news

SEO i SEM – zmiany w 2019 i co nas czeka w 2020 roku?

30 grudnia 2019

SEO

Jakie najważniejsze zmiany miały miejsce w 2019?

Rok 2019 był bardziej rokiem testów i naprawiania błędów przeszłości zarówno po stronie specjalistów SEO, jak i samego Google.

Michał Gierat, nasz SEO specialist, w artykule dla interaktywnie.com wymienia kilka, na które warto zwrócić uwagę:

  • BERT – najnowsza i najciekawsza zmiana wprowadzona przez Google. Na dziś wiemy, że strony, które są przystosowane pod użytkowników, radzą sobie z nim całkiem dobrze.
  • Czynnik EAT – w tym roku mieliśmy kilka kolejnych skoków w wynikach organicznych, a wiele z nich wskazuje na wzrost znaczenia takich elementów jak jakość i wiarygodność.
  • Odblokowanie SERP-ów – Google ogłosił zwolnienie wyników organicznych, w przypadku gdy jedna strona pojawiała się kilka razy w organicznych wynikach na kilku pozycjach. Niestety, działa to różnie.

A co nie do końca w mijającym roku się udało?

  • Voice Search – rok 2019 miał być rokiem wyszukiwania głosowego. Patrząc na rozwój narzędzi i usprawnień, można uznać, że był to co najwyżej rok interfejsu głosowego.
  • Video Content – kolejny trend to ogromny nacisk na video i social marketing. Oczywiście ich znaczenie jest niepodważalne, choć raczej z puntu widzenia sprzedażowego niż samego SEO.
  • Techniczne SEO – kolejny rok nie przyniósł rewolucji w temacie technical SEO. Sama optymalizacja strony z naciskiem nawet na najdrobniejsze techniczne szczegóły wciąż nie zawsze przekłada się na wygraną z czasem dużo gorzej przygotowanym technicznie konkurentem.

 Jakie trendy będą dominowały w 2020 roku?

Do najważniejszych zdaniem naszego specjalisty będą należały:

  • rozwój rich snippets
  • mobile – to trend, który będzie nam towarzyszył już chyba do końca,
  • nacisk na szybkość ładowania stron,
  • optymalizacja crawl budżetu.

Przeczytaj artykuł

SEM

Mijający rok był SMART. Strategie biddowania i inteligentne kampanie to najważniejsze zmiany wprowadzone w Google w 2019 roku.

Co za nami? Co nas czeka w 2020? Maciej Kapuściński, nasz Traffic&Webdevelopment Director, prognozuje nadchodzące trendy.

Jakie zmiany pojawiły się w 2019?

  • Smart Bidding w kampaniach Google Ads – rok 2019 był przełomowy w kontekście automatyzacji kampanii. Google od dłuższego czas inwestuje środki oraz wewnętrzne zasoby na wprowadzenie Machine Learning przy okazji ustalania stawek CPC. Tak naprawdę znana nam doskonale aukcja w wyszukiwarce odchodzi delikatnie na drugi plan na rzecz właśnie strategii biddowania.
  • In-auction time bidding w Search Ads 360 – do tej pory Search Ads 360 modyfikował stawki do czterech razy dziennie. Teraz odbywa się to na etapie aukcji, na podstawie wielu czynników i informacji płynących z otoczenia.
  • Inteligentne Kampanie Produktowe – dzięki wprowadzeniu iPLA mamy do dyspozycji kolejne narzędzie, które optymalizuje działania kampanii produktowych w czasie rzeczywistym. Największą przewagą jest synergia całego ekosystemu Google. Reklama z kampanii iPLA emitowana jest w całej sieci, tj. Search, GDN, GSP, YouTube.

A jakie prognozy na rok 2019 nie spełniły się?

Rok 2019 miał być przełomowy w kontekście Sztucznej Inteligencji, natomiast nie otrzymaliśmy jeszcze tak zaawansowanych rozwiązań, aby uznać, że AI w pełni już funkcjonuje. Na razie musimy zadowolić się elementami Smart Bidding oraz Smart Display.

Co nas czeka w 2020 roku?

Rok 2019 zamknęliśmy pod znakiem Machine Learning. Zapowiada się, że 2020 będzie wreszcie pod znakiem Sztucznej Inteligencji. Powinny już pojawić się algorytmy Google, które nie będą wymagały od reklamodawców posiadania danych historycznych, aby móc uruchomić inteligentne kampanie. Faktycznie funkcjonująca Sztuczna Inteligencja będzie wspierała ich w osiąganiu zakładanych celów biznesowych, ponieważ algorytm w dłuższym okresie będzie dążył do osiągnięcia zakładanej stawki CPA/CPL/CPS.

Przeczytaj artykuł

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas