniczne, ale coraz gorsze wyniki kwartalne (nawet jeżeli mówimy o powolnych wzrostach) nie pozostawiają złudzeń.
Przyczyn tego stanu rzeczy jest kilka.
- Facebook traci popularność i do gry wszedł TikTok, który razem z gromadzeniem użytkowników przejmuje budżety reklamowe.
- Google szykuje się do bitwy o nowe modele wyszukiwania, które uświadomił wszystkim ChatGPT.
- Pandemia i boom online dobiegły końca i przyszło spowolnienie, a nawet recesja.
Duzi gracze internetowi dzięki Amazonowi zobaczyli, że własna sieć może być dochodowa i ma sens. Dlatego wszyscy coraz bardziej przyglądają się Apple’owi i czekają na jego ruch.
Netflix
Rosnące wpływy platform streamingowych też robią swoje. Ostatni ruch Netflixa, który w listopadzie testowo odpalił na kilkunastu rynkach o ponad połowę tańszy abonament z reklamami, zaowocował wzrostem subskrypcji. 8% subskrybentów wybierało opcję abonamentu z reklamami. Niestety dziś nie wiadomo, kiedy opcja trafi do polski.
Oczywiście Netflix nie samymi reklamami przyciąga klientów, ale też unikalnymi treściami. W czwartym kwartale Netflix 2022 dostarczył 1160 odcinków seriali i nowych premier. To niewiele mniej niż łącznie wszyscy pozostali gracze na rynku największych platform jak Disney, HBO i Amazon Prime.
Nasz rodzimy rynek też te zmiany obserwuje i dostosowuje się do nich. Polscy wydawcy nigdy nie zrezygnowali z tworzenia i rozwijania własnych rozwiązań. Prym na rynku wiedzie chyba WP, ale Allegro też jest na tym polu aktywne i jedni i drudzy notują wzrosty większe niż rynek.
Dane Result Media
Z danych działu performance agencji Result Media, widzimy powoli rosnące zainteresowanie klientów kanałami alternatywnymi dla Google’a. Pojawiają się skuteczne działania na Pintereście – kierowane do kobiet, LinkedInie – nie tylko dla działań B2B czy kampanie w Bingu, wyszukiwarce Microsoftu, który pomimo niskiego udziału rynkowego generuje wysokiej jakości leady. Przykładowa kampania dla klienta ecommerce osiągnęła ROAS 4164% – to o ponad 1/4 lepszy od osiąganego w kanałach konkurencyjnych i to nie jest odosobniony przypadek
Trend szukania alternatywnych ścieżek digitalowych nadal stanowi mały procent wszystkich działań. Ale ta zmiana już się w Polsce zaczęła.
Google i ChatGPT
O tym, że Google wszedł w panic mode z powodu ChatGPT zrobiliśmy osobny materiał 2 tygodnie temu. Jednak od tego czasu sporo się wydarzyło.
Po pierwsze dowiedzieliśmy się, że do pomocy zostali wezwani rodzice, czyli założyciele Larry Page i Sergiey Brin, którzy odbyli serię spotkań z kierownictwem dotyczących strategii rozwoju produktów AI. Jest to pierwsze ich zaangażowanie, od kiedy oddali stery firmy 3 lata temu.
Pogłoski branżowe mówią o tym, że w ciągu roku zobaczymy 20 nowych produktów łączących chatboty w wyszukiwaniem. Możliwe, że największe zmiany zobaczymy dopiero w trakcie majowej konferencji Google I/O.
Oczywiście produkty oparte o AI i machine learningu Google’a wprowadza już od dłuższego czasu.
Google Cloud i GA4 dla e-commerce
Ostatnie updated Google Cloud wprowadza nowe rozwiązania spersonalizowanego wyszukiwania i przeglądania dla klientów ecommerce.
- Spersonalizowane wyszukiwanie i przeglądanie witryn e-commerce oparty na behawiorystce klienta.
- Oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie do sprawdzania stanów półek sklepowych.
- System rekomendacji produktów.
- Narzędzie wykorzystujące uczenie maszynowe do zmiany prezentacji produktów na stronach internetowych.
Dalej dostajemy 12 zmian w Google Analytics 4 również z myślą o e-commerce. Reklamodawcy będą teraz mogli zobaczyć, które produkty zostały dodane do koszyka, kupione, kliknięte i nie tylko.
Meta
Meta kontynuuje zwiększenie bezpieczeństwa młodzieży na platformach. W lutym reklamodawcy utracą możliwość targetowania na płeć reklamy dla osób poniżej 18 roku życia. Dodatkowo reklamodawcy utracą możliwość targetowania reklam personalizowanych bazujących na zachowaniu i obserwowaniu profili.
Na Twitterze znaleziono dowody na testowanie opcji eksperymentowania z kampaniami Performance max. Może to być obiecany rollout funkcjonalności, która pozwoli poeksperymentować, zanim zmiany na stałe wprowadzimy do konta i kampanii.
Duża zmiana czeka Twittera. Serwis na początku działalności pozwalał na wpisy o długości 140 znaków. W 2017 limit podniesiono do 280. Od lutego 2023 dostaniemy do dyspozycji 4000 znaków.
W zeszłym roku widzieliśmy zapowiedź funkcji notes na 2500 znaków.
Pomijając całą dyskusję, czy to dobrze czy źle, którą można śledzić w sieci, ja osobiście cieszę się, że może wreszcie znikną “nitki”, czyli ciekawe w zasadzie artykuły na Twitterze, które autorzy muszą dzielić na części po 280 znaków. W przypadku nitek na 30 postów bardzo ciężko się to czytało.
Z punktu widzenia serwisu wygląda to na rzucanie wyzwania opcji dłuższych wpisów/artykułów na LinkediNie. Zobaczymy, czy pojawią się obiecane dalsze zachęty dla twórców.
Pojawić się ma jeszcze droższa subskrypcja Twittera całkowicie wyłączająca reklamy.