artykuł
Instastories na koncie biznesowym – dlaczego warto zainwestować w ten format promocji na Instagramie?

Spis treści
Format został wprowadzony już w 2016 i, pomimo że za rok będzie świętować swoje dziesięciolecie cały czas cieszy się nieustanną popularnością. Mowa oczywiście o formacie Instastories (nazywanych w Polsce “relacjami”), czyli funkcji Instagrama pozwalającej na publikację treści dostępnych do wyświetlenia jedynie przez dobę (chyba że zapiszemy je w tzw. kolekcjach na profilu, wtedy będą dostępne tam cały czas).
Użytkownicy, chcąc szybko sprawdzić co nowego zostało udostępnione na Instagramie niejednokrotnie w pierwszej kolejności wybierają właśnie przejrzenie najnowszych relacji. Dzieje się tak szczególnie wtedy, kiedy użytkownikom brakuje czasu na dogłębne scrollowanie – Instastories oferuje szybką dawkę skondensowanych treści.
A co jeśli chodzi o potencjał kreatywny Instastories? W przypadku tego formatu treści jedynym ograniczeniem jego wykorzystania jest nasza wyobraźnia (no i jego proporcje – warto pamiętać, że optymalnie relacje na Instagramie zostały przemyślane pod grafiki lub wideo w proporcjach 9:16 (pion) i wymiarach 1080×1920 pixeli). Chcemy wstawić pojedyncze zdjęcie lub film z mocno zsyntezowaną treścią? Nie ma problemu. Chcemy wstawić całą kolekcję, powiązanych ze sobą grafik i wideo, tworzących jedną dużą całość, przez którą użytkownik przechodzi niczym przez ciekawy komiks? Instagram śpieszy z pomocą jako kreatywne narzędzie marketingowe :).
Instastory w biznesie – świetne narzędzie do pogłębienia relacji z klientem
Instastories oferują szeroką gamę ciekawych rozwiązań, dających szansę m.in. na pogłębienie relacji z klientem, czy przedstawienia swoich produktów lub usług osobom, które nie miały jeszcze styczności z naszą marką. Budowaniu relacji mogą posłużyć interaktywne elementy chętnie wykorzystywane są przez najbardziej znane marki na całym świecie. Instagram daje możliwość publikowania ciekawych treści na Instastories, takich jak ankiety czy suwaki, za pomocą których użytkownicy mogą określać jak bardzo podoba im się to, co widzą.
W przypadku ankiet umieszczanych w relacjach możliwości ich wykorzystania wydają się naprawdę szerokie. Jednym z ciekawszych przykładów wykorzystania tego elementu jest stworzenie interaktywnego quizu – niejednokrotnie sam spotkałem się, z tym że za pomocą Instastories dana marka proponuje swojej grupie odbiorców krótką zabawę, podczas której zostanie im zadany szereg pytań związanych na przykład z historią i produktami firmy. Na ostatnim kafelku publikowane są średnie wyniki takiej zabawy i pytanie do użytkownika “A Tobie jak poszło?”. Takie kreatywne wykorzystanie tego formatu to świetny sposób na pogłębienie swojej relacji z użytkownikiem i pokazaniu mu, że nasza firma to nie tylko bezduszny wymysł kapitalizmu, ale firma tworzona przez ludzi dla ludzi 😉.
Kolejnym przykładem wykorzystania Instastories do interakcji z klientem jest stworzenie treści o charakterze informacyjnym lub edukacyjnym. Takiemu wykorzystaniu formatu sprzyja jego liniowy charakter, pozwalający na tworzenie szeregu powiązanych ze sobą treści. Ta właściwość Instastories często wykorzystywana jest na przykład przez firmy z branży dietetycznej, które wstawiają dobrze przemyślane ciągi kafelków związane ze zdrowym odżywianiem czy uprawianiem sportu.
Taka treść niejednokrotnie nie służy bezpośredniej reklamie naszej marki lub naszych produktów – promocja naszego brandu to w tym przypadku efekt uboczny. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że klient doceni wartościowe treści i z ciekawości będzie chciał zapoznać się z pozostałymi postami umieszczonymi na naszym profilu na Instagramie. Jeżeli w procesie pozna markę i zechce skorzystać z produktów lub usług – świetnie! Jeżeli jego aktywność zakończy się na przejrzeniu treści to może zapamięta nas jako miejsce, gdzie może dowiedzieć się czegoś ciekawego – też świetnie!

Instastories a e-commerce – jak wykorzystać ten format do sprzedaży naszych produktów lub usług?
Instastories to nie tylko doskonały sposób na zbudowanie relacji z klientem w mediach społecznościowych. To także skuteczne narzędzie do prowadzenia sprzedaży.
Istnieją konta na Instagramie skupione tylko i wyłącznie na promowaniu produktów, zarówno organicznie jak i po wejściu we współpracę z daną marką właśnie za pomocą relacji na Instagramie. Są to konta, które, na przykład, zajmują się zbieraniem w jedno miejsce wszystkich aktualnie aktywnych promocji. Popularność tych kont odzwierciedlona w dziesiątkach tysięcy obserwujących stanowi dowód na tezę, zgodnie z którą Instastory może być (i jest!) świetnym sposobem na prowadzenie sprzedaży online.
Jaka zaleta tego formatu wysuwa się na pierwsze miejsce, jeżeli chodzi o e-commerce? Moim zdaniem jest to właśnie tymczasowość Instastories. Na pierwszy rzut oka, znikanie treści może wydawać się wręcz wadą tego formatu. No bo dlaczego nasza praca ma “iść na marne” zaledwie po upływie jednego dnia? Ta cecha relacji na Instagramie skrywa w sobie jednak ogromną zaletę, która po bliższym przyjrzeniu się okazuje się oczywista. Oglądana treść zniknie w ciągu najbliższych 24 godzin (chyba że zostanie dodana do kolekcji) daje to użytkownikowi poczucie, że jeżeli nie skorzysta z oferty w tym konkretnym momencie, to druga taka okazja może się już nie powtórzyć.
I tutaj ponownie wracamy do przykładu z kontami prezentującymi w swoich Instastory promocje różnych produktów lub usług. Promocja ma właśnie to do siebie, że jest przewidziana na określony (najczęściej krótszy niż dłuższy) czas. Co jest również przewidziane na krótki czas? Instastory!
Jeżeli jednak nie mamy aktualnie żadnej promocji a chcemy wykorzystać ten format do promowania swoich produktów lub usług w regularnych cenach tutaj również nic nie stoi na przeszkodzie. Stworzenie estetycznego kafelka promującego nasz produkt, lub usługę z linkiem odsyłającym do naszej witryny z pewnością przyczyni się do wzrostu sprzedaży.
Należy w tym przypadku pamiętać przede wszystkim, że choć taki post zniknie w ciągu najbliższych 24 godzin to mimo wszystko warto na pierwszym miejscu postawić jakość, a dopiero później ilość. Praca na pewno w dłuższej perspektywie się opłaci, a zachęceni estetycznie wyglądającym postem odbiorcy będą bardziej skłonni sprawdzić naszą ofertę. No bo przecież, jeżeli jesteśmy w stanie tworzyć ładne posty, to dlaczego nie mielibyśmy oferować jednocześnie wartościowych dóbr?
Przeczytaj także: Jak skutecznie zdobyć obserwujących na Instagramie?
Wykorzystywanie Instastories jako reklamy w social mediach
Warto pamiętać również o tym, że Instastories można promować także płatnie za pomocą systemu reklamowego Meta Ads. Płatne relacje wyświetlają się pomiędzy organicznymi wynikami i oznaczone są dopiskiem “Sponsorowane”, tak, aby użytkownicy mogli odróżnić reklamę od organicznej treści.
Reklamy w Meta Ads to temat na osobny artykuł, warto jednak pamiętać o tym, że nasze Instastory mogą docierać zarówno do obecnych, jak i nowych odbiorców również w sposób płatny. Jeżeli jesteśmy zadowoleni z jakiegoś posta, dlaczego by mu nie pomóc w zwiększeniu zasięgów?

Instagram stories na koncie biznesowym – podsumowanie
W obecnych czasach uwaga odbiorcy stała się jednym z najważniejszych “zasobów”, o który zmagają się ze sobą firmy. Dlaczego więc nie zainwestować w format, który bardzo często wybierany jest przez użytkowników właśnie jako pierwsze miejsce, któremu poświęcają swoją uwagę?
Instastories to doskonały przykład tego, jak pozorną wadę można przekuć w ogromną zaletę. Tymczasowych charakter relacji na Instagramie stanowi w dzisiejszych czasach ich największy atut, dowodzi temu fakt, że na Instagramie ten format obecny jest już prawie dekadę i na razie nic nie wskazuje na to, żeby miał się gdzieś wybierać.
W przypadku Instastories jedynym ograniczeniem jest nasza własna wyobraźnia – aplikacja Instagram należąca do Mety zadbała o to, aby szereg funkcji i rozwiązań takich jak ankiety, dodawanie relacji do kolekcji, czy możliwość publikowania w zasadzie nieograniczonej liczby kafelków na raz sprawiły, że Instastory stały się doskonałym narzędziem zarówno na polu pogłębiania relacji z odbiorcami, jak i w świecie poważnego e-commerce’u.
Mam nadzieję, że przytoczone w tym artykule przykłady, choć w małym stopniu pokazały, jak potężnym narzędziem może być niepozorna relacja, która zniknie za 24 godziny :).
Szukasz sprawdzonego sposobu na promowanie swoich Instastory na koncie firmowym?
Result Media może Ci w tym pomóc! Skorzystaj z naszego doświadczenia w prowadzeniu kont na Social Mediach. Jeżeli nie jesteś pewien, jak dobrze stworzyć i wypromować swoje relacje na Instagramie przyjdź do nas, a nasi specjaliści zadbają o Twoje posty zgodnie z najlepszymi praktykami branży. Wypełnij formularz kontaktowy już teraz!
Rafał Sakowski
Executive Performance Specialist