artykuł
Jak skutecznie zdobyć obserwujących na Instagramie?

Spis treści
W samej Polsce należący do Mety Instagram ma ponad 12 milionów użytkowników. To ogromna liczba i jednocześnie wielki potencjał do pozyskania zaangażowanej społeczności skupionej wokół naszej firmy lub marki.
Pozyskiwanie odbiorców nie jest jednak łatwą sztuką. Przejście drogi do rzeszy aktywnych, oddanych followersów często zajmuje nawet lata, a sama droga usiana jest kuszącymi skrótami, które mogą okazać się bardzo zwodnicze. Jak dobrze podejść do tematyki zdobycia większej liczby obserwujących?
Jak zdobyć więcej obserwujących na Instagramie?
Budowanie grona oddanych obserwujących na Instagramie to zadanie wielowątkowe, w którym każdy aspekt jest równie ważny i żaden krok, nie powinien być bagatelizowany. Przyjrzyjmy się więc tym aspektom bliżej i przeanalizujmy je krok po kroku.
Uzupełnienie profilu na Instagramie
To, co przyciąga followersów to profil, profil i jeszcze raz profil! Bez dobrze zbudowanego profilu na Instagramie nie ma sensu wybierać się w podróż, której zwieńczeniem mają być tysiące followersów.
Profil może być zarówno osobisty jak i firmowy. W przypadku tego drugiego mamy możliwość m.in. określenia branży, w której działamy, dodania danych kontaktowych czy wrzucenie linku kierującego na naszą stronę internetową. Przy tworzeniu profilu warto zwrócić uwagę na jego spójność. W tym celu powinniśmy zadać sobie kilka pytań i zastanowić się: Czy zdjęcia publikowane na profilu pokrywają się z jego opisem? Czy publikowane zdjęcia są ze sobą spójne? Czy content, który promuję, za pośrednictwem mojego profilu na Instagramie byłby dla mnie interesujący?
Taka prosta kontrola w postaci kilku podstawowych pytań może uchronić nas w przyszłości od narastających problemów ze spójnością, czy autentycznością profilu. A przecież nic tak nie odrzuca potencjalnych obserwujących jak profil, który z daleka krzyczy, że został wykreowany nieautentycznie, bez serca i bez dobrego planu.
Czas na promocję konta na Instagramie
Ciężka praca sprawiła, że mamy już zalążek obiecującego profilu. Teraz przyszedł czas na jego promocję. Słyszysz termin „promocja profilu” i od razu myślisz o wyciąganiu portfela? Tak, to jedna z opcji, ale spokojnie, niejedyna.
Lista sposobów, za pomocą których można wypromować swoje konto na Instagramie, jest (prawie) nieograniczona. Nasz profil można promować organicznie, przede wszystkim za pośrednictwem innych platform społecznościowych – linkuj go, gdzie się da, myśl nieszablonowo. Prowadzisz newsletter? Świetnie! Wspomnij w nim o możliwości bycia na bieżąco ze wszystkimi nowościami dzięki śledzeniu Cię na Instagramie.
Pamiętaj: Im więcej kanałów promocji tym większa szansa na zwiększenie Twojej widoczności.
Działaj mądrze – publikacja contentu
Nawet najlepszy post puszczony o niewłaściwej godzinie zakończy się fiaskiem. Work smart, not hard! Publikuj swoje treści w dniach i godzinach, w których mają największą szansę na bycie podłapanymi przez algorytm Instagrama.
Jakie to godziny? Tego nie wie nikt… no może poza Tobą. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj. Wrzucaj posty o różnych godzinach i obserwuj ich zachowanie. Po jakimś czasie będziesz doskonale wiedzieć, które godziny mają szansę na odniesienie sukcesu, a które skazują Twój wysiłek na pewną porażkę.
Generalnie ludzie najchętniej przeglądają media społecznościowe po pracy. Spróbuj publikować po godzinie 16:00 oraz w weekendy, kiedy ludzie mają czas na social media. Nie bierz tego jednak za pewnik. Każda grupa docelowa rządzi się swoimi prawami i może się okazać, że w Twoim przypadku te „złote” godziny są zupełnie inne. Testuj!
Nie bój się również testować różnych formatów. Zdjęcia nie dają satysfakcjonujących wyników? Spróbuj Instagram Reels. Niezależnie jakie formaty będziesz publikować najczęściej, pamiętaj o jednym: odbiorcy cenią oryginalność, autentyczność i spójność. Te trzy aspekty (oczywiście jest ich o wiele więcej, ale te trzy po dobra podstawa) składają się na jedno słowo: JAKOŚĆ. Jeżeli będziesz publikować jakościowy content, przyjście nowych obserwujących będzie tylko i wyłącznie kwestią czasu, więc…

Bądź cierpliwy!
To chyba najważniejsza i zarazem najtrudniejsza do zrealizowania porada. Jeżeli miałbym zgadywać, gdzie najwięcej osób i firm odpada przy budowaniu satysfakcjonującej grupy odbiorców, obstawiałbym właśnie brak cierpliwości.
Nawet najbardziej jakościowy content nie przyniesie obserwujących, jeżeli nikt go nie widzi. A początkowo najprawdopodobniej tak właśnie będzie. Zwiększenie zasięgów to nie jest łatwa sprawa. Ciężko je „zdobyć”, a nawet jak się je już „zdobyło” to ciężko je utrzymać. Dlatego cierpliwości. Jeżeli będziesz konsekwentnie wstawiać jakościowy content prędzej, czy później ktoś go zauważy. Może nie dziś, może nie jutro, ale prędzej czy później tak się stanie. Wtedy podziękujesz sobie za tą całą cierpliwość i wytrwałość. 🙂
Przeczytaj także: Podpowiadamy, jak założyć sklep na Instagramie
Jakich sposobów nie stosować do zdobywania większej liczby obserwujących na Instagramie?
Tak jak wspominałem, na drodze do satysfakcjonującego grona followersów mogą przeszkodzić nam pokusy w formie czających się wszędzie skrótów.
Pierwszym i jednocześnie najprostszym skrótem (bo takim, który od razu prowadzi nas do naszego celu) jest pokusa… najzwyklejszego kupienia followersów. No bo po co się tak męczyć, tworzyć angażujące posty, ćwiczyć swoją cierpliwość, kiedy najzwyczajniej w świecie tych followersów można sobie po prostu kupić. Można, ale jest jeden haczyk. Ci followersi będą tak, jak by ich nie było – będą tylko nic nieznaczącą liczbą. Nie przyczynią się do zbudowania zaangażowania. A to właśnie zaangażowanie bardzo często wpływa na to, czy algorytm wypromuje nasze treści na szerokie wody Instagrama.

Drugą, nie mniej kuszącą, pokusą jest pokusa tworzenia szybkich, nieprzemyślanych treści. Stworzenie dobrego contentu wymaga dobrego planu. Posty powinny być spójne, grać w jednej orkiestrze, opowiadać jedną historię. To oczywiście wymaga czasu, wysiłku i… cierpliwości.
No ale chwila, chwila… Treści na Instagramie to niekończąca się rzeka contentu. Może obiorę strategię maksymalna ilość, zerowa jakość i tak zasypię algorytm, że w końcu mnie „wybije”? Może. A może będzie to finalnie kosztowało więcej wysiłku niż kilka dobrych postów, a nie przyniesie żadnych rezultatów.
Pamiętaj: Dobre treści obronią się same. Prędzej czy później ktoś się nimi zainteresuje, ktoś z nami zostanie. Nie daj się skusić leniwemu spamowi treści o niskiej jakości. Najpierw jakość, potem ilość!
Pozostałe pokusy również znajdują swoje korzenie w lenistwie. Nieregularność wrzucanych materiałów czy brak konsekwencji w tworzeniu spójnego obrazu profilu to tylko niektóre z licznych błędów, które użytkownicy popełniają przy próbach zwiększenia liczby obserwujących na Instagramie.
Pozyskiwanie followersów na Instagramie
Na koniec dnia warto pamiętać, że droga do dużego grona regularnie lajkujących i komentujących odbiorców na Instagramie to nie wyścig. Niektórzy zdobywają pierwszy milion obserwujących w rok, inni przez 10 lat nie osiągają takiego wyniku. Liczba followersów gra tak naprawdę drugie skrzypce. Te pierwsze to zaangażowanie. Jeżeli zbierzesz grono lojalnych obserwatorów, którzy chętnie każdego dnia wchodzą na Twój profil, żeby sprawdzić, co nowego wydarzyło się u Ciebie, to już wygrałeś, niezależnie od ich liczby.
Ile jest historii kont, które mają miliony teoretycznych obserwujących, a w praktyce ich zdjęcia lajkowane są jedynie przez kilkaset osób?
Wartościowi odbiorcy przychodzą do wartościowych kont. Cierpliwie buduj swój profil, wrzucaj jakościowe, angażujące treści spójne z resztą zdjęć, filmów, stories, a zaangażowana społeczność przyjdzie sama. Może nie jutro czy nie pojutrze, ale bądź cierpliwy. Przyjdzie na pewno. 😉
Szukasz sprawdzonego sposobu na pozyskanie wartościowych obserwujących? Result Media może Ci w tym pomóc!
Skorzystaj z naszego doświadczenia w obsłudze Social Media. Jednym z najważniejszych punktów budowania zaangażowanego fanbase’u jest wartościowy, dobrze wypozycjonowany i wypromowany content. Jeżeli nie jesteś pewien, jak dobrze się za to zabrać przyjdź do nas, a nasi specjaliści zadbają o naturalny przyrost wartościowych obserwujących.
Rafał Sakowski
Executive Performance Specialist