artykuł

Google AdSense, czyli jak monetyzować ruch na swojej witrynie

2 września 2021

Zarabianie na sprzedaży produktów czy usług jest dość oczywiste, ale można też inaczej zmonetyzować ruch na swoim serwisie. Służy do tego system Google AdSense, który umożliwia właścicielom witryny internetowej zarabianie na reklamach wyświetlanych w formie banerów, wideo lub reklam kontekstowych. Właściciel serwisu jedynie udostępnia przestrzeń na wyświetlanie reklam, a za kliknięcia w nie otrzymuje wynagrodzenie.

Jak przystąpić do programu? Wystarczy, że założymy konto w systemie AdSense i na swojej stronie wkleimy specjalny kod. W ten sposób udostępnimy przestrzeń reklamową, która będzie brała udział w licytacji reklamodawców. Jednak aby rzeczywiście zarabiać na takich reklamach, nasza witryna powinna mieć duży ruch, dlatego warto zadbać o jej pozycjonowanie.

Dołączenie do platformy Google AdSense jest bezpłatne, ale zarabianie na niej zależy przede wszystkim od przekonania reklamodawców, że na naszej witrynie warto się reklamować. Wpływ na to ma jej popularność, tematyka czy ilość contentu. Pamiętajmy jednak, że minimalna wypłata z systemu to 300 zł.

System pozwala na blokowanie reklam, których nie chcemy widzieć na swojej stronie. Możemy też dostosowywać miejsce ich wyświetlania oraz wybierać te typy, które najlepiej pasują do naszej witryny. Ponadto Google optymalizuje rozmiar jednostek reklamowych, aby automatycznie dopasowywały się do ekranów komputerów i urządzeń mobilnych, co zwiększa szansę, że zostaną zauważone i kliknięte.

Jeśli reklamy nie pojawią się na witrynie, może to oznaczać, że pojawił się problem w następujących obszarach:

  • brak kodu lub jest on niekompletny – upewnijmy się, że kod został wklejony w kodzie HTML naszej witryny,
  • witryna jest nieosiągalna – sprawdźmy, czy podany adres URL jest prawidłowy, a witryna ma ważny certyfikat SSL,
  • witryna nie zawiera wystarczającej ilości niepowtarzalnych treści,
  • nasza strona narusza zasady programu AdSense.

Typy reklam Google AdSense

System Google AdSense oferuje reklamy tekstowe, displayowe oraz wideo.

[Aby pokazać działanie systemu AdSense na naszej stronie udostępniliśmy placementy, zatem poniżej mogą wyświetlić się reklamy innych firm, również konkurencyjnych. Oznacza to, że nasza firma została uznana za wartościowego wydawcę, na stronach którego warto wyświetlać reklamy.]

Do najpopularniejszych jednostek reklamowych należą:

  • duży prostokąt (336 x 280 pikseli) – to jedna z najpopularniejszych opcji, warto ją umieścić w tekście lub na końcu;
  • średni prostokąt (300 x 250 pikseli) – taką reklamę można umieścić w pasku bocznym lub w treści, nie utrudniając czytania;
  • szeroki wieżowiec (160 x 600 pikseli) – to jedna z najbardziej skutecznych pionowych jednostek reklamowych, którą można zastosować z boku strony.
  • długi baner (728 x 90 pikseli) – to format zazwyczaj umieszczany na górze strony, dzięki czemu jest mocno widoczny;
  • pół strony (300 x 600 pikseli) – to jedna z największych dostępnych jednostek reklamowych, warto ją stosować do reklam wideo;
  • duży baner mobilny 320 x 100 – zawiera dużo tekstu, co może wpływać na poprawę współczynnika klikalności.

Inne skuteczne banery reklamowe na telefony komórkowe to 320 x 50, choć warto pamiętać, że większe formaty reklam, m.in. 300 x 250 i 320 x 480 często okazują się bardziej angażujące użytkowników.

Reklamy displayowe są domyślnie elastyczne, co oznacza, że automatycznie dostosowują swój rozmiar do układu strony i urządzeń użytkowników. Zwróćmy uwagę, że reklamy o stałym rozmiarze mogą ograniczać liczbę dostępnych reklam i przez to obniżać zarobki w porównaniu z elastycznymi.

Inne typy reklam to:

  • Reklama In-Feed – to typ reklamy natywnej, który zazwyczaj jest umieszczany między elementami treści kanału, na jego początku lub na końcu. Tego typu reklamy zapewniają użytkownikom większą wygodę, ponieważ są częścią toku działania użytkownika i pasują do stylu przeglądanej strony. Reklamy In-Feed wykorzystują wysokiej jakości elementy reklam zamieszczanych przez reklamodawców.
  • Reklama In-Article – to format reklamy zoptymalizowany przez Google, który umożliwia wyświetlanie reklam natywnych między akapitami tekstu na naszej stronie. To reklamy o pełnej szerokości, które świetnie nadają się do zarabiania na małych przestrzeniach ekranów urządzeń mobilnych. Ich układ jest dopasowany do miejsca docelowego i nie zakłóca użytkownikom płynności czytania.

Zasady stosowania reklam AdSense

  • Zadbajmy o to, aby nasze reklamy były uzupełnieniem zawartości naszej witryny. Warto korzystać z natywnych jednostek reklamowych, dzięki którym będą one wyglądały naturalnie. Pamiętajmy, że reklama nie może też przeszkadzać w przeglądaniu serwisu – całość musi ze sobą współgrać.  
  • Zbyt duża liczba reklam może utrudnić internaucie poruszanie się po naszej stronie. Jeśli nie znajdzie tego, czego szuka, opuści witrynę. Stosujmy zatem z umiarem kombinację jednostek reklamowych.
  • Warto używać reklam tekstowych i graficznych, choć uznaje się, że na końcu artykułu bardziej opłacalne jest zamieszczenie reklamy tekstowej. Stosowanie tylko jednej formy reklamy może ograniczyć przychody.
  • Reklama powinna być widoczna i przykuwać uwagę, umieśćmy ją zatem w dobrze widocznym obszarze witryny. Warto testować różne lokalizacje.
  • Nie umieszczajmy w treści lub kodzie stron internetowych bardzo rozbudowanych i nadmiernie powtarzających się słów kluczowych ani  ukrytych tekstów czy linków.
  • Umieszczajmy reklamy w pewnej odległości od elementów interaktywnych. Przypadkowe kliknięcie na taką reklamę może zirytować internautę i zniechęci go do ponownego odwiedzenia witryny.
  • Nie koncentrujmy się tylko na zarabianiu pieniędzy. Nasza strona ma być użyteczna dla czytelnika, zawierać wysokiej jakości treści, a z naszego punktu widzenia – słowa kluczowe, które są istotne z punktu widzenia pozycjonowania naszej witryny.

Czy zatem warto przystąpić do programu AdSense? Tak, jeśli mamy bogatą w content, rozwijającą się stronę internetową i przemyślaną strategię. Pamiętajmy przy tym, że używanie odpowiednich rozmiarów banerów reklamowych i skupienie się na jakości treści wpływa na poprawę ekspozycji reklam, dzięki czemu możemy wygenerować więcej kliknięć i ostatecznie zwiększyć swoje zarobki.

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas