Scrolling (scrollowanie)

Scrollowanie to neologizm powstały na bazie angielskiego słowa „scroll”, które oznacza „przewijanie” i jest to jeden z dwóch sposobów umożliwiających poruszanie się po witrynie internetowej. W trakcie przewijania treść zawarta na witrynie przewija się w pionie (rzadziej w poziomie) za pomocą pasków przewijania, co umożliwia witrynie serwowanie treści, których objętość jest zbyt duża, aby mogła zmieścić się na ekranie urządzenia, na którym jest wyświetlana. Scrollowanie stanowi popularną alternatywę dla paginacji, czyli numerowania kolejnych podstron, która wymaga kliknięcia w określony numer strony, aby zapoznać się z dalszą treścią. 

Scrollowanie – jakie ma zalety?

Scrollowanie przede wszystkim pozwala na dłużej zatrzymać użytkownika na stronie. Użytkownicy stale otrzymują nowe porcje treści, które przewijają – dzięki temu w bardzo krótkim czasie mogą przeglądać bardzo dużą ilość treści. Z technicznego punktu widzenia scrollowanie może skrócić czas ładowania się witryny, a więc przyspieszyć jej działanie, zwłaszcza jeśli strona zawiera dużo treści. Gdy pasek przewijania dotrze do dołu strony, automatycznie ładowane są kolejne treści, co umożliwia nieskończone przewijanie. 

Scrollowanie kojarzy się z głównie z popularnymi serwisami społecznościowymi, takimi jak Facebook, X (dawniej Twitter) czy Pinterest, które w ten sposób wydłużają interakcję użytkownika ze stroną. Scrollowanie to bardzo popularne rozwiązanie stosowane i stworzone z myślą o urządzeniach mobilnych. Ze względu na niewielki rozmiar ekranu smartfona użytkownicy mogą mieć trudności z precyzyjnym trafieniem w małą ikonkę z numerem strony, na którą chcą przejść, natomiast przewijanie treści w dół za pomocą ruchu palca jest o wiele wygodniejsze. Scrollowanie wykorzystują także urządzenia stacjonarne za pomocą pokrętła na myszce. Podczas gdy paginacja ułatwia użytkownikom i robotom Google rozeznanie w strukturze strony i szybkie odnalezienie tego, czego szukają, scrollowanie służy bardziej odkrywaniu nowych treści w momencie, gdy użytkownicy nie szukają niczego konkretnego.