news
Działania SEM w Polsce warte 2 miliardy złotych, spadki Amazona i naprawa relacji klient-agencja! SEM News 5/2022
Kolejna porcja newsów ze świata internetu i marketingu to Elon, który dopiął swego, wydatki na reklamę online w Polsce przekroczył 6 miliardów złotych, Pierwsza kwartalna strata Amazona i informacje o miliardach reklam zablokowanych przez Google’a w 2021 roku.
To dziś dla odmian polecimy alfabetycznie jak w ulicy sezamkowej.
Najpierw litera A jak Amazon.
I od razu złe wiadomości, czyli pierwsza od ponad 2 dekad strata kwartalna. Czy już czas ogłaszać koniec największego sklepu świata, jak wieszczyli niektórzy w socialach? Niekoniecznie, w dużym uproszczeniu strata spowodowana jest inwestycją w producenta aut elektrycznych Rivian, którego akcje zaliczyły poważny spadek. Sam Amazon ma się dobrze, usługi chmurowe dają radę, ecommerce zanotował najwolniejszy w historii, ale jednak wzrost. W pierwszym kwartale wzrosła także kwartalna wartość usług reklamowych o 25% do blisko 7,9 miliarda dolarów. Jednak wzrost okazał się niższy od przewidywań analityków.
G jak Google
Na początek zmiany w reklamach i już tradycyjnie więcej automatyki. W ostatnich dniach pojawił się raport Ada Safety 2021. W trakcie zeszłego roku w sieci reklamowej zostało zablokowanych 3,4 miliarda reklam, a z nimi zablokowano 5,6 miliona kont. Dodatkowo Google podjął kroki w stosunku do 1,7 miliarda witryn za nieodpowiednie treści, co w znakomitej liczbie przypadków oznaczało pornografię.
Z kolejnych ciekawostek już w 2022 dowiedzieliśmy się, że do początku maja Google zablokował emisję 8 milionów reklam związanych z wojną w Ukrainie.
Skoro już mówimy o Google i bezpieczeństwie, to 5 maja obchodziliśmy “Światowy Dzień Hasła”. Przy tej okazji Google pokazał, że przyszłość bez haseł czeka nas już w 2022 i 2023 roku. Najpierw z rozwiązania skorzystają właściciele telefonów z Androidem i użytkownicy Chrome’a. Jednak Apple i Microsoft zapowiedziały, że również zaoferują wsparcie dla swoich platform. Całość rozwiązania ma się opierać o klucz uwierzytelniający FIDO zapisany w telefonie.
Jeżeli interesuje cię ten temat, to polecam wpis z blogu Google, gdzie opisane jest samo rozwiązanie jak i historia rozwiązań bezpieczeństwa wprowadzana przez Google. Wygląda na to, że będzie to o wiele bezpieczniejsze niż używanie wszędzie tych samych haseł.
Teraz czas na fikołek alfabetyczno-tematyczny. Więc przechodzimy do wideo i YouTube’a, który jest częścią imperium Google’a. Więc mniejszym newsem jest skopiowanie funkcjonalności raids z Twitcha do YouTube’a pod nazwą “cross-channel live redirects”. W skrócie chodzi o przekierowanie publiczności z kończącego się livea bezpośrednio na inny kanał. Co jak pokazała historia nie zawsze jest pozytywne, a bardziej przypomina najazd hordy barbarzyńców.
Ważniejsze newsy przenoszą nas w okolice literki I jak IAB.
W zeszłym tygodniu fizycznie w Nowym Jorku i częściowo zdalnie odbyła się konferencja IAB New Fronts mocno skupiająca się na wideo. YouTube opowiadał o ekonomii twórców. W 2021 roku przychody reklamowe YT wyniosły 28,8 miliarda dolarów, z czego 55% trafiło do twórców treści. Dalej IAB zapowiedziało kolejne wzrosty wydatków reklamowych na wideo w sieci o 26% do wartości 49,2 miliarda dolarów.
Ostatnim interesującym newsem jest to, że Amazon wprowadzi nowe opcje product placement produktów do Primo Video.
Jeżeli interesuje cię reklama wideo, to warto poznać więcej materiałów z tej konferencji dostępnych online.
Druga rzecz od IAB to raport AdEx 2021 dotyczący polskiego rynku reklamy online. Wiemy że od 2020 wydatki wzrosły o 20%, osiągając 6,23 miliarda złotych, SEM to jedna trzecia tego rosnącego tortu.
I na koniec T jak Twitter.
Nasza psychodrama dobiegła końca. Najbogatszy człowiek świata dokonał największej w historii onlinne’u akwizycji i kupił Twittera za 44 miliardy dolarów. Ponad połowę pożyczając od banków. Po przejęciu pojawiły się deklaracje większej wolności, usuwania botów, i weryfikacji kont. Dotychczasowy CEO Parag Agrawal po niespełna roku na stanowisku ma je opuścić, a Elon ogłosi wkrótce następcę.
Musk zapowiedział, że do 2028 roku chce zwiększyć dochody do 26,4 miliarda dolarów. Dla porównania w 2021 było to 5 miliardów. Przyszłością mają być subskrypcje i ich udział ma być docelowo wyższy niż reklam.
W tym czasie została wprowadzona nowa funkcjonalność w serwisie. Nic jeszcze nie wspominałem o edycji postów – Twitter Circle. Jest to ograniczenie widoczności postów do grona maks. 150 osób, które je zobaczą. Funkcjonalność jest odpowiedzią na fakt, że dla wielu użytkowników Twitter stał się toksycznym miejscem, gdzie spotyka się masę hejtu.