artykuł

Jak wykorzystać storytelling w sprzedaży?

9 kwietnia 2020

Znane powiedzenie mówi, że „ludzie kupują oczami”. To stwierdzenie zawiera w sobie dużo prawdy, jednak profesjonalni sprzedawcy wiedzą, że obraz to nie wszystko. Obecnie nawet najbardziej atrakcyjna forma prezentacji nie wystarczy, by skłonić konsumenta do zakupu. O marce trzeba umiejętnie opowiedzieć. Chętnych do przedstawienia swojej historii jest wielu, jednak wygra tylko jeden. Ten, który naprawdę rozumie, czym jest storytelling. W dzisiejszym wpisie zdradzimy, co kryje się pod tym enigmatycznie brzmiącym pojęciem. Zachęcamy do lektury!

O storytellingu słów kilka

Zanim przejdziemy do konkretnych przykładów, wyjaśnimy krótko, co kryje się pod pojęciem storytellingu. Otóż storytelling to umiejętność kreowania historii, które oddziaływują na emocje i wyobraźnię odbiorcy. To sztuka tworzenia opowieści, które budują więź pomiędzy marką a konsumentem. Jest niezwykle skutecznym narzędziem komunikacji, które sprawia, że odbiorca utożsamia się z wartościami i ideami, reprezentowanymi przez firmę. Taki subtelny i autentyczny przekaz jest odpowiedzią na faktyczne potrzeby odbiorców, przesyconych nachalnymi reklamami.

Przykłady storytellingu

Ogromną siłę, jaka drzemie w storytellingu, dostrzegło już wielu czołowych graczy w branży e-commerce i nie tylko. Znamiennym przykładem jest Allegro. Ich historie, w szczególności te zaprezentowane w reklamach promujących świąteczne zakupy, niosą za sobą ogromny ładunek emocjonalny. Intrygują, wzruszają, zapadają w pamięć i sprawiają, że ta internetowa platforma handlowa jest odbierana jako miejsce godne zaufania, idealne do przeprowadzenia transakcji kupna i sprzedaży produktów. W umiejętnym opowiadaniu przekonywujących historii prym wiodą także: Coca-Cola czy Nike. Dzięki skutecznie tworzonej i konsekwentnie wykorzystywanej opowieści marki momentalnie wywołują u odbiorców określone skojarzenia. Pierwsza kładzie nacisk na istotę, wagę tworzenia i utrzymywania dobrych relacji międzyludzkich, druga – na siłę fizyczną i psychiczną, energię oraz determinację, które pozwalają osiągać szczyty nie tylko w sporcie.

Wykorzystanie storytellingu w praktyce

Wbrew pozorom marketing narracyjny nie jest domeną największych marek, które  dzięki sporym zasobom finansowym mogą kreować zapadające w pamięć historie czy postaci, czyli tzw. brand heroes. Z tego narzędzia mogą korzystać wszyscy, a jego potęgę w szczególności powinny wykorzystać marki, oferujące swoje usługi bądź produkty w Internecie. Wówczas nie wolno jednak zapominać o działaniach SEO, które są nieodłącznym elementem dobrze przygotowanej strategii marketingowej. Temat SEO storytellingu rozwiniemy w przyszłym wpisie blogowym. Warto jednak już teraz zauważyć, że łącząc siły SEO i storytellingu, można przygotować treści na stronę, które nie tylko w subtelny sposób zachęcą odbiorców do zakupu, ale także roboty wyszukiwarek do tego, by wywindować witrynę do czołówki w rankingu na określone, kluczowe frazy.

Czy warto inwestować w storytelling?

Być może zastanawiasz się, dlaczego miałbyś poświęcać swój czas na marketing narracyjny zamiast wybrać inną, łatwiejszą i mniej czasochłonną formę promocji? Otóż dobrze opowiedziana historia kryje w sobie ogromną moc. Moc wzbudzenia w odbiorcy prawdziwych emocji, a te z kolei są nieodłącznym elementem w procesie zakupowym. Nie jest bowiem tajemnicą, że konsumenci kupują nie tylko wzrokiem, ale i emocjami. To właśnie pod ich wpływem wybierają produkty tej marki, która jest im bliższa. To przekłada się z kolei na wyniki sprzedażowe. W ostatecznym rozrachunku słowa mają zatem realne odzwierciedlenie w liczbach.

Jeżeli prowadzisz e-biznes i chciałbyś opowiedzieć swoją historię oraz uwzględnić SEO storytelling w prowadzonych działaniach, to odezwij się do nas!

Napisz do nas