news
Podcasty wchodzą do mainstreamu! SEM News 14/2022
Podcasty – rewolucja wreszcie w Polsce
Mieliśmy kłopot z tym odcinkiem i tematem przewodnim. Chcieliśmy zrobić podsumowanie zwolnień w firmach technologicznych, ale wydało się nam to depresyjne. Myśleliśmy o podsumowaniu sytuacji Twittera, ale w tym roku mamy już serdecznie dość tego tematu. Chcieliśmy opowiedzieć o czymś pozytywnym, fajnym i interesującym. O czymś, co się wydarzyło i było do tego nienachalne i niepromowane wszędzie.
Więc dzisiaj będzie o tym, że z dużym opóźnieniem, ale wreszcie dotarła do Polski rewolucja audio z podcastami w roli głównej.
Rynki zachodnie już kilka lat temu odkryły na nowo radio dzięki podcastom. Podcasty nie są nowością, są w internecie od ponad 2 dekad, ale to ostatnie lata przyniosły olbrzymi wzrost popularności tej formy.
Globalnie podcastów słucha co piąta osoba z dostępem do internetu. I ta liczba ciągle rośnie.
Najpopularniejszy na świecie podcast, czyli Joe Rogan Experience ma obecnie zasięgi większe niż największe stacje telewizyjne. Spotify, żeby mieć ten podcast na wyłączność na swojej platformie, zapłaciło za to 200 milionów dolarów. To pokazuje, jak ważne dla giganta streamingu muzyki jest ten trend.
Dodatkowo Spotify w 2019 roku wykonało dwie akwizycje sieci i technologii podcastowych, kupując sieci Gimlet i Anchor za 340 milionów dolarów.
Akurat podcast Rogana jest kontrowersyjny, ale jego siła opiniotwórcza jest obecnie gigantyczna. W zasadzie podcast na początku 2022 przetrwał próbę “skasowania” go w stanach przez stacje telewizyjne i ekspertów z powodu ”szerzenia dezinformacji o covidzie”.
Jeżeli nie wiesz, czym jest ten podcast, to jest on jedną z najpopularniejszych form. Mamy prowadzącego i innego gościa co odcinek. Część gości powraca cyklicznie. Mamy tam – z racji zainteresowań prowadzącego – mnóstwo sportowców i komików, ale dla mnie akurat najciekawsze są rozmowy z różnymi naukowcami. Aha każda rozmowa trwa ok. trzech godzin!
Długie podcasty to coś, w czym obecnie palmę pierwszeństwa przejmuje Lex Friedman, który zaliczył 7 i 5 godzinne rozmowy u siebie. Biorąc pod uwagę, że odbiorcami są głównie 20- i 30-latkowie, to może skończmy z mitem braku skupienia uwagi i promocji szybkich, miałkich treści.
Kolejny rodzaj podcastu to podcast ekspercki z jednym prowadzącym. To częsta forma i dobra do zastosowania przez firmy. Moim ulubionym podcastem z tej kategorii jest Huberman Labs, czyli naukowiec ze Stanfordu, który bierze jakieś zagadnienie na tapet, jego team researcherów zbiera wszystkie aktualne badania, potem nagrywa to 7 h, a my dostajemy ok. 90 min czystej syntezy wokół interesującego nas zagadnienia, jak np. jakość snu, wydajność czy trawienie. W Polsce podobny jest podcast “Nauka to lubię” Rożka.
Warto zauważyć, że są już podcasty na temat większości dziedzin, niektóre naprawdę specyficzne. Ponadto mamy podcasty ze świata fikcji czy narracji – w Polsce prym wiodą m.in. podcasty kryminalne. Nie będę tego analizował, bo nie jestem odbiorcą tego typu treści. Najbardziej zbliżyłem się do tego nurtu, słuchając śledztw dziennikarskich BBC w formie kilkuodcinkowych słuchowisk – tam jednak widać warsztat budowany na bazie 100 lat tworzenia radia.
Ok, skoro już wspomnieliśmy Polskę, to u nas pierwsze pozytywne dane pojawiły się w zeszłym roku.
Podcasty są badanie od kilku lat. Chyba w 2019 ruszyły 2 kontynuowane do dziś badania. Pierwsze agorowego Tandem Media, drugie to pytanie dodane do badania Target Group Index (TGI) realizowanego przez przez Kantar Media. Już w 2021 okazało się, że Polaków słuchających podcastów w ciągu roku jest 9 milionów. W tym roku pojawiły się różne badania, ale jednego standardu jeszcze nie ma, więc na niego czekamy.
Od 2022 widzimy liczne odpowiedzi wydawców i firm na ten trend. Powstają podcasty największych wydawców, nowe oferty reklamowe, IAB wyodrębnił w tym roku grupę Audio, no i pojawiają się dedykowane reklamy. Ostatnio Alphabet wprowadził reklamę audio na YouTubie na potrzeby podcastów udostępnianych na platformie.
Jak wiedza o podcastach może pomóc marketerowi? Polski odbiorca podcastów jest dużo starszy od zachodniego. U nas dominuje grupa 35+ z nadreprezentacją osób z wyższym wykształceniem. Jest to zatem szczególnie “drogi” odbiorca przekazu reklamowego, o którego coraz trudniej w innych kanałach.
Co takiego znajdują w podcastach czego nie ma gdzie indziej? Po pierwsze wiarygodność. Możliwość pogłębionej analizy i dłuższy czas poświęcany na dane zjawisko jest dla nich korzystny dla lepszego zrozumienia tematu. Po drugie – forma odbioru, tak jak radio, która jest na tyle pasywna, że umożliwia wykonywanie równocześnie innych czynności jak prowadzenia auta czy wykonywanie prac domowych.
Należy o tym pamiętać, przygotowując własny podcast czy planując swoją obecność reklamową w tym medium.
To fajny kanał dotarcia do wymagającego odbiorcy, który uzupełnia nasz arsenał i warto uwzględnić go w swojej strategii.
A teraz przechodzimy do standardowych newsów z naszego poletka.
Nowości, zmiany, ciekawostki…
Najpierw optymistycznie – wydatki na reklamę online w pierwszym półroczu 2022 wzrosły o ponad 10% (wg badania AdEx IABu i PwC)
Największe zaskoczenie ostatnich tygodni to informacja, że międzynarodowa platforma sklepów e-commerce Shopify wprowadza zmiany w wyszukiwarce produktów. Zauważył to na Twitterze Glen Gabe. Jak to będzie wyglądało, jak się tam pozycjonować czy Shopify stanie się platformą? To ciekawa rzecz do obserwowania w najbliższym czasie. Szczególnie jeżeli masz tam sklep.
Teraz wiadomości z ekosystemu Alphabetu, czyli Google. Dziś będzie mało o reklamach, za to wiadomości głównie o SEO i searchu.
Po pierwsze niedawno zmienił się algorytm filtrów spamowych Google, a teraz za nim idą zmiany w regulaminach. W skrócie: jeżeli będziesz kombinować z obchodzeniem zasad o spamowaniu, Google zastrzega sobie prawo ukarania twojej strony w wynikach wyszukiwania. Bardzo rozszerzająca reguła, ale brzmi sensownie z punktu widzenia SEO.
https://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies#policy-circumvention
Dodatkowo Google opublikował informacje na temat najbardziej znanych systemów rankingowych swojego algorytmu i wymienia serwisy już nieużywane. Znowu z punktu widzenia SEO informacje bezpośrednio od Google są szczególnie ważne.
https://developers.google.com/search/docs/appearance/ranking-systems-guide
Co do samego searcha, to pojawia się kilka nowości dla użytkowników.
Będzie można szukać jedzenia za pomocą multisearcha. Na przykład w Google Maps będziemy mogli się dowiedzieć, gdzie w okolicy zjemy konkretne danie i dostaniemy listę restauracji, które zafundują nam ulubionego schabowego, carbonare czy jaki konkretny vege ramen sobie wymarzymy.
Kolejna nowość w Google Maps to oglądanie okolicy na żywo przez ekran telefonu z naniesionymi na obraz z kamery dodatkowymi informacjami z Google Maps. Obecnie opcja testowana dla największych miast, takich jak: Londyn, Tokyo czy Nowy Jork.
Ostatnia nowość w Google Maps to wprowadzanie dokładniejszych informacji o stacjach ładowania pojazdów elektrycznych i dojazdu do nich.
Ostatni news od Alphabetu to w tym wydaniu – jedyny news do cyklu “wszyscy kopiują od wszystkich”: YouTube wprowadza nowe funkcje doskonale znane z innych serwisów. Uwaga… jesteście gotowi? Dostaniemy edycję zdjęć i quizy jako wsparcie dla wpisów społecznościowych. Uwierzycie? „It’s magic” jak mawiał śp. Steve Jobs.
Skoro ruchome obrazki, to szybko skoczmy do TikToka. Serwis udostępnia kolejne przydatne narzędzie dla reklamodawców i twórców czyli TikTok Audiences Insight. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się więcej o użytkownikach, demografii, językach czy zainteresowaniach. To już kolejne narzędzie udostępnione w ostatnim czasie.
Na koniec Meta i zmiany w Facebooku: od grudnia nie pochwalimy się na profilu swoimi poglądami politycznymi, religijnymi, adresem czy informacjami o orientacji seksualnej.
Dodatkowo Facebook i Instagram zmieniają politykę prywatności i ustawiania rodzicielskie, które mogą dotknąć nastolatków, którzy używają tych platform. Działania mają na celu zwiększenia bezpieczeństwa korzystania z tych platform.