artykuł

Page Experience Update – najnowsza aktualizacja Google

7 czerwca 2021

Już w czerwcu czeka nas znacząca aktualizacja algorytmu Google – Page Experience Update, w skład której wchodzą między innymi nowe elementy, takie jak wskaźniki Core Web Vitals. O pojawieniu się nowości wspominaliśmy między innymi w artykule Google Update 2021, ale przybliżmy najważniejsze zmiany.

Page Experience Update skupiać się będzie w dużej części na poprawie szybkości, poprawności i sposobie ładowania stron internetowych, czyli będzie mocno związany z technical SEO.

W skład algorytmu Google decydującego finalnie o pozycji naszej strony w wynikach wyszukiwania SERP wejdą takie elementy jak: LCP, CLS i FID i dołączą one do znanych już wcześniej wskaźników Page Experience.

Core Web Vitals

Zacznijmy od przybliżenia tych nowych enigmatycznych nazw, które w gruncie rzeczy są bardzo uniwersalnymi metrykami.

LCP

Largest Contentful Paint (LCP) to metryka, która sprawdza, kiedy załadował się największy plik (najczęściej grafika), dzięki czemu można założyć, że strona przyjmuje już swój ostateczny kształt. Wskaźnik LCP nie powinien przekraczać 2,5 sekundy, zatem starajmy się kompresować wszystkie największe elementy tak, aby ich załadowanie nie przekraczało tego czasu.

Na LCP mają wpływ takie elementy jak: czas odpowiedzi serwera, czas ładowania samego zasobu, ale też format i tym samym sposób renderowania zasobu po stronie klienta.

Z kolei do optymalizacji LCP może przydać się zastosowanie chociażby skryptów preloadujących czy lazy loaderów. Bardziej szczegółowe informacje odnośnie LCP znajdziesz tutaj.

FID

First Input Delay (FID) to metryka, która sprawdza, jak szybko strona odpowiada na interakcję z użytkownikiem. Oznacza to, że jeśli strona wyświetli się szybko, ale przykładowo każde kliknięcie w link na stronie wywoływać będzie opóźnienie (bo skrypt wywołujący będzie zbyt długo „myślał” zanim zareaguje), otrzymamy karę do metryki FID. I tutaj niestety znaczenia mają czasy niższe niż mrugnięcie okiem, ponieważ reakcja strony na interakcje wynosi maksymalnie 100 milisekund. Metryka zatem sprawdza nie tylko szybkość samej strony, ale wręcz rzeczywistą użyteczność domeny (UX).

Bardziej szczegółowe informacje odnośnie FID znajdziesz tutaj.

CLS

Cumulative Layout Shift (CLS) z kolei dużo prościej zobaczyć na własne oczy, niż próbować zrozumieć 😉 Google udostępniło i taki sposób wyjaśnienia tej metryki.

Metryka jest najbardziej użytkowa ze wszystkich, a jednocześnie najbardziej skomplikowana jeśli chodzi o jej pomiar – w domyśle CLS ma dbać o to, aby strona docelowa nie „skakała” na naszych oczach, co często ma fatalne skutki, ponieważ klikniemy nie tam, gdzie chcemy lub odwrotnie – nie uda nam się kliknąć w link, gdyż ten zmieni swoje miejsce względem wcześniej załadowanej pozycji. Badanie przesunięcia elementów względem pierwotnego położenia będzie niosło za sobą sporo zmian szczególnie na stronach, gdzie treści przesycane były reklamami działającymi właśnie na niekorzyść użytkownika. Metryka trudna do obliczenia, na szczęście posiada swoje przeliczniki wbudowane bezpośrednio w narzędzia dla webmasterów, niemniej staramy się możliwie jak najbardziej wykluczyć jakiekolwiek przesunięcia zawartości strony względem swojej pierwotnej pozycji, gdyż idealny CLS nie przekracza 0.1 punktu.

Bardziej szczegółowe informacje odnośnie CLS znajdziesz tutaj.

Czy to oznacza, że te metryki będą zawsze takie same? Oczywiście że nie – Google nieustannie testuje narzędzia i sprawdza, jak duży mają one wpływ finalnie na wyniki organiczne. Dowodem na to może być wprowadzona niedawno ewolucja metryki CLS, która jest wynikiem testów i dyskusji z użytkownikami, chociaż sam CWV jeszcze przecież nie wszedł w życie.

Pozostałe sygnały Page Experience

Wcześniej znane chociażby z raportów w narzędziach Google Search Console metryki finalnie wpisują się w pozytywne wrażenia z korzystania ze strony, są to:

Mobile Friendly

Element wskazywany już od wielu lat przez Google jako element znaczący, teraz trafia do rankingu Google jako część większej paczki. Powodem jest między innymi stale rosnąca liczba urządzeń o mniejszym ekranie z połączeniem do internetu. Dostosowanie strony do większości urządzeń jest zatem częścią składową pozytywnego wyniku dla Page Experience.

Badanie mobile friendly wykonamy testem dostępnym tutaj.

Safe Browsing

Badania wewnętrzne Google potrafią wykryć popularne exploity (programy wykorzystujące błędy czy luki w oprogramowaniu, aplikacji, sieci lub sprzęcie) i wirusy na stronach, w efekcie blokują domeny, które takie błędy posiadają. Jeśli padniemy ofiarą takich błędów czy ataków, otrzymamy od Google odpowiednią informację, a nasza strona czasowo zmieni się w odstraszający czerwony wynik. Szansa na to w przypadku dobrze utrzymywanej strony jest stosunkowo mała, jednak pojawienie się tego alertu wpłynie radykalnie na nasze wyniki.

HTTPS

Bezpieczeństwo danych i przekazywanych informacji w sieci zaczyna się od szyfrowanego protokołu SSL. Brak tej prostej do uzyskania kłódki będzie dla Google sygnałem o potencjalnie niebezpiecznej dla użytkowników stronie.

Natrętne reklamy

Wyskakujące pop-upy, pełnoekranowe i trudne w zamknięciu reklamy zasłaniające użytkownikowi obraz i uniemożliwiające dalsze nawigowanie po stronie są w rozumieniu Google szkodliwe, zatem wszelkie reklamy – szczególnie takie, które naruszają dodatkowo CLS, są czynnikiem obniżającym ranking danej strony.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Z uwagi na specyficzną sytuację pandemiczną na świecie, sporo nie do końca zrozumiałych dla wszystkich zmian i chociażby ostatnie szlify jak w przypadku CLS, Google ogłosiło, iż Page Experience zawierający CWV wdrażany będzie stopniowo od połowy czerwca tego roku Page Experience zawierający CWV wdrażany będzie stopniowo od połowy czerwca tego roku. Ma to z jednej strony zapobiec globalnym tąpnięciom wyników, tak jak miało to miejsce w przypadku poprzednich dużych zmian algorytmu, a z drugiej – pomóc zaadoptować się tym, którzy jeszcze tego nie zrobili.

W komunikacie czytamy między innymi: „Zaczniemy wykorzystywać Page Experience jako część rankingową od połowy czerwca 2021 r. Jednak nie będą one odgrywać pełnej roli w ramach tych systemów do końca sierpnia.”, a także: “Ta aktualizacja ma na celu wyróżnienie stron, które zapewniają użytkownikom doskonałe wrażenia, wrażenia z korzystania ze strony i pozostają jednym z wielu czynników uwzględnianych przez nasze systemy.”

Zatem biorąc pod uwagę te informacje, strony nie powinny spodziewać się drastycznych zmian pozycji w konkretnym terminie, ważne jest zatem monitorowanie wyników strony i oczywiście dostosowanie się do rekomendacji Google wcześniej niż algorytm zacznie uszczuplać naszą widoczność.

Jeśli dopiero zaczynasz pracę z optymalizacją swojej strony – zacznij od zastosowania się do sugestii zawartych w swoim raporcie Google Search Console CWV report.

O tym, jak rozumieć zawarte tam informacje, opiszemy w naszym kolejnym artykule.

Potrzebujesz specjalisty SEO, aby Twoja witryna spełniała wszystkie wymogi Google i zdobywała najlepsze pozycje w wynikach wyszukiwania? Skontaktuj się z nami!

Napisz do nas