news

Marketingowe podsumowanie trendów 2022. SEM News 15/2022

19 grudnia 2022

2022 był kolejnym rząd rokiem szczodrze obfitującym w wydarzenia wszelakie. Internet i reklama także ewoluowały i niektóre zmiany są naprawdę duże. Dzisiaj podsumujemy to, wskazując pięć największych naszym zdaniem zmian, jakie nastąpiły i co jeszcze zmienią w najbliższej przyszłości już w 2023. Potem zbierzemy najważniejsze zmiany i kierunki rozwoju największych graczy globalnych i rzucimy okiem na liczby agencji Result Media, żeby ocenić wpływ inflacji na wydatki w performance.

AI

Po pierwsze sztuczna inteligencja pokazała wreszcie sensowne zastosowania dostępne jako gotowe produkty. Więc tak jak rok mobile zaczynał się dekadę, tak rok AI już jest. I to tak serio serio. Od tworzenia grafik i obrazów, po pisanie tekstów i czaty widzimy wyrastające jak grzyby po deszczu rozwiązania. Obecnie większość startupów martechowych opiera się o AI.

W tym roku zobaczyliśmy, że żeby przygotować naprawdę widowiskowe kreacje, napisać dziesiątki tekstów reklam do testów A/B czy stworzyć prosty artykuł pod SEO potrzebujemy tylko dostępu do internetu.

Wiemy również, że Google posiada o wiele bardziej zaawansowane rozwiązania AI od konkurencji, więc czekamy co, jeśli w ogóle pokażą w 2023.

Ale bez wątpienia to, co widzieliśmy w 2022, to dopiero początek ery AI w codziennej pracy marketerów.

Zmierz SM

Pamiętacie Pana Gąbkę i Nasza Klasę. Potem przyszedł Facebook i pozamiatał. A teraz idzie TikTok i zamiata. Wygląda na to, że powoli zamiata cały porządek ery social mediów.

Idea serwisów społecznościowych dobiega końca. Owszem, pozostaną kurczące się niedobitki, ale cały rynek skręcił w stronę serwisów rozrywkowych, z profesjonalnymi twórcami treści i funkcjami społecznościowymi.

Obecnie największym serwisem społecznościowym w starym stylu jest chyba LinkedIn, któremu z racji grupy wiekowej i zastosowania to jak najbardziej służy. Cała reszta na skutek konwergencji się homogenizuje – najlepiej widać to po Facebooku, który razem z Instagramem stara się zamienić w TikToka.

Obecnie Instagram, TikTok, Facebook, a nawet YouTube są do siebie coraz bardziej podobne dzięki dominacji niekończącego się scrollingu, krótkich pionowych video.

Swoją drogą pozostaje nam tylko czekać na next big thing.

Rewolucja Audio

Rewolucja Audio przyszła do Polski. Co prawda, na Zachodzie nastąpiła kilka lat temu, ale my mieliśmy laga. I może Clubhouse, nie został next big thing masowych serwisów społecznościowych, ale za to podcasty są czymś obecnie istotnym i będą rosły w najbliższym czasie.

W Polsce era podcastów rozkręcała się powoli, ale po raportach z 2021 pokazujących już 1/3 internautów jako aktywnych słuchaczy, w 2022 nad Wisłą zaczęliśmy wymyślać radio na nowo i na szeroką skalę. 

Ten trend również zostanie z nami na dłużej, ponieważ bierna konsumpcja podcastów odblokowuje użytkownikom czas na inne aktywności.

W tym roku dostaliśmy dedykowane formaty audio od Google, czy grupę robocza Audio w IAB. Więc w 2023 warto pomyśleć o obecności reklamowej w tym kanale.

Zaangażowanie

Kotlerowski Marketing 3.0 wraz z generacją Y i Z dochodzi do głosu coraz bardziej. Kolejne badania pokazują, że CSR przestaje być pustosłowiem, a kultura organizacji i wpływ firm i marek na otaczający świat ma coraz większe znaczenie.

To wymaga od brandów zmian przede wszystkim na poziomie strategii i brandingu. To, co do tej pory robiły tylko korporacje, muszą zacząć robić wszyscy, a klienci wybiorą komu ufają bardziej. Kluczowa zmiana podobnie jak rewolucja audio przychodzi do nas z opóźnieniem, ale jednak już jest. Globalnie widzimy to w bitwach o wolność słowa w podcastach i dramatycznych odejściach twórców ze Spotify czy całym zamieszaniu wokół Twittera.

Co do brandów, to chyba nikt nie zrobił większego kroku niż Yvon Chouinard, przepisując swoją wartą 3 miliardy dolarów markę Patagonia na rzecz organizacji non profit mającej na celu przekazywanie zysków na rzecz walki ze zmianami klimatu i wspieraniem terenów nierozwiniętych.

Dorosły internet

Internet wszedł dorosłość. Wiem, to brzmi dziwnie, ale naszła mnie taka refleksja. Internet jest dość starym tworem. Wiele lat był nowością, potem światem równoległym i czymś dodatkowym. Obecnie internet stał się głównym medium. My ludzie reklamy zauważyliśmy to już wcześniej, pokazują to nasze wydatki reklamowe, których ponad połowa trafia do internetu od 2021 roku.

Teraz internet jest coraz potężniejszym narzędziem, coraz bardziej sprofesjonalizowanym i coraz bardziej regulowanym. Zdolnym zmieniać świat. Era pionierów dobiegła końca i mamy erę profesjonalnego medium.

W 2022 zostały opublikowane Digital Services Act, czyli Akt o usługach cyfrowych oraz Digital Markets Act, czyli Akt o rynkach cyfrowych. Pamiętacie RODO? Rok 2023 upłynie pod znakiem dostosowywania się do tych aktów i to będzie RODO na sterydach. Wszystkie przepisy będą wymagane dopiero w pierwszym kwartale 2024 roku. Te przepisy mają chronić lepiej konsumentów, coraz poważniej traktować dane użytkowników i potężnie je zabezpieczać. Realny staje się geofencing. To m.in. z tego powodu wszyscy szykują się na przyszłość bez ciasteczek podmiotów trzecich, szykują analityka opartą o własne dane i ciasteczka itp. Itd.

Czy to dobrze czy to źle? Trudno powiedzieć. Na pewno nieuniknione przyszło i czas się dostosowywać naprawdę szybko i profesjonalnie.

Ok, było mnóstwo innych trendów i wydarzeń, ale te 5 uważamy w tym roku za najważniejsze.

Co do gigantów technologicznych…

Google i YouTube

Alphabet, czyli Google, YouTube i spółka mają się dobrze. Gigant pełną parą pracuje nad przygotowaniem się do przyszłości bez ciasteczek, rozwija swoją sztuczną inteligencję, ułatwia wszystkim wyszukiwanie wszystkiego, a YT staje się cichym wygranym zmiany trendu z serwisu społecznościowych w serwisy rozrywkowe z funkcjami społecznościowymi.

Przez cały rok, przygotowując wszystkie wydania wiadomości branżowych, z Googlem mieliśmy taki problem, że liczba nowości i zmian była tak dużo, że coś musieliśmy pomijać. O wszystkich zmianach można by spokojnie zrobić godzinny film, bez rozwodzenia się nad żadną.

Szybko podsumowując:

Były duże zmiany dla searcha. Google opublikowało w pierwszym kwartale Core Web Vitals, potem doszły zmiany w zakresie opinii, nowe oparte o machinę learning sposoby oceny treści i aktualizacje filtrów spamowych.

W Google Ads widzimy coraz większy nacisk na automatyzację kampanii czyli Performance Max i kolejne rozwiązania, jak łatwe, automatyczne tworzenie reklam pod te rozwiązania.

Google Analytics 4 od połowy przyszłego roku będzie jedynym dostępnym analyticsem, więc jeżeli dziś nie zbierasz w nim danych, to za rok trudno będzie o porównanie rok do roku. To cały czas gorący temat i wszystkie updated i ficzery są dyskutowane.

Meta

Meta, czyli Facebook i Instagram ma kłopoty. Pierwszy raz spadek liczby użytkowników i wpływów z reklam, masowe zwolnienia, brak sensownych informacji o hucznie zapowiadanym rok temu metaversum pokazują chaos i brak wizji, a jedne działania to upodabnianie się do TikToka.

TikTok

TikTok – ten dalej rośnie, bije rekordy wszech czasów  przyciągania użytkowników do telefonów. Z drugiej strony jako serwis z Chińskim rodowodem cały czas budzi obawy ustawodawców w państwach zachodnich, które są potęgowane przez powtarzające się informacje o tym, ze wszystkie dane użytkowników są dostępne w Chińskiej Republice Ludowej. Jednak w tym roku TikTok wszedł na całego do pierwszej ligi światowej jako serwis spoza kultury świata zachodniego.

LinkedIn

LinkedIn – biznesowa platforma należąca do Microsoftu powoli staje się głównym serwisem społecznościowym dla ludzi 35+. I wygląda na to, że sporo tym wygrywają. Bardzo jestem ciekawy, w jakim miejscu będą za rok.

Twitter

Twitter – Elon w końcu kupił i przywraca wolność słowa, przywracając Trumpa, czy permanentnie blokując konto śledzące przeloty jego odrzutowca.

Inflacja w Polsce

A z naszego lokalnego podwórka: inflacja w Polsce utrzymuje się na poziomach niewidzianych od 25 lat. W listopadzie 2022 roku wyniosła 17,5% rok do roku – podał GUS.

W ciągu roku najmocniej podrożały ceny mieszkań – o 23,2% oraz żywności – o 23% A w przyszłym roku może być gorzej, bo wzrosną stawki VAT na energię elektryczną, gaz i paliwa.

To te złe wieści, a teraz jak to przekłada się na sytuację biznesu w Polsce. Posłużymy się danymi

agencji Result Media.

Dane agencji Result Media

Skoro było w wzrostach w mieszkaniówce – to oczywiście mamy też wyższe koszty konwersji o ponad

22%, ale… znacząco wzrósł też współczynnik konwersji +48%. Czyli chętni na mieszkania nadal są.

Branża medyczna, która przeszła ogromne zmiany wskutek pandemii, cały czas utrzymuje wzrost

współczynnika konwersji o ok. 7%. To oznacza, że ten rynek usług medycznych rozwija się stabilnie.

No i wreszcie e-commerce’y, które od 2 lat cieszą się nadzwyczajnym zainteresowaniem. Z badań

wiemy, że już 77% internautów kupuje online. I tu wciąż trwa dobra passa. Z danych agencji wynika,

że ROAS-y w e-commerce’ach wzrosły o ponad 19%, a średnia wartość zamówienia jest większa niż w

analogicznym okresie ubiegłego roku o 16,84%.

Jak widać, digital marketing ma się dobrze. Może zatem w nowym roku to ta branżą, która stanie się

Twoim nowym miejscem pracy? Warto się nad tym poważnie zastanowić.

Rekrutacja w Result Media

W Result Media – agencji partnerskiej Google i Meta – trwa rekrutacja w działach Performance

Marketing i Client Service.

Poszukiwania są specjaliści, juniorzy i stażyści. Czyli dla każdego coś ciekawego.

Jeśli zatem zastanawiasz się nas swoją przyszłością zawodową i szukasz możliwości rozwoju w

marketingu internetowym, to sprawdź koniecznie:

https://resultmedia.pl/kariera/

Może będziemy już wkrótce korzystać z tego samego ekspresu do kawy 😉

Napisz do nas