artykuł
Współpraca klient – agencja (cz. 2). Dostępy do kont Google Analytics, GTM, GSC
W poprzednim artykule pisaliśmy, jak znaleźć agencję marketingową, jak ją zweryfikować i na co zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów. Ten proces mamy za sobą – znaleźliśmy wiarygodnego partnera i zaczynamy współpracę. Pierwszym jej etapem będą dostępy. Aby agencja marketingowa zaczęła prowadzić kampanie, potrzebne jej będą dostępy do kont analitycznych i reklamowych witryny klienta.
W tym i kolejnych artykułach opiszemy najistotniejsze z punktu widzenia takiej współpracy konta, które są ważnym elementem prowadzenia skutecznych działań marketingowych w sieci. Oczywiście zasoby oraz konta są i powinny pozostać własnością firmy, natomiast agencja otrzymuje określone poziomy uprawnień, które umożliwią jej prowadzenie kampanii i jej optymalizację oraz ocenę wyników. Dlatego podpowiemy, jaki poziom dostępu warto przyznać agencji i co z tego wynika dla klienta.
Agencja będzie potrzebowała dostępów m.in. do:
- Google Analytics,
- Google Tag Manager,
- Google Search Console,
- Google Ads,
- Facebook – fanpage i konto reklamowe.
Warto pamiętać, że jeśli firma nie posiada skonfigurowanego któregoś narzędzia, agencja pomoże je zaimplementować.
Google Analytics
Google Analytics to zaawansowany system statystyk, który gromadzi dane dotyczące użytkowników odwiedzających daną witrynę. Na podstawie uzyskanych raportów firma może podjąć skuteczne działania w celu ulepszenie swojej strony.
Mając dostęp do Google Analytics, agencja będzie mogła zweryfikować wiele aspektów związanych z kampaniami online oraz sprawdzi, czy firma ma poprawnie skonfigurowaną analitykę internetową.
Po zalogowaniu i wybraniu odpowiedniego konta Google Analytics z poziomu administracji firma może zarządzać użytkownikami na trzech poziomach:
- konta,
- usługi,
- widoku.
Wybierając zarządzanie użytkownikami na poziomie konta, firma zobaczy wszystkich aktualnych użytkowników wraz z poziomami dostępu.
Poziomy dostępu do konta Google Analytics:
- odczyt i analiza – ten poziom pozwala na przeglądanie danych i tworzenie raportów;
- współpraca – użytkownik może dodatkowo edytować, usuwać i udostępniać zasoby, m.in.: segmenty, panele, raporty niestandardowe czy modele atrybucji;
- edycja – najszerszy dostęp, dzięki któremu użytkownik może korzystać z funkcji administracyjnych i związanych z raportami (np. edycja kont, usług, widoków czy celów);
- zarządzanie użytkownikami – dzięki tej opcji osoba uprawniona może dodać lub usunąć innego użytkownika konta/usługi/widoku.
Z punktu widzenia agencji rekomendowany poziom uprawnień: edycja i zarządzanie użytkownikami.
Google Tag Manager
Google Tag Manager to narzędzie, dzięki któremu w łatwy sposób można m.in.: zaimplementować Google Analytics czy dodać kod remarketingowy rekomendowany do prowadzenia kampanii reklamowej w Google Ads.
Dostęp do GTM pozwoli agencji zweryfikować sposób implementacji analityki internetowej oraz innych skryptów kampanii online. Dzięki temu agencja będzie mogła wprowadzać usprawnienia w poszczególnych tagach witryny, co znacząco wpłynie na jakość prowadzonych przyszłych działań.
Rodzaje dostępów do konta:
- Administrator (Admin) – może edytować listę użytkowników, dodawać nowe kontenery, zmieniać informacje dotyczące konta. Może nim być firma lub też agencja.
- Użytkownik (User) – nie może zarządzać lista osób z dostępem do konta i kontenerami.
Nadając dostęp do GTM, firma może określić rodzaj dostępu do kontenera:
- odczyt – możliwość przeglądania tagów, reguł i zmiennych skonfigurowanych w kontenerze, ale bez możliwości wprowadzania zmian,
- edycja – użytkownik może tworzyć obszary robocze, konfigurować tagi, ale nie ma możliwości zatwierdzania ani publikowania kontenera,
- zatwierdzanie – możliwość tworzenia wersji i obszarów roboczych, wprowadzania zmian, ale bez uprawnień do publikacji kontenera.
- publikacja – w tym przypadku agencja otrzymuje pełne dostępy do kontenera.
Na poziomie ustawień konta Google Tag Manager firma może zarządzać uprawnieniami na dwóch poziomach: konto i kontener.
Na poziomie konta firm dodaje nowego użytkownika, jakim jest agencja.
Rekomendowane poziomy dostępów:
- poziom konta – administrator,
- poziom kontenera – publikacja.
Google Search Console
Google Search Console to bezpłatne narzędzie oferowane przez Google. Dzięki niemu firma może sprawdzić stan indeksowania podstron, błędy 404, linki prowadzące do danej strony, liczbę wyświetleń strony z wyników wyszukiwania czy kliknięć na poszczególne słowa kluczowe.
Dostęp do tego narzędzia pozwoli agencji poznać aktualny indeks organiczny w Google. Agencja przeanalizuje istnienie jakiekolwiek ryzyka wobec strony firmowej, a docelowo będzie mogła przedstawić rekomendacje dotyczące pozycjonowania.
Agencja powinna mieć poziom uprawnień użytkownika z pełnym dostępem, aby zarządzać innymi użytkownikami i ustawieniami usług oraz weryfikacją zmian i poprawek.
W kolejnych artykułach opiszemy dostęp do kont reklamowych – Google Ads oraz Facebook.
Mariusz Sosnowski
Client Service Director
Od 12 lat związany jest z branżą marketingu internetowego. W Result Media odpowiada za przygotowywanie strategii dla klientów oraz koordynację prac w dziale Client Service.
„Poszukiwany, poszukiwana…” agencja SEM/SEO – jak znaleźć kompetentnego partnera do współpracy (cz. 1)
Blog
Agencje marketingowe oferują specjalistyczną wiedzę i doświadczenie, dzięki którym firmy mogą skutecznie docierać do nowych klientów i wygrywać walkę z konkurencją. Jak wybrać taką, która dobrze wykona swoją pracę? Warto przeczytać, na co zwrócić uwagę, aby nie popełnić kosztownych błędów.
Czytaj
Potrzebujesz doświadczonej agencji, która z sukcesem poprowadzi zaawansowane kampanie online? Skontaktuj się z nami!