news
Ważą się losy Google’a i jego pozycji na rynku wyszukiwania! – SEM NEWS 11/2023
Problemy Google
Amit Mehta może w najbliższych miesiącach całkowicie odmienić losy wyszukiwania w internecie. Jest on prawnikiem, a dokładniej sędzią w rozpoczętym 2 tygodnie temu procesie antymonopolowym Google.
Owszem postępowanie to dzieje się w USA, ale przegrana Googleia będzie miała daleko idące konsekwencje na całym świecie.
Ale od początku, Google posiada ponad 90% rynku wyszukiwań internetowych. Dużą rolę w tym odgrywa to, że płaci co roku miliardy dolarów min. Applowi i Samsungowi, żeby być domyślna wyszukiwarką na ich urządzeniach.
To ma być jedna z okoliczności wskazujących na źródło ich monopolistycznej pozycji.
Oczywiście sprawa ma wiele wątków i przez najbliższe dwa miesiące będziemy jeszcze dużo o tym słyszeć i mówić.
Poprzednie tego typu postępowania antymonopolowe w branży technologicznej często bardzo zmieniały rynek.
Np. postępowania przeciwko IBM-owi w latach 60. i 70., doprowadziło do tego, że firma rozdzieliła produkcję hardwearu od softwearu. Taki ruch i osłabienia IBMa pozwoliło wystartować takim firmom jak Apple czy Microsoft.
W latach 80. miał miejsce słynny proces przeciwko AT&T, czyli firmie świadczącej usługi telekomunikacyjne. W tym wypadku skończyło się to podziałem tej gigantycznej firmy. Co z kolei ułatwiło początek masowego internetu na początku lat 90., kiedy to modemy telefoniczne były podstawa połączeń.
Ostatnie duże postępowanie nastąpiło pod koniec lat 90. XX wieku i dotyczyło Microsoftu. Wtedy poszło o 95% udział Internet Explorera w rynku przeglądarek internetowych, a także o rynek wyszukiwania dominowany automatycznie przez MSN Serach (obecnie Binga). Na tym procesie akurat skorzystał sam Google, który wtedy zaczynał i nie musiał mierzyć się z potężnym Microsoftem z lat 90., a już jego osłabioną wersją, której groziło rozerwanie na kawałki jak AT&T
Co more grozić Alphabetowi, czyli Google’owi?
Chyba największym ciosem może być wyłączenie z firmy pewnych rozwiązań, jak np. przeglądarki Chrome czy systemu Android. Może także skończyć się era wyłączności wyszukiwania na urządzeniach Apple i Samsunga. Każdy z tych ciosów będzie bardzo dotkliwy, jeżeli chodzi o przychody.
W tle może także toczyć się walka o udział Alphabetu w wyścigu sztucznej inteligencji, który może zostać poważnie ograniczony, co dramatycznie zmieni dynamikę rynku.
Czego dowiedzieliśmy się w ciągu pierwszych 2 tygodni?
Oprócz krytycznej roli i bezpardonowej walki o mobilny rynek wyszukiwania największym newsem jest to, że Google ręcznie zawyżał o 10% ceny na aukcjach klików, aby dowozić swoje cele biznesowe.
Na początku procesu w sieci pojawiło się wiele dokumentów z procesu, które były jawne. Jednak na wniosek prawnika Google zostały one zdjęte ze stron postępowania i obecnie ich kopie są dostępne w różnych miejscach sieci, ale niestety straciliśmy póki co odstęp do najnowszych treści.
Proces potrwa jeszcze 2 miesiące, a na rozstrzygnięcia poczekamy zapewne do pierwszego kwartału 2024.
A teraz przechodzimy do części newsowej. Zostajemy w temacie Google i zaczynamy od nowości SEO-wych.
Zmiany w SEO
Za nami wrześniowy core update – podobnie jak poprzedni +/- 2 tygodnie. Skupiono się na poprawie elementów dot. jakości treści, ale też porusza tematy związane z AI i oceną przydatności (tzn. jakości) tych treści. Google dodaje nowe ostrzeżenia dotyczące prób fałszowania aktualizacji stron i fałszowania świeżości treści, ale też poniekąd złagodził wytyczne dotyczące treści generowanych przez sztuczną inteligencję.
Checklista dla tworców contentu
Pojawiła się też ciekawa checklista od Google, z którą każdy twórca contentu powinien się zapoznać. Jest to powiązane z core update i zawiera pytania, które warto zadać:
- Czy treść zawiera oryginalne informacje, raporty, badania lub analizy?
- Czy treść zawiera istotny, pełny lub wszechstronny opis tematu?
- Czy treść zawiera wnikliwą analizę lub interesujące informacje, które nie są oczywiste?
- Jeśli treść czerpie z innych źródeł, czy nie jest po prostu ich skopiowaną lub przeredagowaną wersją? Czy stanowi dodatkową wartość i jest oryginalna?
- Czy jest to strona, którą chce się dodać do zakładek, udostępnić znajomym lub polecić?
- Czy ta treść mogłaby zostać wydrukowana lub zacytowana w czasopiśmie, encyklopedii lub książce?
- Czy treść wnosi coś szczególnego w porównaniu z innymi stronami w wynikach wyszukiwania?
Czyli podkreślenie jakości treści – niekoniecznie w liczba (zatem pisanie przez AI tekstów tylko ze względu na ilość moze mieć jeszcze mniejszy impact na SEO niż wcześniej).
Digital Futures
Firma Google uruchomiła projekt Digital Futures, którego celem jest zajęcie się wpływem społecznym sztucznej inteligencji. Utworzono fundusz o wartości 20 milionów dolarów w celu wspierania niezależnych badań nad sztuczną inteligencją. Inicjatywa wzywa do wspólnych działań, potwierdzając, że pojedyncza korporacja nie jest w stanie sprostać wyzwaniom związanym ze sztuczną inteligencją.
YouTube
Reklamy YouTube ulepszane dzięki SI.
Google Ads wprowadziło funkcję opartą na sztucznej inteligencji, która pozwala optymalizować kampanie reklam wideo. Narzędzie ocenia reklamy pod kątem konkretnych sprawdzonych metod kreatywnych. Pierwsi użytkownicy kampanii reklamowych wideo opartych na sztucznej inteligencji zaobserwowali wzrost liczby konwersji.
YouTube pilotuje dłuższe i rzadsze reklamy w Smart TV
Platforma testuje także nowy licznik czasu wyświetlania reklam, który ma zastąpić komunikat „wideo zostanie odtworzone po reklamach”. Wydłużanie czasu trwania reklam zapewnia markom większą szansę na nawiązanie kontaktu z docelowymi odbiorcami, a ograniczenie ilości ma poprawiać wrażenia widzów, potencjalnie czyniąc ich bardziej otwartymi na reklamy. Jednak wyświetlanie mniejszej liczby reklam może zmniejszyć zasięg i potencjalnie wpłynąć na konwersje.
Allegro
Droższy Allegro Smart – z 10,99 zł na 14,99 zł miesięcznie
3000 automatów paczkowych One Box
Facebook doczekał się zmiany logotypu. W tle mamy nowy odcień niebieskiego, a sama literka f została pogrubiona.
Wszystko widać gołym okiem 😉
#semWAW
DevaGroup po 21 edycjach semKRK ma chęć na więcej i 17 listopada będzie miała miejsce pierwsza impreza #semWAW. Super Efektywny Marketing jest patronem medialnym tego wydarzenia.
#semWAW to potężna dawka specjalistycznej wiedzy z zakresu SEM i SEO możliwa do zdobycia w formie konferencji oraz warsztatów. W menu 5 prelekcji i dyskusja na temat startupów. Miejscem spotkania będzie Campus Google – my tam będziemy i serdecznie zapraszamy!
Podobnie jak w semKRK tutaj też konferencje poprzedzą 2 dni warsztatów, które odbędą się 13 i 14 listopada.
Więcej informacji na stronie semwaw.pl
Aha… na zakończenie konferencji wspólnie odbędziemy dyskusję, czy wychodzimy na dwór czy na pole 😉
Zadbaj z nami o wysoką pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce!