Luty – marzec 2022: Page Experience Update for Desktop

Po wdrożeniu rankingu na urządzenia mobilne Google wzięło się desktop. W ocenie stron na komputery będą uwzględniane 3 podstawowe wskaźniki: LCP (renderowanie treści), FID (opóźnienia przy pierwszym działaniu) i CLS (skumulowane przesunięcia układu).

Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2021/11/bringing-page-experience-to-desktop

Largest Contentful Paint (LCP) to metryka, która sprawdza, kiedy załadował się największy plik (najczęściej grafika), dzięki czemu można założyć, że strona przyjmuje już swój ostateczny kształt.

First Input Delay (FID) sprawdza, jak szybko strona odpowiada na interakcję z użytkownikiem. Oznacza to, że jeśli strona wyświetli się szybko, ale przykładowo każde kliknięcie w link na stronie wywoływać będzie opóźnienie (bo skrypt wywołujący będzie zbyt długo „myślał” zanim zareaguje), otrzymamy karę do metryki FID.

Cumulative Layout Shift (CLS) ma dbać o to, aby strona docelowa nie „skakała” na naszych oczach, co często ma fatalne skutki, ponieważ klikniemy nie tam, gdzie chcemy lub odwrotnie – nie uda nam się kliknąć w link, gdyż ten zmieni swoje miejsce względem wcześniej załadowanej pozycji.

Marzec – kwiecień 2022: Product Reviews Update

Aktualizacja opinii o produktach ma na celu podniesienie pozycji w rankingach treści recenzji produktów, które wykazują znaczną wiedzę fachową, dokładność i prezentują przydatne informacje, wykraczające poza to, co opisuje producent.

Google wymienił cztery punkty dotyczące kryteriów oceny recenzji produktów:

  • Dołączenie przydatnych i szczegółowych informacji, takich jak zalety lub wady określonego produktu, szczegółowe informacje na temat działania produktu lub czym produkt różni się od poprzednich wersji.
  • Opinie pochodzące od osób, które faktycznie używały produktów i pokazują, jak produkt wygląda fizycznie lub jak jest używany.
  • Dołączone są unikatowe informacje, m.in. materiały wizualne, dźwiękowe lub linki do innych treści szczegółowo opisujących wrażenia recenzenta.
  • Opisane są porównywalne produkty lub wyjaśnione jest, co odróżnia dany produkt od konkurencji.

Maj – czerwiec 2022: Core Update

Google bardzo często dokonuje zmian w swoich algorytmach, choć większość z nich nie jest zauważalna. Ale kilka razy w roku Google oficjalnie ogłasza „podstawową aktualizację”. Odnosi się ona do ogólnych zmian w algorytmie i systemach Google, które powodują znaczne wahania w wynikach wyszukiwania.

Podobnie jak w przypadku poprzednich podstawowych aktualizacji, Google wprowadziło zmiany w sposobie oceny treści w swoich systemach rankingowych. Po raz kolejny przypomniało też, że ocenia oryginalność informacji, wyczerpujący opis, treści eksperckie, a także poprawność formalną i językową. Wielu ekspertów zauważyło też, że po aktualizacji znacznie wzrosły pozycje witryn wideo, m.in. YouTube, TikTok czy Twitch.

Sierpień – wrzesień 2022: Helpful Content Update

Aktualizacja dotycząca przydatnych treści ma na celu lepsze promowanie treści, które dla użytkowników są satysfakcjonujące, oraz odsuwanie na dalszy plan tych, które nie spełniają oczekiwań użytkowników. Jeśli Google wykryje, że witryna zawiera dużą ilość nieprzydatnych treści, nie będzie ona wysoko pozycjonowana w wynikach wyszukiwania. 

Google zachęca twórców do przedkładania użytkowników nad wyszukiwarki w przypadku każdej treści. Aby pomóc twórcom w analizie treści, Google opublikowało serię pytań, które pozwolą to ocenić, m.in.:

  • Czy masz obecnych lub docelowych odbiorców, którzy uznaliby Twoje treści za przydatne?
  • Czy Twoje treści pokazują dogłębną wiedzę i doświadczenie z pierwszej ręki?
  • Czy Twoja witryna ma główny cel?
  • Czy po zapoznaniu się z Twoimi treściami użytkownik ma wrażenie, że wie wystarczająco dużo na dany temat, aby osiągnąć swój cel?

Wrzesień 2022: Core Update i Reviews Update

Aktualizacja algorytmu recenzji produktów Google ma na celu nagradzanie wysokiej jakości stron z recenzjami produktów, które udostępniają dogłębne badania. Ta aktualizacja dotyczy witryn internetowych, które publikują obszerne recenzje produktów.

Jest to też ważna informacja dla użytkowników Google Serach Console, ponieważ teraz informacje o zakładce „Zakupy” w Google będą się pojawiały w tym narzędziu.

Październik 2022: Spam Update

Google regularnie wprowadza aktualizacje związane ze spamem, aby utrzymać jakość wyników wyszukiwania. Celem aktualizacji jest ulepszenie działających mechanizmów Google mających za zadanie wykrywać nieuczciwe praktyki prowadzące do manipulacji wynikami wyszukiwania. Za spam Google uznaje przede wszystkim witryny niskiej jakości, które nakłaniają użytkowników do podania danych osobowych bądź zainstalowania złośliwego oprogramowania.

Grudzień 2022: Helpful Content Update i Link Spam Update

SpamBrain to system zapobiegania spamowi oparty na sztucznej inteligencji. Google używa tego narzędzia do neutralizowania wpływu nienaturalnych linków na wyniki wyszukiwania. Oprócz bezpośredniego wykrywania spamu może on też wykrywać zarówno witryny kupujące linki, jak i te służące do przekazywania linków wychodzących.

Natomiast aktualizacja pomocnych treści Google ma na celu usunięcie treści napisanych w celu pozycjonowania w wyszukiwarkach, które nie są pomocne dla użytkowników. Google powiedział, że ta aktualizacja „zajmie się treściami, które wydają się być tworzone przede wszystkim w celu uzyskania dobrego rankingu w wyszukiwarkach”. 

Napisz do nas