news

Google – podsumowanie zmian 2022 i prognozy na 2023. SEM News 1/2023

13 stycznia 2023

Google cały 2022 rok wprowadzał zmiany, szykując się na przewidywalną przyszłość (w tle koniec ciasteczek, DMA, DSA). Jednak końcówka roku i  ChatGPT było jak trzęsienie ziemi. Nagle okazało się, że w 2-3 lata może nastąpić koniec wyszukiwania w internecie, jakie znamy. A to może oznaczać koniec Googla. Przed nami bardzo interesujący rok 2023.

ChatGPT

ChatGPT udostępniony szerszej publiczności w grudniu okazał się momentem przełomowym. Większość ludzi oniemiała, widząc, jak sprawnie sztuczna inteligencja rozumie język, nawet język polski, który dotąd był przez tego typu rozwiązania traktowany po macoszemu. A nie dość , że ChatGPT rozumiał, co do niego piszemy, to odpowiadał w sposób bardzo logiczny i gramatyczny. Okazało się, że potrafi pisać eseje, tworzyć treści reklamowe i odpowiadać na zadane pytania.

I pomimo że jego wiedza o teraźniejszości kończyła się na 2021 roku (nie był update’owany o późniejsza wiedzę), to możliwość kompilowania odpowiedzi z różnych źródeł, wyraźnie pokazała, że ta technologia to przyszłość.

W zasadzie wystarczy dodać funkcję asystenta głosowego i połączyć to na żywo z jakąś wyszukiwarką i mamy nowy model wyszukiwania informacji w sieci.

Konkurencja też poczuła wiatr zmian i na początku roku Microsoft zapowiedział, że jest już tworzone rozwiązanie łączące ChatGPT z ich wyszukiwarką Bing.

Więc to nie jest przyszłość, a teraźniejszość walki o zmianę zacementowanego rynku wyszukiwań. Google na pewno jeszcze nie przegrał.  W końcu mają bardzo zaawansowane laboratorium sztucznej inteligencji i zapewne wcale nie gorsze produkty. Pytanie, jak szybko będzie zmieniał się rynek i jak szybko Google będzie chciał i umiał zmieniać swoje modele biznesowe.

Sieć reklamowa Apple

Kolejnym zagrożeniem zwłaszcza na rynkach anglosaskich jest możliwość odpalenia sieci reklamowej przez Apple. Od 2 lat ograniczenia prywatności stosowane przez Apple’a są dotkliwe dla podmiotów działających w ich ekosystemie.

W zeszłym roku coraz więcej osób na rynku zaczęło mówić o możliwości odpalenia sieci reklamowej przez Apple i wykorzystaniu przewagi wiedzy o użytkownikach. Przykład takiego ruchu Amazona pokazał, jak dochodowe to może być przedsięwzięcie.

A co gdyby Apple w końcu przestał przyjmować dziesiątki miliardów dolarów rocznie od Alphabetu, a Google przestał być domyślną wyszukiwarką na urządzeniach z jabłkiem?

Ruchy Applea w 2023 mogą być bardzo spektakularne zarówno na polu technologicznym, jak i produktowym.

Rośnie świadomość użytkowników

Następne czarne chmury to rosnąca świadomość użytkowników i ustawodawców. Państwa zorientowały się, jak wiele danych o ich obywatelach zbierają giganci technologiczni. Zwłaszcza Unia Europejska, która wprowadza kolejne akty, jak Digital Services Act i Digital Markets Act. To aż tak odległa przyszłość nie jest, bo wszystko zacznie obowiązywać w pierwszym kwartale 2024 roku.

Między innymi to jest głównym motywatorem do przygotowywania się do przyszłości bez third-party cookies, które Google’owi idą dość wolno.

Dobra, ale wystarczy tej histerii. Biznes nie lubi nudy, a Google nie czeka z założonymi rękami. Z punktu widzenia rozwoju produktów to nadal chyba najaktywniejszy gracz, którego biznes ma wiele odnóg, sporo programów badawczych i rozwojowych.

Zmiany w Google w 2022

I tak 2022 rok minął pod znakiem:

  1. Zmiany w searchu – były naprawdę duże. Google opublikowało w pierwszym kwartale Core Web Vitals, potem doszły zmiany w zakresie opinii, nowe oparte o machine learning sposoby oceny treści i aktualizacje filtrów spamowych. Dodatkowo nastąpiły niewielkie zmiany algorytmów wyszukiwań. W zasadzie to powinienem teraz przeczytać z kartki całą listę tych zmian, ale to by było nudne. Więc jeżeli naprawdę Cię to interesuje, to tu znajdziesz link do artykułu, gdzie umieściliśmy wszystkie zmiany: https://resultmedia.pl/najwazniejsze-aktualizacje-algorytmu-google-w-2022-r/

2. System reklamowy – czyli maszyna do zarabiania pieniędzy też nie próżnowała. W Google Ads widzimy coraz większy nacisk na automatyzację kampanii czyli Performance Max i kolejne rozwiązania, jak łatwe, automatyczne tworzenie reklam pod te rozwiązania. Powoli Google tworzy coraz więcej kreacji, łącznie z wideo.

Jedną z największych zmian w minionym roku było całkowite wyłączenie rozszerzonych reklam tekstowych (zapoczątkowane w 2021r.) i przejście na reklamy elastyczne.

Doczekaliśmy się też dedykowanych podcastom form reklamowych audio.

Podobnie jak poprzednio wszystko zareagowaliśmy w artykule:

https://resultmedia.pl/google-ads-najwazniejsze-zmiany-w-2022-r/

YouTube

YouTube – ten serwis to wygrany nie tylko zeszłego roku. Zmiana trendu z serwisów społecznościowych w serwisy rozrywkowe z elementami społecznościowymi podbiła pozycję YT.  Shortsy na dobre zagościły na YT i konkurują z krótkimi formami w innych serwisach. YT nauczył się je wykorzystywać i powoli udało się je połączyć z już istniejącymi materiałami i kontami.

Google Analytics 4

Google Analytics 4 od połowy 2023 roku będzie jedynym dostępnym Analyticsem, więc cały 2022 rok widzieliśmy kolejne zmiany, ulepszenia i liczne narzekania użytkowników.

Google Maps

Google Maps – 2022 rok przyniósł trochę zmian i sporo testów, których efekty wszyscy zobaczą w 2023 roku. W końcu to nadal najpopularniejszy system nawigacyjny na świecie.

Co przyniesie 2023?

Kilka rzeczy wiemy na pewno:

  • Do końca 2023 roku nastąpi koniec ciasteczek third-party w Chromie.

Brzmi prosto, ale idące za tym zmiany są potworne. Chrome jest przeglądarką, która nawet w trybie incognito stara się używać najwięcej ciasteczek na rynku. Wszak z tego wynika wszechwiedza Google.

Z punktu widzenia produktów, Google musi jeszcze dokładniej nauczyć się czytać coraz mniejszą ilość danych. Musi ulepszać posiadane już algorytmy postepowań ludzi, aby nadal dostarczać nam dane o ruchu, czy kampaniach. Na dziś nawet bez ciasteczek potrafi to robić już z 70-80% prawdopodobieństwem. 

Oczywiście first-party cookies nadal będą istnieć i Google zapewne też będzie jedną z firm oferujących takie rozwiązania.

  • Co do Searcha i SEO – to większość głosów na świecie zgadza się, z tym, że czeka nas przyśpieszenie. Zmiany związane ze sztuczna inteligencją i coraz większy udział młodego pokolenia i ich przywiązanie do treści wizualnych będą szybko zmieniać wyszukiwanie.

Więc zmiany Googlea będą jeszcze szybsze i raczej brutalne – to oznacza, że nikt nie będzie myślał o twoich uczuciach, a bardziej trzeba będzie nadążać z dostosowywaniem się do nich. 

Na pewno zobaczymy większe nasilenie wyszukiwania obrazkowego i wideo. W sumie ikonę wyszukiwania obrazem już na stałe wprowadzono na google.com kilka miesięcy temu.

SEO techniczne zaczęto już traktować poważnie i ten trend się wzmocni. Także tutaj konkurencja będzie coraz silniejsza i też musisz za tym nadążyć.

Google Ads

  • Od 19 stycznia Google usunie słowa kluczowe o tym samym typie dopasowania, które są wyświetlane dla tych samych zapytań w grupie reklam. Zmiana spowoduje usunięcie typów dopasowania do wyrażenia/ścisłego na rzecz słowa kluczowego w dopasowaniu przybliżonym w grupie reklam. Jeśli używasz autorekomendacji, sprawdź czy jej nie wstrzymać.
  • Już w maju pożegnamy się z opcja targetowania similar audiences, czyli “podobnymi odbiorcami”.
  • Google Maps – tutaj nacisk na lokalność i pieszych jeszcze przyśpieszy. Zobaczymy nowe rozwiązania oparte na rozszerzonej rzeczywistości i wszystko w czasie rzeczywistym. Niedługo z fazy testów wyjdą nowe zabawki i będziemy o nich informować na bieżąco. 
  • Immersive view – czyli oglądanie budynków z wymodelowaną bryłą. W Polsce mamy na razie Zamek Królewski i Muzeum Powstania, ale wkrótce pojawi się więcej obiektów.
  • Neighbourhood vice, czyli klimat sąsiedztwa – będzie coraz więcej funkcji społecznościowych, ale i powiązanych z poszerzona rzeczywistością, które mają pozwolić użytkownikom lepiej poznać “ducha” okolicy, w której żyją lub która odwiedzają.
  • Live view – czyli z jednej strony nawigacja dla przechodniów, która na żywo dzięki obrazowi z kamery pokaże, gdzie iść i kiedy skręcić, ale jednocześnie pozwoli odkrywać nowe miejsca, czy informować nas o popularnych punktach w okolicy.

Co z tego wszystkiego wynika dla polskiego rynku i przedsiębiorców? Wszystkie te zmiany będą wymagały dostosowania się, aby nie wypaść z gry. Trudno samodzielnie przetwarzać tę całą wiedzę i jeszcze być najlepszym w swojej własnej działce.

Marketing online jest szeroką dziedziną o sporym zakresie specjalizacji. Nikt nie jest dobry we wszystkim. Dlatego warto mieć świadomość jakie zadania i zakresy zlecić, a jakie robić samodzielnie.

Google Partner Premier

Nowością Google’a z 2022 roku, która prawdopodobnie będzie odświeżona w 2023, to coroczne przyznawanie odznak partnerom i partnerom premium.

Odznaka Partner Premium przyznawana jest tylko 3% najlepszych agencji. Analiza jak to u Google’a jest całkowicie automatyczna, bez udziału czynnika ludzkiego, i opera się na danych kampanii, które prowadzi agencja dla swoich klientów. Więc wybierając agencję, pamiętaj, żeby wybierać najlepszych.

Przygotowując się na 2023 pamiętaj też, że Google lubi często wprowadzać rzeczy, o których nie informuje wcześniej. Dlatego warto być na bieżąco, co może ułatwić Ci obserwowanie Super Efektywnego Marketingu.

Napisz do nas