news

Nowe narzędzia na Q4 2022 i zmiany w Google, TikToku i Mecie! SEM News 12/2022

27 października 2022

Końcówka roku to dla marketerów takie hasła jak Halloween, Black Friday, Black Week, a w zasadzie Black Month do samej gwiazdki.

W tym roku Black Friday wypada 25 listopada. Więc to już naprawdę ostatni dzwonek na przygotowanie się do tego gorącego okresu. A biorąc pod uwagę sytuacje rynkową, to przygotować się trzeba lepiej niż w poprzednich latach, bo konsumenci będą mniej frywolni a konkurencja groźniejsza.

W ostatnim czasie Google, YouTube, Facebook, TikTok i pozostali gracze przygotowali naprawdę dużo zmian w swoich narzędziach reklamowych.

Zatem dziś szybko omówimy najważniejsze z nich. Od razu ostrzegam, dla ludzi spoza branży reklamowej ten odcinek może brzmieć jak jakiś bełkot, ale spowodowane jest to rzeczywiście duża liczbą zmian.

Najpierw nasz pracowity behemot Alphabet.

Zmiany w Google

Zacznijmy od kłopotów w Stanach i zrzucie z fachowej korespondencji inżyniera Google opisującego tryb incognito przeglądarki Chrome. Okazuje się, że nie gwarantował prywatności, co zaskutkowało pozwem zbiorowym wobec giganta.

Co to reklam to najpierw zmiany widzialne dla zwykłych użytkowników:

Po pierwsze Google wprowadza większe rozróżnienie między wynikami organicznymi a reklamamami.

Dodatkowo Google dla wyszukiwań mobilnych wprowadza duże logotypy i podawanie nazwy strony zamiast URL’a.

Skoro już o widzialność reklam mowa, to użytkownicy końcowi dostają My Ad Center – gdzie będą mieli jeszcze większy wpływ na to, jakie reklamy będą im serwowane w searchu, Discovery i na YouTubie.

Kolejna zmiana jest za to słyszalna. Google wprowadza reklamy audio dostępne dla wszystkich reklamodawców. Oferta kierowana do odbiorców streamujących muzykę i słuchających podcastów na YouTubie.

Z mniejszych wydarzeń to na gorący okres świąteczny Google przygotował nowe temple’atki reklam wideo – poza Gwiazdką i Black Friday uwzględniono Chanukkę i Diwali.

Powoli przenosząc się na zaplecze rynku reklamowego – zmiana, która pewnie część z was już zauważyła jakiś czas temu. Google Data Studio zostało zmienione na Looker Studio. To jednak nie tylko rebranding. Marka parasolowa Looker ma skupiać narzędzia business inteligence. Przy tej okazji zapowiedziano bogatszą, płatną wersję PRO narzędzia.

Dla zainteresowanych, polecamy notkę na blogu Google:

https://cloud.google.com/blog/products/data-analytics/building-most-open-data-cloud-all-data-all-source-any-platform

Teraz coś dla miłośników SEO – Google wprowadza pierwszy od roku update algorytmów spamowych. Więc warto zobaczyć, czy jest się na zielono. Bo w najbliższym czasie lepiej nie być po czerwonej stronie mocy.

Kolejne ruchy Google na nadchodzącą bezciasteczkową przyszłość widoczne w nowym typie wyświetlania reklam Display i Video 360 na podstawie first-party data.  Chodzi o zoptymalizowane targetowanie. I Exchange Provided Identifier zwane także EPIDs.

Ostatni ruch Google to dalsza automatyzacja tworzenia reklam.

Google stworzy nagłówki i opisy reklam na podstawie istniejących materiałów, takich jak landing page kampanii, powiązane strony, inne istniejące reklamy  w grupie reklam czy słowa kluczowe w grupie reklam.

Reklamy na YouTubie poza wspomniany wcześniej formatami audio dla podcastów, wprowadzi wkrótce  wzbogacone feedy produktowe Google Merchant Center pozwalające na sprawdzanie dostępności produktów w czasie rzeczywistym.

Ostatnia zmiana reklamowa YouTube to “Moment Blast” – w dużym skrócie i uproszczeniu chodzi o lepszą ekspozycję wybranych treści na CTV, czyli connected TV i innych urządzeniach. 

Kolejna zmiana na YT jest już stricte funkcjonalna i chodzi o możliwość wspierania nazw użytkownika za pomocą małpy. Drobnostka, ale pozwoli tagować w łatwy sposób twórców i użytkowników na stronach kanałów, w komentarzach czy w shortsach. W sumie drobnostka, ale brakowało nazwy kanału jako unikalnego identyfikatora.

„Wszyscy upodabniają się do wszystkich”

Teraz zmiany w trochę luźniejszej formie. Największe serwisy uwielbiają upodabniać się do siebie, więc cała sekcja o tym. Niestety dziś tylko 3 newsy:

  1. YouTube wprowadza  możliwość dodania narracji do swoich Shortsów. Czyli krok w stronę Tik Toka.

2. Dla odmiany Tik Tok postanowił „zinstagramieć” i wprowadza tryb zdjęciowy. Więc serwis wideo będzie teraz wyglądał zupełnie jak Instagram.

W następnym odcinku przygotujemy quiz znajdź 3 różnice pomiędzy Instagramem a Tik Tokiem.

3. Za to do TikToka postanowił się upodobnić Twitter, który zwiększa nacisk na wideo, wprowadzając całoekranowy tryb wyświetlania wideo i karuzele z najpopularniejszymi klipami.

TikTok

Jednak TikTok to konsekwentnie idzie po budżety reklamowe i z jego strony poza zdjęciami dostajemy także narzędzia dla marketerów. Nowy rodzaj kampanii to Focused View Campaign, gdzie za wyświetlenie zapłacimy, tylko jeżeli user zobaczy dobrowolnie 6 sekund reklamy bez przewijania jej.

Druga nowość to Smart Performance Campaigns – czyli narzędzie do automatycznego puszczana kampanii efektywnościowych przeznaczone dla nowych użytkowników w tym temacie.

Dalej TikTok przedstawił mniej intersujące zmiany dotyczące bezpieczeństwa opcji LIVE i zwiększenia wieku użytkowników do 18, możliwości zapraszania wielu gości i zautomatyzowanych powiadomień bezpieczeństwa dla tychże.

Facebook i Instagram

Na koniec wiadomości od Mety, czyli Facebooka i Instagrama. Reklamowo dzieje się tu chyba najmniej.

Instagram zwiększa liczbę reklam i wprowadza reklamy, które będą widoczne w feudach profilowych i w explore feedzie.

Dodatkowo na Facebooku pojawiła się nowa odsłona Facebook Pages dla małych i średnich firm. Mają przede wszystkim ułatwić życie prowadzącym i klientom.

Ostatnia zmiana Mety jest stricte techniczna i dotyczy ich aplikacji mobilnej dla systemu Android. Wewnętrzna przeglądarka internetowa zostanie całkowicie zmieniona i zostanie wycofany komponent Chrome’a. W założeniu zmiana ma zwiekszyć bezpieczeństwo użytkowników i szybkość działania.

Ok, to chyba wszystko co najważniejsze na dzisiaj. Zmian jest sporo, zwłaszcza Google i TikTok na poważnie przygotowały się na 4 kwartał roku. W tym gorącym okresie życzę powodzenia i wytrwałości wszystkim marketerom i sprzedawcom online’owym.

Napisz do nas