news

Koniec darmowych social mediów? – SEM News 12/2023

30 października 2023

Październik minął pod znakiem ogłaszania wyników kwartalnych i ciągłego grzebania przy systemach reklamowych. Więc dziś podajemy mięso.

Meta

Metą zanotowała bardzo dobry kwartał. Cięcie kosztów ludzkich i wzrost wpływów z reklam, które są praktycznie jedynym źródłem przychodu zaowocował zyskiem netto w wysokości ponad 11,5 miliarda dolarów.
Przychody reklamowe w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku z 27,2 do 33,6 mld dolarów.

Google

Alphabet, czyli Google i spółka też ma się dobrze. Tutaj następuje istotna zmiana w torciku przychodowym i YouTube osiągnął duży wzrost, wyprzedzając sieć reklamową Google… Oczywiście obydwa te twory nie mogą się równać z potężnym searchem.

Google po swoich 25 urodzinach w zeszłym miesiącu w tym świętował 23 lata swojego systemu reklamowego. 

Google został w tym miesiącu przyłapany na testowaniu płatnych wyników wyszukiwania umieszczonych pomiędzy wynikami organicznymi oraz zapowiedziało generatywną sztuczną inteligencję, która pojawi się w wyszukiwarce.

Zmiany w modelach atrybucji

W połowie października 2023 r. Google wycofał cztery modele atrybucji oparte na regułach dla wszystkich usług Google Ads i Google Analytics:

  • First-click
  • Linear
  • Time decay
  • Position-based

Google wycofuje te cztery modele atrybucji ze względu na „coraz niski współczynnik wykorzystania – mniej niż 3% konwersji w Google Ads korzysta z tych modeli.

Te modele nie zapewniają elastyczności potrzebnej do dostosowania się do zmieniających się ścieżek konsumentów.

Przejście na model atrybucji opartej na danych zazwyczaj skutkuje 6% wzrostem liczby konwersji dla reklamodawców.

Atrybucja oparta na danych wykorzystuje zaawansowaną sztuczną inteligencję, aby zrozumieć wpływ, jaki każdy punkt kontaktu ma na konwersję. 

Wideo – TikTok i YouTube

TikTok zmienia sposób konsumpcji wideo w internecie. Ludzie pokochali krótkie pionowe video i YouTubie ma swoje shortsy… jednak póki co, nie są one tak istotne z punktu widzenia przychodowego i YT ciągle szuka rozwiązań..
Stąd widzimy serię ruchów mających na celu lepsze rozgrywanie sytuacji. YT mocno idzie w obecność na telewizorach, bardzo promuje opcję premium i już w Polsce doświadczyliśmy w tym miesiącu blokowania treści dl użytkowników adblocków. Od wielu drobnych zmian UXowych w aplikacji po nowe formaty reklamowe i rozróżnianie widowni.
Więcej o tym opowie specjalista od kampanii.

YouTube – produkty reklamowe z AI

Zatrzymajmy się jednak na chwile przy YouTubie.
Pomimo tego sukcesu dla tego produktu to jednak czas wyzwań.

YouTube ogłosił wprowadzenie nowych produktów reklamowych wykorzystujących sztuczną inteligencję (AI), które mają pomóc markom nawiązywać kontakt z odpowiednimi odbiorcami i optymalizować skuteczność kampanii na platformie.

– Jedną z nowych ofert reklamowych jest Spotlight Moments, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do identyfikowania najpopularniejszych i trafnych filmów w YouTube związanych z ważnymi wydarzeniami kulturalnymi, takimi jak Halloween czy mistrzostwa świata.

Reklamodawcy mogą sponsorować markowy kanał YouTube, aby wyświetlać swoje reklamy obok automatycznie wybieranych treści związanych z wydarzeniami.

– YouTube ogłosił także rozszerzenie dostępności dwóch innych produktów reklamowych wspomaganych sztuczną inteligencją: kampanii Video Reach i Video View.

Kampanie wideo typu Reach wykorzystują sztuczną inteligencję do dystrybucji reklam w różnych opcjach reklam wideo w YouTube – w tym w reklamach typu In-Stream, In-Feed i Shorts – aby zmaksymalizować zasięg. W testach reklamodawcy zauważyli o 54% większy zasięg przy 42% niższych kosztach, stosując podejście wieloformatowe.

Kampanie Video View wykorzystują optymalizację AI, aby uzyskać bardziej opłacalne wyświetlenia wideo i zwiększyć zainteresowanie marką. YouTube stwierdził, że w testach te kampanie uzyskały o 40% więcej wyświetleń przy o 30% niższym koszcie obejrzenia w porównaniu ze zwykłymi reklamami typu In-Stream.

Płatne social media?

Zanim przejdziemy dalej, jest jeszcze jedna rzecz, która wydarzyła się w październiku. Po zapowiedziach i testach Elona Muska o całkowicie płatnym serwisie X, bardzo szybko wróciły deklaracje Mety (czyli Facebooka i Instagrama) oraz TikToka dotyczące informacji o płatnych wersjach serwisów społecznościowych. W sumie YouTube z premium też już udowadnia że to możliwe.
Większość wydawców mówi wprost, że głównym benefitem ma być brak reklam. Jest to częściowo pokłosie ustaw coraz lepiej chroniących użytkowników, przed targetowanie, co powoduje, że wydawcy musieli by sprzedawać o wiele więcej reklam, które dla wielu użytkowników, psują doświadczenie przebywania na platformach. 

W tym nurcie w Polsce pod koniec września odbyło się spotkanie UOKIKu z Facebookiem, Google’em i TikTokiem dotyczące przestrzegania zasada reklamowania się na tych platformach.

Wszystko wskazuje, na to, że to co rok czy dwa lata temu było traktowane jako bajka, właśnie staje się prawdą.

#semWAW

Już niebawem rusza semWAW – wyjątkowy barcamp o szerokiej tematyce marketingu w wyszukiwarkach oraz analityki. Pierwsza edycja przeznaczona dla startupów już 17 listopada w Campusie Google.

Warto sprawdzić ciekawą agendę na: https://semwaw.pl/

My tam będziemy, zatem – do zobaczenia!

Warto też pamiętać, że 13 i 14 listopada odbędą się warsztaty semWAW w 2 ścieżkach: Google Analytics i SEO.
Uwaga, liczba miejsc na każdy dzień jest ograniczona do 40. Warto pośpieszyć się z kupnem biletów!

Napisz do nas