artykuł
Model AIDA w copywritingu, czyli jak wypłynąć na szerokie wody Internetu
![](https://resultmedia.pl/content/uploads/2020/12/postRM_30.11.2020_modelAIDA_1.png)
Internet to ocean wypełniony po brzegi różnorodnymi treściami. Utrzymanie się na jego powierzchni jest dla copywriterów nie lada wyzwaniem. Jednak samo dryfowanie nie wystarczy, by wyróżnić się na tle konkurencji i zyskać uwagę odbiorców. Brak strategicznych i odważnych działań może skutkować utknięciem na mieliźnie, a nawet zatonięciem. Aby nie zniknąć w otchłani informacji, warto działać odważnie, rzucić się na głęboką wodę. Kołem ratunkowym jest znany i sprawdzony model AIDA. Jak wykorzystać go w copywritingu i wypłynąć na szerokie wody Internetu? Tego dowiesz się z naszego artykułu, do lektury którego serdecznie zachęcamy!
Model AIDA – co to takiego?
Nie każdy wie, co oznacza wywodzący się ze świata marketingu termin AIDA, jednak każdy z nas niemal każdego dnia ma z nim do czynienia. Jak to możliwe? Otóż wszyscy jesteśmy mniej lub bardziej świadomymi odbiorcami przekazów reklamowych: radiowych, telewizyjnych, internetowych. Tutaj od lat wykorzystywany jest model AIDA. I dzieje się tak nie bez powodu, bowiem jest on nie tylko skuteczny, ale i uniwersalny.
Model AIDA ma zastosowanie również w copywritingu sprzedażowym. Ale zanim powiemy, jak go wykorzystać przy tworzeniu treści, wyjaśnimy, czym dokładnie jest AIDA.
Otóż termin ten to akronim czterech, wymienionych i wyjaśnionych poniżej pojęć.
Attention – zwrócenie, przyciągnięcie uwagi
Copywriterzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że mają dosłownie kilka sekund na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. Niektórzy wybierają drogę na skróty, czyli clickbaitowe tytuły, które, co prawda działają, ale na chwilę i pozostawiają odbiorców z poczuciem rozczarowania, a nawet niesmaku. Zatem jeśli nie chcemy, mówiąc dosadnie, popłynąć, to twórzmy unikalne, chwytliwe i co ważne, wartościowe tytuły.
Jak to zrobić? Możliwości jest naprawdę wiele, a wśród nich:
- wykorzystanie potencjału słów kluczowych,
- zadawanie pytań,
- stosowanie wyrażeń poradnikowych,
- korzystanie z potęgi liczb,
- opieranie się na grach słownych, humorystycznych aluzjach,
- przemycanie emocji,
- kreatywne przekształcanie cytatów, znanych tytułów, haseł.
Interest – zainteresowanie
Wzbudzanie zainteresowanie będzie o wiele łatwiejszym zadaniem, jeśli poprzedzimy je analizą grupy docelowej. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie persony, czyli wirtualnego portretu klienta. To proste narzędzie marketingowe pozwala poznać, między innymi pasje, cele, motywacje i problemy, z jakimi boryka na co dzień klient i w efekcie, precyzyjnie dopasować treść i język komunikatu. W tym miejscu warto również wykorzystać siłę, jaka drzemie w storytellingu. Nie ma tu miejsca na przysłowiowe „lanie wody”. O marce, jej produktach i usługach trzeba opowiedzieć tak, by historia zapadła w pamięć i wzbudziła autentyczne emocje. Są one bowiem nieodłącznym elementem w procesie zakupowym.
Desire – wzbudzenie pożądania
W tym punkcie należy skupić się na takim przedstawieniu marki, usługi czy produktu, by konsument nie miał żadnych wątpliwości, że są one wyjątkowe. Warto skupić się w tym miejscu na konkretach. Nie należy tego jednak mylić z tworzeniem niezrozumiałych, technicznych specyfikacji czy enigmatycznie brzmiących opisów, pełnych naukowych terminów czy fachowego nazewnictwa. Takie działanie może bowiem pociągnąć nas na dno. Należy precyzyjnie określić zalety naszej oferty i skutecznie przekonać odbiorcę o przewadze naszej oferty nad propozycjami konkurencji.
Action – wezwanie do działania
W tym miejscu należy zadziałać niczym kompas i wskazać odbiorcy odpowiedni kurs, który doprowadzi do konwersji. Może nią być zarówno skorzystanie z oferty, zakup produktu czy usługi, założenie konta, jak i zapisanie się do newslettera. Najczęściej ten ostatni element klasycznego modelu AIDA przyjmuje formę bezpośredniego zwrotu, czyli Call To Action.
Rozszerzenie modelu AIDA w copywritingu
Attention, Interest, Desire i Action to cztery główne filary, na których należy opierać swój przekaz. Ale niejedyne. Model AIDA można, a nawet trzeba rozszerzać, wzbogacać, jeśli chcemy wyróżnić się na tle konkurencji i stworzyć treści, dostosowane do aktualnych wymagań odbiorców.
Do wyboru mamy:
- Loyalty – lojalność, szczególnie poprzez programy lojalnościowe, np. zniżki dla stałych klientów, promocje przy kolejnym zakupie;
- Conviction – utwierdzenie, przekonanie o trafnej, właściwej decyzji zakupowej;
- Satisfaction – wzbudzenie długofalowego zadowolenia z dokonanego zakupu, wskazanie rozległych, perspektywicznych korzyści.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w planowaniu i tworzeniu treści w oparciu o uznany w świecie marketingu i reklamy model AIDA, to koniecznie daj nam znać!