news

Koniec Google Analytics, NFT na Insta, 10 min na TikToku. SEM News 3/2022

23 marca 2022

Skoro mają być news,y to trzeba walić w największych. Dlatego będzie o tym, co odbierze nam Google, jak Chińska Partia Komunistyczna będzie walczyć z YouTube i wspierać Rosyjską propagandę oraz czy Mark Zuckerberg pozwoli ci handlować NFT na Insta. Na koniec pośmiejemy się z Allegro.

Google

Zaczynamy od wujka Goolge’a. Google znowu nam coś zabiera.

Połowa naszego ulubionego globalnego teamu duopolowego stwierdziła, że zabranie marketerom ciasteczek nie wystarczy… dlatego pojawiła się data odebrania nam starego, dobrego Google Analyticsa. Analytics skończy zbieranie danych w lipcu 2023. Potem pozostanie nam już tylko kochać Analyticsa 4, który obecnie wzbudza rozmaite emocje. Jednak oba te wydarzenia kończą pewną erę reklamy internetowej.

Ale to nie koniec. Wkrótce znikną także kampanie Smart Shopping.

Jednak żeby się w piekle poniewierać, trzeba nam też coś dać. Więc teraz bardziej poufnie: z tego co Google pokazuje agencjom na kickoffach 2022.

4 corowe rzeczy dla Google na ten rok na polskim rynku to: prywatność, automatyzacja, Performance Max i zakupy na YouTube.

Co to jest Performance Max?

To dość nowa forma puszczania kampanii wprowadzona oficjalnie dla wszystkich przez Google w listopadzie 2021. W Performance Max po określeniu interesujących celów to Google optymalizuje nasze kampanie, korzystając ze wszystkich możliwych zasobów reklamowych ekosystemu Google włączając w to YouTube’a.

Pomijając biadolenie, że udział człowieka w puszczaniu i optymalizacji kampanii zmaleje, daje to też niewątpliwe plusy. Pojawia się olbrzymi potencjał uniwersalności kampanii i rozciągnięcia ich na różne pola. Aby zwiększyć swoją skuteczność w używaniu reklam, trzeba będzie mocno przemyśleć swój branding i strategię. W tym modelu wygrają silne marki, obecne w wielu kanałach.

Zmiany dotkną też YouTube. Treści wideo zaczynają być coraz ważniejsze we wszystkich działaniach online. Google posiadający YouTube’a, czyli największą platformę wideo i jeden z największych silników wyszukiwania, idzie dalej w monetyzację. Niedawno zaczęto puszczać reklamy na kontach twórców którzy nie spełniają wytycznych monetyzacyjnych (w związku z czym nie przysługuje im działka od reklam puszczanych przed lub w trakcie ich treści). Teraz reklamodawcy będą mogli podpiąć feedy produktowe , zarządzać częstotliwością i wykorzystywać potencjał telewizorów.

Skoro już o wideo mowa to…

TikTok nam youtubieje

Chińska Partia Komunistyczna zdecydowała… ojej przepraszam, ByteDance Ltd. z siedzibą w Pekinie, do którego należy TikTok po raz kolejny w ciągu zaledwie kilku miesięcy wydłużyło długość materiałów na popularnym serwisie wideo do 10 min. Jeszcze niedawno było to 60 sekund. Znaczy będzie więcej kontentu dla starych ludzi.

Więc nasz ulubiony serwis z ponad 2 miliardami aktywnych userów miesięcznie i najagresywniejszymi algorytmami kontentowymi stwierdził, że to odpowiedni etap rozwoju, aby podgryźć amerykańskiego konkurenta. Jako że obecnie TikTok jest największą platformą wprowadzającą do obiegu rosyjskocentryczny punkt widzenia na wojnę w Ukrainie, to możemy się spodziewać dłuższych prawomyślnych wyjaśnień tego konfliktu. Ponoć inni twórcy mają tego używać do budowania lepszych treści, interakcji ze społecznościami i przerzucania materiałów z YT.

A skoro już o wojnie w Ukrainie mowa, to porozmawiajmy o konsekwencjach reklamowych. Owszem, w Polsce doświadczamy wojny informacyjnej na niespotykana skalę, a liczba trolli i fałszywych kont wkrótce przewyższy liczbę mieszkańców Polski. W związku z tym portale zaczęły masowo wyłączać komentarze w materiałach dotyczących tego konfliktu, który jest swoją drogą głównym źródłem newsów.

Meta

A że nie było nic o Mecie czy innym Facebooku, to zaczynamy od Instagrama. 

Rykoszetem oberwali rosyjscy twórcy kontentu. Rosyjska Rada Blogerów podała, że blokada Instagrama odcięła od możliwości zarabiania miliony celebrytów i firm. Dla 63% z zarejestrowanych w tej organizacji Instagram był jedyną formą dochodu.

A skoro już jesteśmy przy Insta, to Mark Zuckerberg powiedział, że wkrótce na platformę wjedzie NFT, ale jeszcze nie wiadomo w jakiej formie.

Czas na wiadomości z Polski. Może nawet jakieś dobre wiadomości?

Dobra niech będzie: pierwsza dobra wiadomość to to, że dzisiejszy dzień jest 4h i 33 min dłuższy od najkrótszego.

Druga dobra wiadomość z Polski to fakt, że po długim zjeździe akcje Allegro znalazły dno, od którego się w ostatnich dniach odbiły. Allegro można lubić lub nie, ale jednak w przeciwieństwie do Amazona czy Alibaby Allegro płaci realne podatki w Polsce i należy im kibicować.

Napisz do nas