artykuł
Your Money or Your Life, czyli YMYL w praktyce
Your Money or Your Life! Słysząc te słowa, prawdopodobnie zaczniecie się zastanawiać:
- czy to cytat z filmu,
- czy coś mi grozi,
- czy kryje się w nich jakiś głębszy sens.
Jeżeli chcecie dowiedzieć się, co tak naprawdę oznacza ten nieco enigmatycznie brzmiący zwrot i jakie odniesienie ma do świata treści internetowych, to koniecznie przeczytajcie nasz artykuł!
YMYL – o co w tym chodzi?
Nie chcemy dłużej trzymać Was w niepewności, dlatego spieszymy z odpowiedzią. Słowa „Your Money or Your Life” bez wątpienia wybrzmiewają donośnym tonem w wielu filmach akcji, jednak nie o kinematografii będzie traktował ten artykuł. My skupimy się na ich ukrytym, głębszym sensie, którego zrozumienie ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników stron internetowych.
Your Money or Your Life, czyli w skrócie YMYL, to rodzaj klasyfikacji witryn internetowych, których treści mogą mieć realny wpływ na zdrowie, komfort, zasoby finansowe, a nawet życie czytelników. Brzmi intrygująco? A może nieco niepokojąco? Spokojnie! Google stale czuwa nad jakością contentu, ulepszając algorytmy oraz aktualizując wytyczne dotyczące sposobów jego oceny, np. według współczynnika E-A-T. Ten temat przybliżymy w kolejnym wpisie.
O klasyfikacji YMYL słów kilka
Zanim wskażemy przykłady stron z kategorii YMYL, wyjaśnimy, skąd w ogóle wzięła się taka klasyfikacja. O witrynach YMYL pierwszy raz zaczęło być głośno w 2013 roku, gdy światło dzienne ujrzał obszerny dokument autorstwa Google, czyli Search Quality Evaluator Guidelines (https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf).
Zawiera on precyzyjne wytyczne dla Quality Rater’ów, czyli osób odpowiedzialnych za ocenę jakości poszczególnych stron. Według wskazówek każdy tester powinien zwracać szczególną uwagę na pewien określony typ witryn i wymagać od nich najwyższego stopnia rzetelności, jakości. Warto nadmienić, że dokument Search Quality Evaluator Guidelines jest stale aktualizowany, a jego treść dostosowywana do realiów, np. coraz większy nacisk jest kładziony na walkę z fałszywymi newsami czy wszelkimi przejawami hejtu w Internecie.
Jakie strony można zaliczyć do kategorii YMYL?
Stronami internetowymi, które można skategoryzować jako YMYL są m.in.:
- sklepy internetowe;
- witryny o tematyce parentingowej, medycznej, psychologicznej, dietetycznej;
- portale zawierające porady prawne, biznesowe, inwestycyjne;
- strony firm z branży finansowej, bankowej;
- witryny zawierające artykuły naukowe, kompendia wiedzy;
- serwisy informacyjne, newsowe.
Search Quality Evaluator Guidelines to swoista encyklopedia wiedzy nie tylko dla testerów Google, ale także wszystkich osób, odpowiedzialnych za działania SEO, w tym także dla seo copywriterów. Zdecydowanie warto zapoznać się z treścią dokumentu, aby przede wszystkim zweryfikować, czy nasza strona zalicza się do kategorii YMYL. Jeśli okaże się, że tak, to jak najszybciej należy podjąć strategiczne działania mające na celu dostosowanie witryny do coraz bardziej restrykcyjnych wymogów Google.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy analizie strony i optymalizacji treści, koniecznie skontaktuj się z nami!