news

Ofensywa Google’a przyspiesza! SEM News 3/2023

3 marca 2023

Luty okazał się wyjątkowo gorący i aktywny dla świata marketingu i internetu. Widzieliśmy błyskawiczny wzlot Microsoftu, który zaprzągł ChatGPT do Binga i szalenie kosztowne potknięcie Google’a.

Zobaczyliśmy kolejne serwisy wprowadzające opłaty.

Spadające wpływy z reklam Google i Facebooka, które zakończyły trwający dekadę globalny duopol.

A nawet wzrost wydatków na reklamę online w Polsce. Z badania IAB AdEx wynika, że w pierwszych 3 kwartałach 2022 online urósł o 9%.

Google

Google Partner Premier 2023

Google przyśpiesza. Najdroższy w historii błąd w podczas pokazywania nowego produktu (120 miliardów dolarów utraty wartości),  zmotywował giganta jeszcze bardziej.

Widzimy to także lokalnie w Polsce, gdzie Google wyjątkowo wcześnie przyznał certyfikaty Partner Premium 2023, którą otrzymała także agencja Result Media. Zwykle wytypowanie 3% najlepszych agencji w kraju, na podstawie osiąganych wyników, zajmowało Google’owi trochę więcej czasu.

Chat Google’a

Bard, czyli chat Google, od czasu kosztownego potknięcia jest błyskawicznie naprawiany. Bard bazuje na googole’owym rozwiązaniu LaMDA drugiej generacji. Głośno o tym modelu było w maju zeszłego roku, a później w wakacje, kiedy zwolniony pracownik Google twierdził, że w modelu pojawiły się oznaki świadomości.

Obecnie trwają prace nad szybkim rozwojem Barda, za czym poszły ciekawe instrukcje dla pracowników Google’a: Należy być uprzejmym, pisać w pierwszej osobie i zachować bezstronny, neutralny ton. Nie można też budować uprzedzeń bazujących na rasie, orientacji seksualnej czy religii.

Przypomniał mi się eksperyment Microsoftu z konwersacyjnym AI z 2016 roku. Wówczas użytkownikom Twittera zajęło 24 godziny, żeby chatbot Tay stał się “rasistowskim dupkiem”.

Nadal nie można Bardowi sugerować, że jest osobą czy ma emocje.

Trochę to wszystko creepy. 

Kolejne ważne ogłoszenie Google, dotyczy informacji, że treści tworzone przez boty będą traktowane jak wszystkie inne pod warunkiem, że nie będą służyły do wprowadzania w błąd lub będą starały się manipulować wynikami wyszukiwania. Trochę to brzmi jak przyznanie, że i tak wkrótce te treści będą nie do odróżnienia, więc nie będziemy na to marnować czasu tylko nadal pilnować jakości.

I to nie jedyne wykorzystanie sztucznej inteligencji przez Google.

Performance Max

W sumie to w rozwiązaniach już jest i z każdym miesiącem mamy jej więcej, zwłaszcza w kierunku do którego zmierza Performance Max. A w PM 4 nowości:

  • Wykluczanie marek na poziomie kampanii – dla reklamodawców, którzy chcą uniknąć wyświetlania się reklam dla zapytań związanych z marką, których chcą uniknąć.
  • Feed stron – dla lepszego kierowania ruchu do określonych podstron.
  • Tworzenie video – więcej narzędzi edycyjnych do automatycznego tworzenia wideo. Oczywiście z udziałem sztucznej inteligencji.
  • Więcej raportów – zwłaszcza mających ułatwić zrozumienie grup i szybkości wydatków dla lepszego zrozumienia kampanii.

Co do raportów to już nie kampania, ale bardziej SEO.

Google Search Console

Google Search Console dostało opcję zbiorczego eksportu danych. Kolejne zmiany SEO to zmiany algorytmu product reviews w tym dla języka polskiego. Rollout trwa i zakończy się w pierwszym tygodniu marca.

Google Analytics 4

A jak raporty to i Google Analytics 4 – ikonka jakości danych będzie dostępna także dla poziomu indywidualnych kart.

Dodatkowo użytkownicy Analytics 360 dostają opcje oznaczenia 100 raportów jako tych o wysokim priorytecie czy zaawansowane opcje zarządzania wielkościami próbkowania danych, które wpływają na dokładność i szybkość próbkowania.

Wszystkie te zmiany mają odwrócić trend spadku wpływów z reklam, który był naprawdę bolesny dla Google w ostatnim kwartale.

TikTok

W dobie spadającego zaangażowania i dochodów  w serwisach społecznościowych jest jeden gracz, któremu wszystko ciągle rośnie.

TikTok wprowadził nowe opcje reklamowe.

Pierwsza nowość to “Top Products” czyli dane poszczególnych produktów w aplikacji, z częstotliwością reklam z danym produktem, informacjami o  wyświetleniach, współczynnik oglądalności, komentarze i polubienia. Zasadniczo wszystkie istotne dane do analizy wydajności każdego produktu.

Bardzo się to łączy z rozszerzeniem testów funkcji sklepowej w Stanach. Rozpoczęta w listopadzie, została rozszerzona o nowe podmioty w lutym.

Dodatkowo TikTok wprowadza 4 nowe produkty do promocji treści organicznych na kontach, kierowanego głównie dla biznesu. Szczegóły dostępne na stronie TikToka.

Twitter

A na koniec ciekawostki marketingowe z Twittera.

Miłościwie panujący w Twitterze Elon Musk nakazał swym podwładnym, aby system reklamowy, a dokładniej targetowanie Twittera, był tak dobry jak Google’a. Jego łaskawość dał leniwym programistom aż tydzień, na to proste zadanie.

Kolejne ogłoszenie dotyczyło tego, że powoli zbliża się dzień dzielenia się dochodami z reklam z twórcami treści. Ale tylko tymi  ze zweryfikowanymi (czytaj płatnymi) kontami.

Napisz do nas