!{'Result Media'}
Result Media FacebookResult Media FacebookResult Media LinkedInGoogle Partner
Result Media
NEWSROOM

Persona grata w biznesie

Zapewne wiele razy słyszałeś stwierdzenie, że „jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego”. Słowa te zawierają w sobie wiele prawdy i mają realne odzwierciedlenie w biznesie. Firma, która nie ma zdefiniowanej persony i po omacku dąży do tego, by produkt trafił do jak najszerszego grona odbiorców, jest skazana na porażkę. Dlaczego? Na to i wiele innych pytań odpowiedzi udzielimy w tym artykule.

Na temat persony pytań kilka

Wyobraź sobie test wielokrotnego wyboru, w którym pojawiają się następujące pytania:

Kim lub czym jest persona?

  1. archetypem potencjalnego klienta;
  2. typowym przedstawicielem/reprezentantem grupy docelowej;
  3. wizualizacją odbiorcy Twojego produktu;
  4. skutecznym narzędziem marketingowym;
  5. zbiorem liczb i wirtualnych danych na temat potencjalnych użytkowników.

Jeżeli uznałbyś wszystkie odpowiedzi za prawidłowe, to możesz być z siebie dumny i… przejść do kolejnego pytania. A brzmi ono tak:

Do czego służą persony?

  1. do dokładnego poznania potrzeb i oczekiwań potencjalnego klienta;
  2. do utrzymywania wiarygodnych i trwałych relacji z odbiorcami;
  3. do stworzenia oferty lub produktu, który będzie spełniał oczekiwania użytkowników;
  4. do zbudowania skutecznej strategii marki;
  5. do kreowania przekonywujących komunikatów reklamowych.

Ponownie, powinieneś zaznaczyć wszystkie odpowiedzi! Jeżeli udało Ci się je wytypować, to czas na ostatnie pytanie! Poznaj jego treść:

Dlaczego warto zbudować personę?

  1. by stworzyć produkt, który będzie ściśle odpowiadał na potrzeby konsumentów;
  2. by prowadzić skuteczne działania reklamowe;
  3. by pozyskiwać wartościowych klientów i zwiększać konwersję;
  4. by ułatwić podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych;
  5. by zwiększyć efektywność działań SEO.

Zakreśliłeś znów wszystkie odpowiedzi? Brawo! Zatem jesteś już gotowy na poznanie persony swojego biznesu.

Ile person stworzyć?

Na wstępie warto nadmienić, że nie ma z góry określonej liczby person, jakie powinna zbudować każda marka. To kwestia indywidualna, uzależniona od specyfiki i charakteru biznesu. Bezdyskusyjnie, jedna persona nie odda cech wszystkich typów konsumentów.

W samym procesie zakupowym można bowiem rozróżnić cztery rodzaje person, a wśród nich:

  • nabywcę, czyli osobę, która kupi produkt bądź usługę;
  • użytkownika, czyli osobę, która skorzysta z tego produktu bądź usługi;
  • doradcę, czyli osobę, która służy radą bądź opinią przy zakupie;
  • inicjatora, czyli osobę, która poszukuje nowości, inspiruje innych do zakupów.

Warto zatem poświęcić nieco czasu na to, by określić przynajmniej kilka person, odpowiadających poszczególnym typom klientów.

Jak stworzyć opis persony?

Jak już wspomnieliśmy, persona jest swoistym wirtualnym portretem Twojego klienta. Do jej stworzenia nie potrzebujesz jednak farb, pędzli i sztalugi. W tym przypadku o wiele bardziej przyda się kartka, długopis, zbiór twardych danych oraz… wyobraźnia.

Informacje, które powinny znaleźć się w opisie persony to:

  • dane personalne: imię, płeć, wiek, miejsce urodzenia i zamieszkania;
  • wykształcenie, rodzaj wykonywanej pracy, stanowisko;
  • codzienne nawyki, rytuały;
  • umiejętności, zdolności;
  • zainteresowania, pasje;
  • cele, motywacje w życiu i w podejmowaniu decyzji;
  • zasady i wartości, jakimi kieruje się w swoim życiu;
  • budżet, jakim dysponuje;
  • pragnienia, marzenia;
  • rzeczy, których nie lubi i te, których się obawia;
  • problemy, z jakimi boryka się na co dzień;
  • technologie, z jakich korzysta;
  • aktywność w sieci;
  • oczekiwania wobec marki, produktu, usługi.

Proces tworzenia persony zdecydowanie ułatwi nasza własna wyobraźnia. Dzięki niej możemy nadać personie cech realnych, zwizualizować jej wygląd. Można to zrobić na przykład poprzez dodanie zdjęcia, które najlepiej oddaje cechy zewnętrzne potencjalnego odbiorcy produktu bądź usługi.

Skąd czerpać informacje na temat persony?

Wspomniana wyobraźnia jest jednym z najważniejszych źródeł wiedzy o potencjalnych klientach. Jednak, by zbudować autentyczną personę, potrzebne są twarde dane. A te pozyskać można, między innymi z:

  • Google Analitycs, Google Search Console;
  • Facebook Audience Insights;
  • profili w mediach społecznościowych;
  • grup tematycznych w mediach społecznościowych;
  • niezależnych badań opinii i konsumentów;
  • forów internetowych i blogów;
  • płatnych narzędzi analitycznych i do monitoringu;
  • ankiet i badań focusowych;
  • zebranych leadów, np. poprzez newsletter;
  • dyskusji, wymiany poglądów z pracownikami innych działów firmy, np. handlowcami czy twórcami produktu bądź usługi;
  • bezpośrednich ankiet i formularzy oraz rozmów z klientami

 

Jeżeli potrzebujesz pomocy w działaniach promocyjnych, ściśle dopasowanych do potrzeb Twoich potencjalnych klientów, to koniecznie daj nam znać na kontakt@resultmedia.pl lub zadzwoń 22 354 66 68!

Małgorzata Ciorgoń

SEO Copywriter

RESULT MEDIA

+48 22 354 66 68
kontakt@resultmedia.pl

RESULT MEDIA sp. z o.o.
ul. Łowcza 17A
02-955 Warszawa