artykuł

Moduł e-commerce w Google Analytics – wyjątkowy cel dla sklepów internetowych

24 października 2019

W Google Analytics mamy dostępny moduł e-commerce, którym powinni zainteresować się przede wszystkim właściciele sklepów internetowych. Jego implementacja pozwoli na prowadzenie dokładnej analizy dotyczącej przychodów ze sprzedaży. Moduł e-commerce to zbiór raportów o dokonanych transakcjach i zakupach w naszym sklepie, dane przedstawiające średnią wartość zamówienia, współczynnik konwersji e-commerce, czas do zakupu oraz wiele innych przydatnych informacji. Czym moduł ten różni się od zaimplementowanie podstawowego kodu śledzenia GA? W ramach pojedynczej sesji każdy ze zdefiniowany celów może zostać przez użytkownika wykonany tylko jeden raz. Kolejne realizacje – jeżeli mają miejsce w ramach tej samej sesji – nie są liczone przez Google Analytics. Natomiast w poprawnie skonfigurowanym module e-commerce za każdym razem, gdy dojdzie do realizacji zdefiniowanego celu, zostanie on zarejestrowany i pojawi się w naszych statystykach.

Po co mierzyć transakcje?

Raporty e-commerce w Google Analytics dostarczają nam informacji o transakcjach czy  wartości zamówienia. Jest to niezbędny element analityki internetowej każdego sklepu internetowego. Z modułu e-commerce dowiemy się, jakie kategorie produktów generują przychody czy które kreacje pomagają sprzedawać. Posiadając poprawne dane o sprzedaży oraz zachowaniach użytkowników, można optymalizować prowadzone kampanie czy analizować inne źródła ruchu na stronie, a także reagować na zmieniające się trendy zakupowe, np. promować popularny produkt czy zdecydować o obniżce ceny innego.

Jak włączyć działanie modułu e-commerce?

Aby używać danych e-commerce w raportach Analytics, trzeba włączyć e-commerce w każdym widoku, o którym chcemy mieć dane. W tym celu należy dodać do swojej witryny kod JavaScript, który wysyła do Google Analytics dane o transakcjach i produktach.
W zakładce „Administracja” w kolumnie „Widok danych” należy kliknąć „Ustawienia e-commerce”.


Moduł e-commerce pozwala mierzyć liczbę transakcji i przychodów generowanych przez witrynę. Zazwyczaj wdrażamy śledzenie e-commerce, gdy użytkownik zakończy proces realizacji transakcji, czyli np. na stronie z podziękowaniem.
Można wreszcie umieścić skrypt Google Analytics bezpośrednio w swojej witrynie, ale tu potrzebna będzie pomoc programisty, który ma dostęp do serwera lub odpowiednie moduły w ustawieniach witryny.

Jakie dane mamy?

 Dane transakcji:

Nazwa zmiennejOpisTyp
id*Unikalny identyfikator transakcjiCiąg znaków
affiliationPartner lub sklepCiąg znaków
revenue*Łączna wartość transakcjiLiczbowa
shippingOpłata za dostawę przedmiotu transakcjiLiczbowa
taxWysokość podatku od transakcjiLiczbowa


*wymagane

Dane produktów:

Nazwa zmiennejOpisTyp
id*Unikalny identyfikator transakcjiCiąg znaków
name*Nazwa produktuCiąg znaków
sku*Kod SKU produktuCiąg znaków
categoryKategoria produktówCiąg znaków
price*Cena za sztukęLiczbowa
quantity*Liczba towarówLiczbowa


*wymagane

Raporty e-commerce

Poprawnie skonfigurowany moduł śledzenia e-commerce daje nam więcej możliwości niż standardowe śledzenie celów. Przede wszystkim standardowe raporty Google Analytics będą miały dodatkową zakładkę z informacjami z modułu e-commerce. Ponadto będziemy mieć również raporty dedykowane, niedostępne w standardowej konfiguracji Google Analytics.
Jednym z nich jest Raport Skuteczności produktu, który prezentuje dane sprzedażowe w podziale na poszczególne produkty czy kategorie produktowe. Te informacje pomogą zidentyfikować te produkty, które w analizowanym okresie sprzedawały się najlepiej, a które najgorzej.
Kolejny – też sprzedażowy – to Raport Skuteczności sprzedaży, który przedstawia przychody w poszczególnych dniach. Dzięki niemu będziemy wiedzieć, który dzień był najlepszy pod kątem dochodów dla naszego sklepu. Możemy w nim też sprawdzić np. średnią wartość zamówienia.
Raport Czas do zakupu pozwala ocenić, ile czasu oraz ile wizyt potrzeba użytkownikom, aby złożyć zamówienie na dany produkt.

Rozszerzony e-commerce

Moduł ulepszonego e-commerce pozwala śledzić interakcje użytkownika z produktem na stronach sklepu internetowego. Zestawienie pozwala przeanalizować m.in.:

  • wyświetlenia produktu,
  • kliknięcia w produkt,
  • przeglądanie informacji o produkcie,
  • dodawanie produktu do koszyka,
  • transakcje,
  • zwroty.

Dane w e-commerce, które można przesyłać za pomocą Google Analytics, to:

  • dane wyświetleń – informacje o produkcie, który został wyświetlony,
  • dane produktów – pojedyncze przeglądane produkty, produkty dodane do koszyka,
  • dane promocji – informacje o przeglądanych promocjach,
  • dane akcji – są to m.in. informacje o dodanych lub usuniętych produktach z koszyka czy zwroty.

Sprawdź, jak prawidłowo zaimplementowane narzędzia analityczne pomogą Ci we właściwej ocenie wskaźników Twojego sukcesu!

Napisz do nas