news

W ciągu miesiąca Google zapowiada kilkadziesiąt nowości! – SEM News 6/2023

29 maja 2023

Od pół roku cała branża żyje sztuczną inteligencją. Widzimy ją wszędzie, ale zapowiadana szybkość i skala wdrożeń jest weryfikowana przez rzeczywistość.

Bing

Bing w tym czasie nie stał się cudowną wyszukiwarką uwielbianą przez miliardy użytkowników. Szczerze powiedziawszy dalej jest kiepski, a jego fatalna reputacja skłoniła Samsunga do wycofania się z pomysłu zastosowania Binga jako domyślnej wyszukiwarki w ich urządzeniach. Owszem Bing urósł, dzięki hype’owi, Microsoft zaczął zmieniać swój ekosystem reklamowy, ale finalnie dopalacz SI nie został w pełni wykorzystany. Bing ma dziennie tylu użytkownika ile ChatGPT.

Oczywiście to niejedyne pole wykorzystania SI przy Microsoft i wszyscy czekamy na starcie nowego asystenta office ze zboostowanym pakietem biurowym Google czy usługi chmurowe Azure.

AI – zastosowanie w innych narzędziach i systemach reklamowych

Ruchy związane z produktami SI wykonują już wszyscy gracze.

Mozilla kupiła firmę zajmującą się analizą opinii konsumentów bazującą na SI. Firefox wkrótce będzie mógł wskazywać fałszywe recenzje.

WordPress prowadzi dyskusję, czy SI powinna być obecna jako wtyczki, czy może jednak ma być zintegrowane z systemem.

A Amazon pracuje jednocześnie nad rozwiązaniami SI dotyczącymi wyszukiwania, jak i automatycznego tworzenia obrazków i video dla reklamodawców.

Marketing nad Wisłą

Zaczynamy jednak od polskiego podwórka i jednej z ważniejszych do śledzenia spraw. Przynajmniej jeżeli jest się marketerem nad Wisłą.

Palikot, Wojewódzki i Czechowski skazani łącznie na 220 000 pln za reklamowanie alkoholu. Nie zadziała argumentacja, na której opiera się całe reklamowanie alkoholu w serwisach społecznościowych w Polsce – czyli że reklamę można zobaczyć po zalogowaniu do serwisu. Oczywiście będą odwołania i mnóstwo zabawy, ale rozstrzygnięcie będzie krytycznie ważne.

Google – najnowsze zmiany

Zacznijmy jednak od tradycyjnie najbardziej zapracowanego Alphabetu.

Wbrew medialnym pozorom firma ciągle istnieje, a Google nadal rządzi na rynku wyszukiwania. W maju Google miało swoją konferencję I/O, gdzie strasznie chciał pokazać, jak dużo robi jako firma. Poza toną memów dostaliśmy tam sporo ogłoszeń technicznych i wszystkie nie zmieszczą się w tym materiale.

Co do zabawek SI…

Bard

Bard dostał nowe bebechy czyli PaLM 2. Dodatkowo Bard został udostępniony na kolejnych 180 rynkach. Niestety nadal nie w Polsce i wielu europejskich rynkach, więc pozostaje nam opcja z VPNem.

Co do języków Barda, to do angielskiego dołączył koreański i japoński. Zapowiedziana została również szybka implementacja kolejnych 40 języków.

Dodatkowo Bard umie już w obrazki i kodowanie. Zostaje też implementowany do kolejnych narzędzi Alphabetu.

Co do opcji wyszukiwania, to Bard już o wiele lepiej podsumowuje różne tematy oraz ułatwia sprawdzenie źródeł wiedzy i dotarcie do nich.

Z ciekawostek SI to nieźle wygląda MusicLM, tworzący muzykę na podstawie krótkiego tekstu.

Było też o searchu który będzie oznaczał obrazy generowane przez AI, mapach Googla i większej immersji w wizualizowaniu korków i ruchu ulicznego, nowym telefonie i pierwszym tablecie od Google, nowym systemie operacyjnym dla urządzeń wearable, lepszym doświadczeniu opcji łączenia z samochodem czy superkomputerach obsuguących chmurę.

GA4

Przejdźmy ze świata fantazji i wodotrysków do twardego świata reklamy SEM.

Już za miesiąc wyłączane zostanie zbieranie danych w Google Analyticcs Universal. A 1 lipca 2024 roku wykasowane zostaną dane historyczne z kont.

O technicznych aspektach zmian ekosystemu narzędzi  lepiej opowie praktyk:

Microsoft Ads

Microsoft wprowadza nowe funkcjonalności, które ułatwią zarządzanie kampaniami. Najważniejsze z nich to :

  1. Dla kont korzystających z kampanii inteligentnych wkrótce będzie dostępne konfigurowanie działań powodujących konwersję bez konieczności ingerowania w kod strony. 
  2. Łatwiejsze zarządzanie zasobami wideo w bibliotece komponentów – od teraz można przesyłać wideo z plików własnych lub adresów URL, a także je filtrować po długości czy ich typie.

3. Migracja strategii ustalania stawek z ręcznego CPC na ulepszony CPC po raz kolejny opóźniona. Zaktualizowana data migracji zostanie wkrótce opublikowana. Microsoft zachęca reklamodawców do przejścia na strategie inteligentne kusząc niższymi kosztami konwersji niż przy strategiach ręcznych.

Meta – kierowanie na lokalizacje

Meta nie zatrzymuje się we wprowadzaniu usprawnień o które nikt nie prosił i których nikt nie potrzebował.

Na coraz większej ilości kont można zauważyć wyłączenie dotychczasowego rozbicia dla kierowania kampanii po lokalizacji. 

Do tej pory mogliśmy kierować kampanię na:

  • osoby mieszkające w tej lokalizacji lub niedawno w niej były
  • osoby mieszkające w tej lokalizacji 
  • osoby niedawno był w tej lokalizacji 
  • osoby podróżujące w tej lokalizacji 

Zamiast szczegółowego rozbicia które było bardzo pomocne, chociażby przy kampaniach dla lokalnych biznesów i nie tylko pozostaje nam do wyboru:

 

  • kierowanie na osoby które mieszkają w tej lokalizacji lub  które niedawno w niej były 

Czy przełoży się to w pozytywny sposób na wyniki? Jest jeszcze za wcześnie, żeby to stwierdzić ale na pewno trzeba będzie poświęcić więcej czasu na wykluczenia w kampaniach.

YouTube

Teraz YouTube. Trzy kwartały z rzędu YouTube odnotowuje spadające wpływy z reklam. Jedną z przyczyn mają być różne adblocki czyli blokery reklam. Google eksperymentuje z opcją ograniczania dostępu do treści dla osób używających tych urządzeń. Oczywiście przyczyną wycieku budżetu reklamowego jest TikTok i jego kraina pionowego wideo.

Dlatego YouTube Shorts dostają nowe opcje reklamowe.

Po pierwsze Shorts będzie pokazywać reklamy w ramach zasięgowych kampanii wideo.

Po drugie „First Position on Shorts” – czyli opcja pojawiania się na samym początku oglądania shortsów przez użytkownika, wśród najpopularniejszych treści.

ChatGPT

Przechodzimy do krainy OpenAI i ChatGPT.

ChatGPT pojawił się jako aplikacja mobilna dla iPhonea. I o dziwo natychmiast stał się najpopularniejszą apką w sklepie. Niestety nie w Polsce, w której nie jest dostępny.

Co ciekawe, publikacja apki zbiegła się z wewnętrznym firmowym zakazem Apple dotyczącym używania ChataGPT. Samsung taką zasadę wprowadził już w marcu.

Sam Altman, CEO OpenAI, dołączył do grona osobistości zapowiadających koniec ery pracy zdalnej. Z większych osiągnięć Sam także odwiedził Polskę w tym miesiącu.

A co do naprawdę ważnych informacji to w maju ChatGPT dostał 2 nowe funkcje:

Przeglądanie sieci – chat może sam decydować, kiedy i jak surfować po sieci, żeby odpowiedzieć na pytania związane z aktualnymi wydarzeniami.

Pluginy – czat może samodzielnie decydować o wykorzystaniu pluginów udostępnionych przez podmioty zewnętrzne.

Meta

Z okazji piątej rocznicy RODO Meta dostała karę w wysokości 1,2 miliarda dolarów za nieszanowanie danych Europejczyków.

Z newsów marketerskich, to użytkownicy Facebooka dostali wiekszą kontrole nad tym, jakie reelsy zobaczą, a na Instagramie przemianował treści powiązane z marką na reklamy partnerskie. Ma to pozwolić na łatwiejsze i szersze eksponowanie treści.

Twitter

Twitter ma nową szefową. Linda Yaccarino rozpoczęła nowa prace więc życzymy sukcesów i dobrych relacji z właścicielem.

Ciekawe wydarzenia branżowe

A teraz nadchodzące imprezy branżowe:

Forum IAB

Już 30-31 maja odbędzie się Forum IAB w Złotych Tarasach. Bilety na imprezę prawie się już rozeszły, więc jeżeli jeszcze go nie masz, a chcesz się tam pojawić, to musisz wykazać się determinacją i kreatywnością. Pamiętaj „sky is the limit”!

Ja osobiście już sobie wybieram listę prelekcji na które warto się wybrać i obecnie dodałem: 

Digital Advertising in Uncertain Times: 10 Theses on the Future of our Industry – Daniela Knappa, Chief Economist, IAB Europe

Więcej o Forum IAB: https://forumiab.pl/

Online Marketing Day

Już 16 czerwca 2023 roku odbędzie się IV edycja Online Marketing Day! Ta bezpłatna konferencja w formie transmisji live.

Wydarzenie o temacie przewodnim: „Człowiek+AI: synergia, która zmienia zasady gry”.

Wystąpi na niej m.in. Daniel Trost, Channel Partner Development z Microsoft Advertising.

Warto zapisać się na to wydarzenie: https://bit.ly/42dQdcZ

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas