artykuł

Rodzaje kierowania w GDN

22 września 2021

Czym jest sieć reklamowa?

Google Display Network, czyli sieć reklamowa Google to kilka milionów stron internetowych czy aplikacji, gdzie można wyświetlić reklamę graficzną. Działa to dzięki udostępnianiu przez wydawcę powierzchni reklamowej, które pozwalają na wyświetlanie reklam w wielu formatach. Najważniejszą zaletą takiego rozwiązania jest niewątpliwie ogromny zasięg, a zatem możliwość dotarcia do różnych grup odbiorców. Narzędzie pozwala również na wzbudzanie zainteresowania produktem za sprawą atrakcyjnych form reklamowych, pomaga także dotrzeć do nowych i obecnych klientów, odpowiednio targetując nasz przekaz.

Reklamy możemy kierować, biorąc pod uwagę: demografię, tematy, miejsca docelowe,  grupy odbiorców i podobnych odbiorców, a także prowadząc działania remarketingowe.

Demografia

Ten sposób pozwala na kierowanie reklam według płci, grupy wiekowej oraz stanu cywilnego. Dane określane są na podstawie odwiedzanych witryn i przypisywane są do konkretnej przeglądarki. Demografię można wykorzystywać na wiele sposobów. Jeśli np. reklamujemy wizytę u ginekologa, oferta jest skierowana do kobiet. Możemy również zastosować wykluczenie płci oraz wieku, jeśli interesuje nas jakiś jego przedział.

Tematy

Rodzaj kierowania umożliwia dotarcie do bardzo szerokiego zakresu witryn w sieci reklamowej. Polega na kierowaniu reklam na strony o określonej tematyce. Dzięki temu jesteśmy w stanie powiązać naszą reklamę z treścią strony oraz wzmocnić przekaz dzięki kontekstowi, np. reklamy olejów silnikowych na blogu motoryzacyjnym.

Miejsca docelowe

Jeśli zależy nam na emisji reklam na konkretnych stronach internetowych, możemy skorzystać z opcji kierowania na podstawie miejsc docelowych. Takie rozwiązanie warto wykorzystać np. w celu emisji reklam na portalach branżowych lub dedykowanym nam wpisach blogowych. Należy jednak pamiętać, że bez dodatkowego zawężania kierowania reklamy emitowane na podstawie miejsc docelowych emitowane są wszystkim przeglądającym daną stronę, niezależnie od tego, czego aktualnie poszukują i czym się interesują.

Odbiorcy

To kierowanie pozwala na wyświetlanie reklam wybranym grupom odbiorców niezależnie od tego, jakie strony przeglądają, jakie filmy oglądają bądź z jakich aplikacji korzystają. Można tu wyodrębnić kilka typów:

  1. Odbiorcy o podobnych zainteresowaniach – jest to jedno z bardziej szerokich form kierowania. Polega na dotarciu do klientów na wczesnym etapie lejka sprzedażowego. Podstawowe kategorie to między innymi: amatorzy zakupów, np. dom i ogród, media i rozrywka, sport i fitness.
  2. Odbiorcy na rynku – bardziej precyzyjna forma kierowania reklam. To grupa potencjalnych klientów, wstępnie zainteresowanych zakupem, którzy np. wyszukują określone produkty w sklepach. Celem jest zwiększenie liczby zamówień, rejestracji lub innej aktywności w witrynie. Główne kategorie to m.in: edukacja, nieruchomości, sport i fitness, usługi finansowe.
  3. Segmenty niestandardowe – funkcja  pozwala na stworzenie grup odbiorców, którzy najbardziej odpowiadają promowanemu produktowi. Systemy uczące Google samodzielnie wybiorą najbardziej wartościowych odbiorców na podstawie celu i strategii ustalania stawek. Tworząc niestandardowe segmenty odbiorców, mamy możliwość wyodrębnienia kilku opcji kierowania reklam:
  • docieranie do użytkownicy na podstawie zainteresowań lub zachowań – nasze  reklamy będą docierać do użytkowników, których prawdopodobnie interesuje tematyka związana z podanymi przez nas słowami kluczowymi lub którzy wyrażają zamiar zakupu produktów związanych z naszymi słowami kluczowymi. Jeśli np. nie chcemy kierować reklamy szeroko na „fani sportu”, jako  producent rowerów możemy wyświetlać reklamy zagorzałym miłośnikom zjazdów rowerowych; 
  • docieranie do użytkowników na podstawie przeglądania podobnych stron –  nasze reklamy będą docierać do osób, które przeglądają strony podobne do wpisanych przez nas; 
  • docieranie do użytkowników na podstawie korzystania z podobnych aplikacji – nasze reklamy będą docierać do osób, które pobierają aplikację podobne do wpisanych przez nas i z nich korzystają. 

Remarketing

Działanie remarketingowe ma na celu dotarcie do klientów, którzy odwiedzili naszą witrynę internetową. Dzięki segmentacji list remarketingowych możemy dotrzeć do użytkowników, którzy zainicjowali różne etapy ścieżki konwersji, odwiedzili konkretne sekcje witryny czy też nie dokonali zakupu. Segmentacja odbiorców w remarketingu pozwala także na zarządzanie intensywnością emisji reklam (np. w zależności od wartości porzuconego koszyka). Należy również pamiętać o odbiorcach, którzy już dokonali konwersji. Do takich użytkowników można trafić z komunikatem o promocjach bądź poszerzeniem oferty. By uruchomić remarketing, należy mieć zapełnione listy grup odbiorców. W przypadku kampanii w sieci wyszukiwania, wideo czy kampanii Gmail  potrzeba minimum 1000 użytkowników. Na potrzeby kampanii remarketingowej w sieci reklamowej lista odbiorców musi mieć co najmniej 100 użytkowników. 

Podobni odbiorcy

Dzięki udostępnieniu list odbiorców na podstawie tagów z Google Analytics, Google Ads bądź aktywności na koncie YouTube, Google ma możliwość utworzenia list odbiorców, którzy mają wspólne cechy. Dzięki  temu możemy zyskać jedno z najbardziej precyzyjnych form kierowania. Mamy możliwość dotarcia do podobnych osób, którzy np. dokonali konwersji w naszym sklepie lub wygenerowali wartościowe sesje. 

Pamiętajmy, że odpowiednio przeprowadzona kampania w sieci reklamowej to długofalowe wsparcie sprzedaży we wszystkich kanałach. Dodając do kampanii kryteria kierowania, możemy znaleźć segmenty odbiorców, które ułatwią realizację naszych celów biznesowych.

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas