Ads
Konwersje rozszerzone w Google Ads – czym są i jak je skonfigurować?
Spis treści
Konwersje rozszerzone w Google Ads są istotną funkcją, która polega na przesyłaniu do Google zaszyfrowanych danych własnych. Umożliwia to dokładniejsze śledzenie użytkownika dokonującego konwersji oraz zwiększa dokładność pomiaru konwersji w kampaniach Google Ads, dzięki działaniu wspólnie z trybem uzyskiwania zgody (Consent Mode) i modelem atrybucji opartym na danych (Data Driven Attribution), a także umożliwia bardziej precyzyjne ustalanie stawek, w dobie stopniowego wycofywania plików cookie.
Czym są konwersje rozszerzone w Google Ads?
Konwersje rozszerzone są to dodatkowe informacje o użytkowniku przekazywane wraz z konkretną konwersją np. przesłaniem formularza kontaktowego lub zakupem w sklepie internetowym.
Dodatkowe dane, jakie mogą być przekazywane w konwersji rozszerzonej wraz ze standardowymi informacjami o konwersji to:
- adres e-mail,
- numer telefonu,
- imię i nazwisko,
- ulica,
- miejscowość,
- region,
- kraj,
- kod pocztowy.
Dane te mogą być rejestrowane w tagach śledzenia konwersji, wysyłane do Google w zaszyfrowanej formie, a potem używane do ulepszenia pomiaru konwersji działań reklamowych. Oczywiście nie musimy przekazywać wszystkich danych, a możemy przekazywać np. jedynie adres e-mail oraz numer telefonu użytkownika, który dokonał określonej konwersji. Jeżeli natomiast chcemy przekazywać dane adresowe oraz osobowe to wówczas muszą być one wszystkie oraz muszą występować zawsze w parze z mailem lub numerem telefonu. Przed wysłaniem informacji do Google są one szyfrowane za pomocą algorytmu SHA256, dzięki czemu mamy pewność, że dane te są bezpieczne i są zgodne z regulacjami ochrony danych osobowych RODO.
Czym różnią się konwersje rozszerzone od konwersji?
Konwersja jest działaniem określonym przez firmę jako wartościowe takim, które użytkownik wykona po wejściu w interakcję z reklamą. Konwersje przekazują proste dane o wykonanej interakcji. Konwersje rozszerzone oferują głębsze śledzenie, podając więcej danych o dokonującym interakcji, włączając w to interakcje wielokanałowe oraz działania na różnych urządzeniach.
Konfiguracja konwersji rozszerzonych w kampaniach reklamowych
Poniżej przestawiamy krok po kroku, jak dokonać implementacji konwersji rozszerzonej.
- Zaloguj się do swojego konta Google Ads.
- Kliknij ikonę „Cele”.
- W rozwiniętym menu “Konwersje” wybierz “Ustawienia”.
- Rozwiń pole “Konwersje rozszerzone”.
- Zaznacz pole “Włącz konwersje rozszerzone”.
- Przeczytaj i zaakceptuj oświadczenie, klikając “Zgadzam się”.
- Z listy rozwijanej wybierz metodę konfiguracji konwersji rozszerzonych. Konwersje rozszerzone w kampaniach internetowych możemy skonfigurować na trzy sposoby: używając Google Tag Manager, Google Ads API lub możemy wprowadzić zmiany we wdrożonym już tagu Google. W Result Media najczęściej konfigurujemy konwersje rozszerzone za pomocą Google Tag Manager (Menedżer Tagów Google).
Po włączeniu konwersji rozszerzonych na koncie Google Ads i wybraniu metody wdrożenia Google Tag Manager możemy przejść do konfiguracji w tym narzędziu.
- Zaloguj się do konta Google Tag Manager.
- Przejdź do sekcji „Tagi” i wybierz tag śledzenia konwersji Google Ads, dla którego chcesz skonfigurować konwersję rozszerzoną.
- Następnie w sekcji “Konfiguracja tagu” klikamy “Uwzględniaj dane przekazywane przez użytkowników z Twojej witryny”.
- Kolejnym krokiem będzie rozwinięcie listy “Wybierz zmienną danych przekazywanych przez użytkowników” i wybranie opcji “Nowa zmienna”.
- Na tym etapie mamy trzy opcje do wyboru: Automatic collection, Manual configuration, Code. Rekomendujemy korzystanie z warstwy danych, ale aby skonfigurować taką warstwę danych potrzebne będą prace programistyczne. W przykładzie użyjemy konfiguracji manualnej.
- Rozwijamy listę przy adresie e-mail i wybieramy odpowiednią zmienną. Ja w przykładzie stworzyłem zmienną DOM, w której wykorzystałem selektor arkusza CSS dla odpowiedniego pola formularza kontaktowego.
- Wybieramy przygotowane zmienne dla adresu e-mail oraz numeru telefonu i klikamy „Zapisz” w prawym górnym rogu.
- Tak powinien wyglądać poprawnie skonfigurowany tag śledzenia konwersji Google Ads wraz z zawartymi rozszerzeniami konwersji.
Konwersje rozszerzone dotyczące potencjalnych klientów
Konwersje te są odpowiednie dla reklamodawców, którzy chcą śledzić konwersje realizowane poza witryną np. poprzez formularz kontaktowy, czy rozmowę telefoniczną. Konwersje te przyczyniają się do lepszego pomiaru transakcji offline realizowanych przez potencjalnych klientów.
Przykładem takiego zdarzenia jest, kiedy użytkownik przesyła formularz kontaktowy, a wraz z przesłaniem formularza do Google przesyłane są zaszyfrowane dane (adres email, telefon itd.), następnie po kontakcie z taką osobą i jeśli ona zrealizuje określony cel konwersji, musimy przesłać dane do Google Ads i dzięki konwersjom rozszerzonym algorytm będzie mógł dopasować użytkownika dokonującego konwersję offline.
Jak skonfigurować konwersje rozszerzone dotyczące potencjalnych klientów?
- Zaloguj się do swojego konta Google Ads.
- Kliknij ikonę „Cele”.
- W rozwiniętym menu “Konwersje” wybierz “Ustawienia”.
- Rozwiń pole “Konwersje rozszerzone”.
- Zaznacz pole “Włącz konwersje rozszerzone dotyczące potencjalnych klientów”.
- Przeczytaj i zaakceptuj oświadczenie klikając “Zgadzam się”.
- Z listy rozwijanej wybierz metodę konfiguracji konwersji rozszerzonych dotyczące potencjalnych klientów. Konwersje rozszerzone dotyczące potencjalnych klientów w kampaniach online możemy skonfigurować na dwa sposoby: wykorzystując Google Tag Manager lub możemy wprowadzić zmiany we wdrożonym już tagu Google. W Result Media najczęściej konfigurujemy konwersje rozszerzone za pomocą Google Tag Manager (Menedżer Tagów Google).
Następnie przechodzimy do konfiguracji w Google Tag Manager, która wygląda identycznie jak w konwersjach rozszerzonych w kampaniach internetowych.
Dlaczego warto wprowadzić konwersje rozszerzone Google Ads?
Wdrożenie konwersji rozszerzonych pozwala na lepsze zrozumienie skuteczności reklam poprzez rejestrację konwersji, które normalnie nie byłyby objęte pomiarem. Ten typ konwersji umożliwia efektywniejszą alokację budżetów i lepsze dostosowywanie stawek, dzięki możliwości bardziej precyzyjnego dopasowania reklam do klientów i optymalizacji kampanii reklamowych. Dzięki szyfrowaniu danych przy pomocy algorytmu SHA256, mamy pełną ochronę prywatności użytkowników.
Z kolei jeśli chodzi o wyniki kampanii, reklamodawcy, którzy korzystają z tCPA z konwersjami rozszerzonymi, odnotowali 3,5% wzrost konwersji przy podobnym CPA niż ci, którzy korzystali z tCPA bez konwersji rozszerzonych. A reklamodawcy korzystający z rozszerzonych konwersji odnotowali średni wzrost współczynnika konwersji w kampaniach YouTube o 17%.
Tomasz Graf
Performance Specialist