news

TikTok zmienia rynek! Co musisz wiedzieć o reklamie na najbardziej angażującej platformie? SEM News 11/2022

30 września 2022

TikTok w masowej świadomości to dla wielu osób nadal zabawny serwis z pionowym wideo z tańczącymi nastolatkami.  Dla Facebooka i Instagrama to śmiertelne zagrożenie, a dla marketerów to dynamicznie rosnący serwis, w którym użytkownicy spędzają dużo czasu. Tak naprawdę wiemy, że jeżeli chodzi o ten współczynnik to najbardziej uzależniający serwis na świecie.

We wrześniu 2021 roku TikTok posiadał miliard zarejestrowanych użytkowników – 4 lata po lunchu. Osiągnął miliardowego użytkownika dwa razy szybciej niż Facebook czy YouTube. Oczywiście wtedy było mniej telefonów z dostępem do netu, ale zawsze to rekord.

Na początku 2022 roku miesięcznie miał 1 miliard aktywnych użytkowników a do końca 2022 ma ich być 1,8 miliarda miesięcznie. Za tym gigantycznych wzrostem ruszyły budżety marketingowe.

Pomimo że wpływy reklamowe za 2021 rok to zaledwie 4 miliardy dolarów, w porównaniu do 115 miliardów Mety czy 209 Alphabetu, to widoki na przyszłość są dla TikToka dobre.

Prognozy przewidują , że w 2022 wpływy będą rok do roku będą blisko 3 razy większe, osiągając 11 miliardów dolarów. To więcej niż z reklam mają Twitter i Snapchat razem wzięte. Dalsze predykcje zakładają, ze TT w ciągu 2 lat dogoni YouTube, osiągając ponad 23 miliardy.

Od zeszłego roku TikTok bardzo zmienia się jako serwis.

Demograficznie to nadal platforma młodych ludzi, ale od 2021 roku najszybciej rosnąca grupa użytkowników to dorośli.

Dodatkowo z filmików 15-sekundowych w połowie 2021 zrobiły się minutowe, a w 2022 roku już 10 minutowe. Czyli serwis po prostu „youtubieje”.

Poza wzrostami TikTok to też kontrowersje i problemy.

Za wiele z nich odpowiada właśnie chińskie pochodzenie serwisu i liczne problemy z tym, że dane użytkowników mogą być przesyłane do Chin.

W Stanach administracja Trumpa zabanowała TikToka i nakazała, aby amerykański oddział należał do amerykańskiej firmy. Po wielu bojach prawnych TikTok został odblokowany, a od marca 2022 dane użytkowników amerykańskich są przechowywane w stanach na infrastrukturze serwerowej firmy Oracle.

W Unii Europejskiej są podobne obawy i mało kto daje wiarę, że dane europejskich użytkowników są trzymane wyłącznie w Stanach i Szanghaju. Europejskie centrum danych TikToka w Irlandii ma być uruchomione jeszcze w 2022 roku.

Wiele krajów całkowicie zablokowało dostęp do TikToka, jak np. Indie, Pakistan, Afganistan i Iran.

Nawet Stany nie są w tym spokojne i serwisem nadal zajmuje się administracja Bidena, a w czerwcu 2022 szef Federalnej Komisji Komunikacji wezwał Apple’a i Google’a do usunięcia apki z ich sklepów.

Dlaczego Tik Tok jest tak groźny dla Facebooka?

Po pierwsze od lat przyciąga młodszych użytkowników, którzy nie chcą już Facebooka i Instagrama, bo to miejsce dla rodziców i dziadków.

Po drugie dzięki agresywnym algorytmom serwowania treści osiąga bardzo wysokie czasy przebywania użytkowników w serwisie. A dla platform społecznościowych to jeden z najważniejszych składników wyceny. Zależnie od rynku przeciętny użytkownik TikToka spędza w serwisie od 17 do ponad 26 godzin miesięcznie.

Po tym jak Facebook w pierwszym kwartale tego roku pierwszy raz w historii zanotował spadek liczby użytkowników, a w drugim kwartale pierwszy w historii spadek wpływów z reklamy, Mark Zuckerberg przyśpieszył ruchy upodabniające Facebooka i Instagrama do TikToka. Chociaż powoli i tak robił to od lat, wprowadzając funkcjonalności Stories czy Reels.

Dla wielu osób z branży to oznacza śmierć klasycznych social mediów i skupianiu się na oglądaniu znajomych. Teraz to wszystko  rozrywkowe platformy profesjonalnych influencerów.

Z reklamowego punktu widzenia TikTok też robi bardzo wiele. W tym roku widzieliśmy już nowy panel do reklam, testy reklam w wynikach wyszukiwania czy coraz bardziej atrakcyjne sposoby dzielenia się wpływami z twórcami, które ostatnio od TikToka skopiował YouTube.

Dopływ starszych użytkowników, dłuższe formy wideo i coraz większa różnorodność, a przede wszystkim nadreprezentacja pokolenia Z powodują, ze TikTok wszedł do pierwszej ligi graczy globalnych jako pierwsza nieamerykańska firma.

Dlatego może warto przeprosić się pionowym wideo i zajrzeć tam.

Jak wygląda sytuacja Tik Toka w Polsce?

Według sierpniowego Mediapanelu, jeżeli chodzi o zasięg, to aplikacja plasuje się za licznymi aplikacjami Google i Facebooka, a nawet Allegro. Ma ponad połowę mniejszy zasięg od YT czy FB, ale jak widać bije YT o 50%, jeżeli chodzi o czas użytkownika w aplikacji.

Aby reklamować się na platformie, musisz założyć konto biznesowe na platformie:

https://www.tiktok.com/business/pl-PL

Po zachęcie trafisz na stronę bez polskiego menu. Tutaj możesz założyć konto, opisać swój biznes i podać stronę czy opcje płatności. Kiedy już się z tym uporasz, możesz zacząć reklamować swoją firmę lub produkt za pomocą 5 dostępnych form reklamowych.

1. Najpopularniejsze to “In-Feed Ads” czyli reklamy pojawiające się w niekończącym się strumieniu filmików. Forma ta najczęściej widoczna jest od 9 do 15 sekund. Może to być wideo lub animacja, z bardzo zwięzłym przekazem i call-to-action.

2. Kolejna forma to przejęcie, czyli “Brand Takeover”. Twoja reklama pojawi się niezwłocznie po odpaleniu aplikacji przez użytkownika. Jest to forma zasięgowa kierowana do dużych grup odbiorców i raczej skierowana do dużych reklamodawców.

3. Wersja Lite tej opcji to “TopView”, czyli twoja reklama  pojawi się po trzech sekundach w feedzie użytkownika.

4. Kolejna formy również przeznaczone dla dużych reklamodawców, to “Branded Hashtag Challenge”. Forma, gdzie użytkownicy mogą tworzyć własne firmy i opatrywać je hasztagiem twojej akcji. 

5. Branded Effects – gdzie użytkownikom będą udostępnione brandowane “naklejki” i filtry.

To chyba w telegraficznym skrócie wszystkie formy. Przejdźmy do newsów.

Newsy, zmiany, ciekawostki…

W ostatnim czasie TikTok wprowadził kilka zmian:

  • w Stanach zablokował reklamy zbierania pieniędzy na kampanie polityczne,
  • wydłużony został opis materiału wideo do 2200 znaków,
  • oficjalnie rozpoczęto rollout funkcji/przycisku dislike w komentarzach.

Ale najciekawszą dla markerów wiadomością są insighty od TikToka. Jest tam nawet trochę rzeczy dla rynku polskiego, ale czekamy na więcej.

Ok, nie samym tik Tokiem człowiek żyje. Przechodzimy do poczynań Alphabetu, czyli Google. I tutaj jak zwykle sporo nowości:

Najpierw wspomniane info o upodabnianiaiu się tym razem YouTube do TikToka. YouTube pochwalił się, że w ciągu ostatnich trzech lat wypłacił twórcom 50 miliardów dolarów. Obecnie pozwoli na zarabianie na Shortsach i ma oddawać twórcom 45% przychodów z reklam.

Przechodzimy do zagadnień okołoecommercowych:

Google rozszerza enchanced product experience na strony używające structured data. Więc z funkcji tej skorzystają nie tylko gracze używający Merchant Center. Szukajcie nowego raportu w Search Console.  

Update targetowania na kraje w Content API for Shopping i Google Ads API. Uzupełnia to zmiany zrobione w sierpniu. Więcej szczegółowych informacji na Google Ads Developer Blog:

https://ads-developers.googleblog.com/2022/09/country-targeting-update-for-products.html

Kolejne zmiany w recenzjach produktów Google’a. Poprzednia iteracja była w lipcu. Wszystko idzie według klucza, aby zapewnić użytkownikom dostęp do najlepszych, najciekawszych i najbardziej profesjonalnych recenzji innych użytkowników, ekspertów i fascynatów. Na początek Google zajmie się recenzjami anglojęzycznymi, więc na polskie zmiany musimy jeszcze poczekać.

Jak to bywa Google po cichu zabija kolejny produkt, tym razem padło na top content bids. Śpieszmy się kochać ficzery.

Na zakończenie coś dla Twojej prywatności. W ostatnim uddacie aplikacji Google’a pojawiło się duże ułatwienie do usuwania swoich danych osobowych z wyszukiwań Google. Podobne narzędzie jest dostępne od 2020 roku, ale było ukryte gdzieś na dnie strony pomocy Google.

Obecnie z poziomu aplikacji łatwo możemy wnioskować o usunięcie naszych danych takich jak:

  • “Rządowe” numery ID, jak pesel czy NIP
  • Numery kont bankowych
  • Kart kredytowych
  • Obrazki podpisu osobistego
  • Obrazy dokumentów identyfikujących nas
  • Dane medyczne
  • Adres i dane kontaktowe
  • Informacje o loginach

W sumie warto sprawdzić, co można o sobie znaleźć.

Napisz do nas