artykuł

Dlaczego warto wdrożyć Consent Mode na swojej witrynie i jak zrobić to szybko i bezpiecznie?

1 sierpnia 2023

Do plików cookies zdążyliśmy się przez lata przyzwyczaić i wiemy, jak je wykorzystywać w biznesie. Dzięki informacjom o użytkownikach strony internetowej możemy lepiej analizować zachowania internauty i precyzyjniej prowadzić działania marketingowe, w tym remarketing. Z drugiej strony – rośnie świadomość użytkowników dotycząca ich prywatności i ochrony danych osobowych. Jeśli nie będą oni wyrażać zgody na korzystanie z ciasteczek, to mniejsze będą możliwości prowadzenia skutecznych działań reklamowych. Rozwiązaniem jest tzw. Consent Mode, czyli zastosowanie trybu uzyskiwania zgody na korzystanie z plików cookies.

Co to jest Consent Mode?

Consent Mode jest nowym formatem, za pośrednictwem którego użytkownicy stron internetowych są informowani o korzystaniu z plików cookies. Użytkownik, który po raz pierwszy odwiedza daną witrynę, widzi okno, w którym zaznacza, na które ciasteczka wyraża zgodę i dopiero po tej informacji uruchamiane są skrypty zgodnie z wyborem internauty.

Ochrona danych osobowych to poważna kwestia, której naruszenie może skutkować wysokimi karami. Dlatego Consent Mode należy wdrożyć na wszystkich stronach korzystających m.in. z najpopularniejszych systemów marketingowych, takich jak: Google Ads, Google Analytics czy Facebook Ads. Tryb uzyskiwania zgody pozwoli prowadzić analitykę i kampanie Google Ads z zachowaniem prywatności użytkownika, co wynika z prawnego obowiązku uzyskiwanie zgody od użytkowników na przetwarzanie ich danych.

Pamiętajmy, że tryb uzyskiwania zgody pozwala prawidłowo i zgodnie z prawem gromadzić dane o użytkownikach w podanych przez niego zakresach.

Dlaczego to ważne?

Europejski Trybunał Sprawiedliwości w 2019 roku wydał orzeczenie, z którego wynika, że brak aktywności ze strony użytkownika nie może oznaczać automatycznej zgody na instalację ciasteczek. To oznacza, że śledzenie użytkownika plikami cookies można rozpocząć dopiero wtedy, gdy się na to aktywnie (czynnym działaniem) zgodzi.  Stosowane przez wiele firm okno informujące o zbieraniu plików cookies, np. w formie belki na dole strony, które pozwala przeglądać witrynę bez aktywnej zgody, jest nieprawidłowe.

Europejska Rada Ochrony Danych,interpretując przepisy RODO, przygotowała wytyczne, które wprost wskazują na to, że scrollowanie lub kontynuowanie przeglądania strony nie stanowiświadomej zgody użytkownika i banery związane z plikami cookies nie mogą być „domyślnie zaznaczone”. Co więcej, niedozwolone są także tzw. „cookie walls”, czyli zmuszenie użytkownika do wyrażenia zgody na pliki cookies, jeśli chce przeglądać stronę.

Niestosowanie się do przepisów może nieść ze sobą konkretne konsekwencje prawne i finansowe, ponieważ sądy coraz częściej egzekwują poprawność zbierania zgód użytkowników i definiują pliki cookies jako dane osobowe, co podlega przepisom ustawy RODO. Zatem umieszczenie na stronie informacji o wykorzystaniu plików cookies w sytuacji, gdy użytkownik odrzuci zgodę na ich wykorzystanie, skutkuje tym, że dla systemu przestaje istnieć i nie można prowadzić żadnych działań w oparciu o te dane.

Zmiany w Google

W związku z zaostrzającymi się przepisami również Google wprowadza zmiany w swoich działaniach.

Od 1 lipca 2023 wraz z wprowadzeniem Google Analytics 4 wprowadził obowiązek poinformowania użytkownika o gromadzonych plikach cookie oraz oddanie w ręce użytkownika możliwości wyrażenia lub niewyrażenia zgody na wybrane rodzaje „ciasteczek”.

Strony internetowe niedostosowane do wymagań będę traktowane przez Google zdecydowanie gorzej, co może oznaczać problemy z pozycjonowaniem, a nawet blokowanie kampanii i banowanie kont reklamowych.

Korzyści z wdrożenia Consent Mode

Consent Mode wykorzystuje zaawansowane algorytmy, które analizują dane i obliczają statystyki, jednocześnie zapewniając, że dane te nie są powiązane z danymi osobowymi użytkowników w sposób identyfikowalny. Dzięki temu gromadzenie danych odbywa się w sposób bardziej anonimowy, co jest zgodne z wymogami dotyczącymi ochrony prywatności.

To bardzo ważne dla biznesu, ponieważ Consent Mode umożliwia uzyskiwanie cennych informacji o użytkownikach i optymalizowanie danej witryny internetowej, co jest kluczowe na dzisiejszym konkurencyjnym rynku. To rozwiązanie daje użytkownikom większą kontrolę nad tym, jakie dane są gromadzone o nich podczas korzystania ze stron internetowych. Zatem wykorzystanie Consent Mode może przyczynić się do zwiększenia zaufania użytkowników do danej firmy, a dzięki temu wpłynąć pozytywnie na jej wizerunek oraz realizację celów biznesowych.

Jak wdrożyć Consent Mode?

Oczywiście, firma może stworzyć, z pomocą programisty, swój własny system uzyskiwania zgody. Ale na rynku istnieje już wiele gotowych rozwiązań, które pozwolą wdrożyć Consent Mode na stronę internetową. Są to m.in. wtyczki do stron postawionych na  WordPressie czy narzędzia typu Cookiebot. Zaletami takich rozwiązań są m.in. ich szybka reakcja na zmiany oraz łatwość implementacji, a także możliwość zmiany zgody przez użytkownika w każdym momencie korzystania ze strony.

Google dał również możliwość wdrożenia Consent Mode za pomocą Google Tag Managera. To pozwoli firmie poprawnie ustawić wszystkie funkcję i wytyczne, by strona w prawidłowy sposób wykorzystywała ciasteczka i dawała użytkownikowi możliwość wyboru.

Korzystanie z Cookiebot

Cookiebot to unikalna technologia, która automatycznie wykrywa ciasteczka i podobne pliki śledzące na danej stronie i blokuje je, dopóki użytkownik nie wyrazi zgody na ich gromadzenie.

Wprowadzenie Cookiebot i jego poprawna konfiguracja zapewnia zgodność z przepisami RODO oraz EROD, spełnia wszystkie wymagania narzucone przez Consent Mode Google, a także pozwala wydajnie śledzić wyniki zgodnie z najnowszymi modelami uczącymi się Google zarówno w Google Analytics 4, jak i w Google Ads.

Co oferuje Cookiebot?

  • Automatyczne wykrywanie i generowanie deklaracji dla użytkownika
  • Baner zgody na cookie i przycisk zmiany ustawień prywatności
  • Repozytorium ciasteczek
  • Dostosowanie do wszystkich platform
  • Szybkość
  • Bezpieczeństwo
  • Raportowanie

Dlaczego warto wdrożyć Cookiebot z Result Media?

  1. Jesteśmy agencją prężnie rozwijającą się na rynku od prawie 10 lat, mamy doświadczenie zarówno w tworzeniu stron www, jak i prowadzeniu kampanii reklamowych. Nasi specjaliści działają na rynku marketingu internetowego od kilku nawet do kilkudziesięciu lat. Niejedno już widzieliśmy, niejedną zmianę systemów, algorytmów i prawa mamy za sobą – wiemy, co działa, co trzeba wdrożyć i jak, żeby zapewnić biznesowi zaplecze, którego potrzebuje.
  2. Jesteśmy certyfikowanym resellerem Cookiebot, co daje nam dostęp do wszystkich zaawansowanych funkcjonalności i konfiguracji oraz stawia na przedzie kolejki do supportu w przypadku wątpliwości lub problemów.
  3. Po prostu dobrze się z nami współpracuje! Dowodzi tego długa lista klientów i wysoka ocena satysfakcji naszych klientów. Nie specjalizujemy się w jednej branży, a nasi koordynatorzy zawsze dogłębnie poznają specyfikę klienta, dostosowując ofertę i pakiet działań do jego potrzeb.

Jeśli chcesz uruchomić Consent Mode na swojej witrynie, a dzięki temu bezpiecznie i skutecznie prowadzić działania reklamowe, zapraszamy do kontaktu z nami!

Napisz do nas