Ads
Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads – dopasowanie przybliżone, do wyrażenia i ścisłe

Spis treści
W Google Ads mamy możliwość ustawienia typu dopasowania danego słowa kluczowego, dzięki czemu możemy zadecydować, w jakim stopniu słowo kluczowe ma odpowiadać na zapytanie użytkownika. To właśnie dzięki dopasowaniom słów kluczowych możemy określić, na jakie zapytania reklama wyświetli się oraz czy dociera do użytkowników zainteresowanych Twoją ofertą.
Rodzaje typów dopasowań słów kluczowych w Google Ads
Obecnie w kampaniach Google Ads występują trzy typy dopasowań, każde z tych dopasowań ma inny wpływ na możliwość wyświetlenia Twoich reklam. Monitorowanie wyszukiwanych przez użytkowników słów kluczowych jest istotną czynnością, która pozwala na sprawdzenie fraz, po których wystąpiło wyświetlenie reklamy oraz umożliwia wykluczanie fraz, na które nie chcemy wyświetlać swoich reklam.
Dopasowanie przybliżone (Broad Match)
Słowa kluczowe w tym dopasowaniu są najbardziej elastyczne, co oznacza, że wyświetlanie reklam odbywa się do zapytań zawierających synonimy, odmiany gramatyczne oraz inne luźno powiązane hasła ze słowem kluczowym. Zaletą dopasowania przybliżonego jest możliwość dotarcia z reklamami do szerokiego grona odbiorców oraz możliwość odkrycia nowych słów kluczowych odpowiednich dla Twojego biznesu. Ustawienie słowa kluczowego w dopasowaniu przybliżonym odbywa się za pomocą wpisania frazy bez dodatkowych znaków.

Modyfikator dopasowania przybliżonego
Ten rodzaj dopasowania znajduje się pomiędzy dopasowaniem przybliżonym a dopasowaniem do wyrażenia. Umożliwia on wyświetlanie reklam na zapytania zawierające dane słowo kluczowe, niezależnie od tego, czy inne wyrazy pojawią się przed, po, czy nawet w środku wyrażenia. Modyfikatory dopasowania przybliżonego sprawiają, że reklamy mogą się pojawić również wtedy, gdy użytkownik wpisze formy zbliżone do słowa kluczowego – np. w liczbie mnogiej, z błędną pisownią czy w innej odmianie. Nie obejmują jednak synonimów. Aby zastosować modyfikator, należy dodać przed każdym słowem kluczowym znak plusa (+).
Dopasowanie do wyrażenia (Phrase Match)
W tego rodzaju dopasowaniu reklamy wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy zawierającej w sobie dokładne słowo kluczowe lub jego synonimy oraz gdy zostaną dopisane jakieś inne wyrazy przed, lub po słowie kluczowym. Zaletami dopasowania do wyrażenia jest większa precyzja i kontrola, na jakie frazy może wyświetlać się Twoja reklama w porównaniu z dopasowaniem przybliżonym. W celu ustawienia słowa kluczowego w dopasowaniu do wyrażenia należy umieścić je w cudzysłowie np. „Result Media”.

Dopasowanie ścisłe (Exact Match)
Najbardziej precyzyjnym dopasowaniem dostępnym w kampaniach Google Ads jest dopasowanie ścisłe. Pozwala ono na wyświetlanie reklam tylko wtedy, gdy użytkownik wpisze zapytanie identyczne do ustawionego słowa kluczowego lub synonim ustawionej frazy. Dzięki dopasowaniu ścisłemu mamy największą kontrolę nad tym kiedy mają wyświetlać się reklamy, przez co unikniemy wyświetleń oraz kliknięć na niechciane zapytania. Dopasowanie tego typu tworzymy poprzez użycie nawiasów kwadratowych np. [Result Media].

Wykluczające słowa kluczowe
Wykluczające słowa kluczowe umożliwiają blokowanie wyświetlania reklam na zapytania zawierające określone wyrazy. Te słowa kluczowe uniemożliwiają wyświetlanie reklam, gdy użytkownik w wyszukiwanym zapytaniu użyje wykluczonej frazy. Możemy używać w dopasowaniach wykluczających wszystkich dostępnych typów dopasowań tj. dopasowania ścisłego, dopasowania do wyrażenia oraz dopasowania przybliżonego.
Warto używać wykluczających słów kluczowych, gdy nie chcemy wyświetlać reklam na słowa, które nie pasują do branży, oferty lub gdy słowo pasuje, ale nie przynosi to konwersji. Blokowanie słów niezwiązanych z ofertą zmniejsza liczbę niepotrzebnych kliknięć, dzięki czemu ograniczamy marnotrawstwo środków przeznaczonych na reklamy.
Planer słów kluczowych
Planer słów kluczowych jest darmowym narzędziem dostępnym w Google Ads. Narzędzie to pomaga w wyszukiwaniu nowych słów kluczowych poprzez wyświetlanie najczęściej używanych fraz przez użytkowników w wyszukiwarce Google. W planerze słów kluczowych możemy również przeglądać statystyki dla poszczególnych fraz w tym średnią liczbę miesięcznych wyszukiwań, szacunkowe koszty za kliknięcie reklamy, trendy oraz informacje o tym, jak duża jest konkurencja na daną frazę.
Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads – podsumowanie
Dobór odpowiedniego typu dopasowania słów kluczowych w Google Ads ma ogromne znaczenie dla skuteczności kampanii reklamowej. To właśnie od tego zależy, do jakich użytkowników dotrze reklama, w jakim kontekście zostanie wyświetlona i z jakim kosztem. Dopasowanie przybliżone pozwala na szerokie dotarcie, dopasowanie do wyrażenia daje większą kontrolę, a dopasowanie ścisłe – maksymalną precyzję. Z kolei wykluczające słowa kluczowe pomagają eliminować niepożądane wyświetlenia i optymalizować budżet. W połączeniu z Planerem słów kluczowych wszystkie te narzędzia tworzą solidny fundament pod efektywną strategię reklamową w sieci wyszukiwania Google.
Tomasz Graf
Performance Specialist