!{'Result Media'}
iab Facebook Marketing Partner Google Partner
Result Media
NEWSROOM

Model AIDA w copywritingu, czyli jak wypłynąć na szerokie wody Internetu

Internet to ocean wypełniony po brzegi różnorodnymi treściami. Utrzymanie się na jego powierzchni jest dla copywriterów nie lada wyzwaniem. Jednak samo dryfowanie nie wystarczy, by wyróżnić się na tle konkurencji i zyskać uwagę odbiorców. Brak strategicznych i odważnych działań może skutkować utknięciem na mieliźnie, a nawet zatonięciem. Aby nie zniknąć w otchłani informacji, warto działać odważnie, rzucić się na głęboką wodę. Kołem ratunkowym jest znany i sprawdzony model AIDA. Jak wykorzystać go w copywritingu i wypłynąć na szerokie wody Internetu? Tego dowiesz się z naszego artykułu, do lektury którego serdecznie zachęcamy!

Model AIDA – co to takiego?

Nie każdy wie, co oznacza wywodzący się ze świata marketingu termin AIDA, jednak każdy z nas niemal każdego dnia ma z nim do czynienia. Jak to możliwe? Otóż wszyscy jesteśmy mniej lub bardziej świadomymi odbiorcami przekazów reklamowych: radiowych, telewizyjnych, internetowych. Tutaj od lat wykorzystywany jest model AIDA. I dzieje się tak nie bez powodu, bowiem jest on nie tylko skuteczny, ale i uniwersalny.

Model AIDA ma zastosowanie również w copywritingu sprzedażowym. Ale zanim powiemy, jak go wykorzystać przy tworzeniu treści, wyjaśnimy, czym dokładnie jest AIDA.

Otóż termin ten to akronim czterech, wymienionych i wyjaśnionych poniżej pojęć.

Attention – zwrócenie, przyciągnięcie uwagi

Copywriterzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że mają dosłownie kilka sekund na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Niektórzy wybierają drogę na skróty, czyli clickbaitowe tytuły, które, co prawda działają, ale na chwilę i pozostawiają odbiorców z poczuciem rozczarowania, a nawet niesmaku. Zatem jeśli nie chcemy, mówiąc dosadnie, popłynąć, to twórzmy unikalne, chwytliwe i co ważne, wartościowe tytuły.

Jak to zrobić? Możliwości jest naprawdę wiele, a wśród nich:

  • wykorzystanie potencjału słów kluczowych,
  • zadawanie pytań,
  • stosowanie wyrażeń poradnikowych,
  • korzystanie z potęgi liczb,
  • opieranie się na grach słownych, humorystycznych aluzjach,
  • przemycanie emocji,
  • kreatywne przekształcanie cytatów, znanych tytułów, haseł.

Interest – zainteresowanie

Wzbudzanie zainteresowanie będzie o wiele łatwiejszym zadaniem, jeśli poprzedzimy je analizą grupy docelowej. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie persony, czyli wirtualnego portretu klienta. To proste narzędzie marketingowe pozwala poznać, między innymi pasje, cele, motywacje i problemy, z jakimi boryka na co dzień klient i w efekcie, precyzyjnie dopasować treść i język komunikatu. W tym miejscu warto również wykorzystać siłę, jaka drzemie w storytellingu. Nie ma tu miejsca na przysłowiowe „lanie wody”. O marce, jej produktach i usługach trzeba opowiedzieć tak, by historia zapadła w pamięć i wzbudziła autentyczne emocje. Są one bowiem nieodłącznym elementem w procesie zakupowym.

Desire –  wzbudzenie pożądania

W tym punkcie należy skupić się na takim przedstawieniu marki, usługi czy produktu, by konsument nie miał żadnych wątpliwości, że są one wyjątkowe. Warto skupić się w tym miejscu na konkretach. Nie należy tego jednak mylić z tworzeniem niezrozumiałych, technicznych specyfikacji czy enigmatycznie brzmiących opisów, pełnych naukowych terminów czy fachowego nazewnictwa. Takie działanie może bowiem pociągnąć nas na dno. Należy precyzyjnie określić zalety naszej oferty i skutecznie przekonać odbiorcę o przewadze naszej oferty nad propozycjami konkurencji.

Action –  wezwanie do działania 

W tym miejscu należy zadziałać niczym kompas i wskazać odbiorcy odpowiedni kurs, który doprowadzi do konwersji. Może nią być zarówno skorzystanie z oferty, zakup produktu czy usługi, założenie konta, jak i zapisanie się do newslettera. Najczęściej ten ostatni element klasycznego modelu AIDA przyjmuje formę bezpośredniego zwrotu, czyli Call To Action.

Rozszerzenie modelu AIDA w copywritingu 

Attention, Interest, Desire i Action to cztery główne filary, na których należy opierać swój przekaz. Ale niejedyne. Model AIDA można, a nawet trzeba rozszerzać, wzbogacać, jeśli chcemy wyróżnić się na tle konkurencji i stworzyć treści, dostosowane do aktualnych wymagań odbiorców.

Do wyboru mamy:

  • Loyalty – lojalność, szczególnie poprzez programy lojalnościowe, np. zniżki dla stałych klientów, promocje przy kolejnym zakupie;
  • Conviction – utwierdzenie, przekonanie o trafnej, właściwej decyzji zakupowej;
  • Satisfaction – wzbudzenie długofalowego zadowolenia z dokonanego zakupu, wskazanie rozległych, perspektywicznych korzyści.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w planowaniu i tworzeniu treści w oparciu o uznany w świecie marketingu i reklamy model AIDA, to koniecznie daj nam znać na kontakt@resultmedia.pl lub zadzwoń 22 354 66 68!

 

Małgorzata Ciorgoń

SEO Copywriter

RESULT MEDIA

+48 22 354 66 68
kontakt@resultmedia.pl

RESULT MEDIA sp. z o.o.
ul. Łowcza 17A
02-955 Warszawa