!{'Result Media'}
Result Media FacebookResult Media LinkedInGoogle Partner
Result Media
NEWSROOM

Cele w Google Analytics – czyli jak mierzyć skuteczność działań marketingowych

Cele w Google Analytics służą do sprawdzenia, czy witryna spełnia określone zadania. Cel to ukończone działanie użytkownika (konwersja), jak np. przesłanie formularza z informacjami kontaktowymi, zapisanie się na newsletter czy złożenie zamówienia. Dzięki właściwie skonfigurowanym celom Analytics może dostarczać ważnych informacji, takich jak liczba konwersji czy współczynnik konwersji na stronie, co jest podstawą do oceny, czy działania marketingowe firmy są skuteczne.

Po co mierzyć cele?

Celów używamy do mierzenia, jak często użytkownicy wykonują określone przez nas działania. Pojedyncze wypełnienie celu nazywane jest konwersją. Możemy wyobrazić sobie sytuację, że na naszej stronie internetowej mamy duży ruch, ale nie przekłada się to na wyniki biznesowe, czyli np. sprzedaż (w przypadku prowadzenia sklepu internetowego) czy pozyskiwanie leadów (np. wypełnienie formularza kontaktowego). W zależności od tego, jaki jest cel funkcjonowania naszej strony, tak należy ustawić cele w Google Analytics. Dzięki temu będziemy wiedzieć, które kanały pozyskiwania ruchu są najbardziej efektywne czy jakie kreacje reklamowe skutkują sprzedażą.

Gdzie ustawić cele?

Możemy śledzić wiele danych na temat funkcjonowania strony, trzeba jednak pamiętać, że w wyniku raportowania można ustalić maksymalnie 20 celów. Cele przypisuje się dla poszczególnych profili – można skonfigurować 4 zestawy celów, po 5 w każdym z nich. Warto pamiętać, że raz utworzonego celu nie można usunąć – można go wyłączyć (wtedy jest niewidoczny) lub edytować, nie można też zmienić kolejności, w jakiej są wyświetlane. Zatem istotne jest, aby wiedzieć, co chcemy badać i jaką wartość mają poszczególne informację, aby ustalić, w jakiej kolejności chcemy je widzieć w raporcie.

Gdy chcemy zmienić cel, warto sobie to zanotować, ponieważ Google Analytics nie działa wstecz i dlatego w danych historycznych będą zliczane cele wg starych ustawień, a od momentu zmiany będą widoczne wyniki nowego celu, co będzie miało znaczenie podczas analizy dłuższego okresu.

Konfigurując cel, należy kolejno:

  • nadać mu nazwę, np. zamówienie,
  • wybrać pozycję dla celu tj. numer oraz zestaw, w którym ten cel się znajdzie,
  • wybrać typ celu: miejsce docelowe, czas trwania, strony/ekrany na sesję, zdarzenie.

 

Jakie są rodzaje konwersji?

Miejsce docelowe – zlicza wyświetlenie konkretnej podstrony. Może to być np. strona podziękowania za rejestrację.

Zdarzenie – uruchomione zostaje działanie zdefiniowane jako zdarzenie, które można konfigurować dowolnie (najlepiej za pomocą Google Tag  Managera), np. kliknięcie w reklamę, odtworzenie filmu.

Czas na stronie – liczy sesje, które trwają co najmniej określony czas. Jeśli jest to np. blog i chcemy, aby czytelnik spędził na nim jak najwięcej czasu, możemy monitorować wizyty dłuższe niż 10 minut.

Głębokość odwiedzin – cel mierzony, gdy użytkownik wyświetla określoną liczbę stron lub ekranów. Jest on szczególnie istotny dla serwisów prezentujących treści czy blogów.

Wizualizacja ścieżek do celu

W raporcie można śledzić poszczególne kroki klienta prowadzące do określonego celu, czyli tzw. ścieżkę. Ścieżka jest sekwencją stron, które użytkownik ma odwiedzić przed dotarciem do celu.

Trzeba zanotować wszystkie strony składające się na sekwencję działań, które chcemy śledzić dla danego celu. Ostatnią stronę sekwencji jest określony przez nas cel, a jego adres URL musi znaleźć się w polu Miejsce docelowe.

Gdy określimy kroki na ścieżce, Analytics będzie rejestrować, w którym miejscu użytkownicy wchodzą na ścieżkę i kiedy ją opuszczają.

Warto przyjrzeć się temu, na jakiej stronie następuje spadek ruchu, gdzie są tzw. „wąskie gardła”. Jeśli takich miejsc jest wiele, może to oznaczać, że ścieżka jest za długa lub zawiera błędne kroki.

 

 

Co to są cele inteligentne?

Cele inteligentne – to alternatywna metoda śledzenia konwersji, która powstała z myślą o reklamodawcach Google Ads, aby optymalizować skuteczność prowadzonych działań. Dzięki nim Analytics automatycznie ocenia wizyty w witrynie i przekłada najlepsze z nich na Cele inteligentne.

Cele inteligentne oparte są na danych statystycznych. System analizuje ruch na witrynie pochodzący z Google Ads i wybiera około 5% najwyżej ocenianych sesji. Następnie ten próg jakościowy jest stosowany do wszystkich sesji, w tym do ruchu z kanałów innych niż Google Ads.

Maciej Kapuściński
TRAFFIC & WEBDEVELOPMENT DIRECTOR
RESULT MEDIA

+48 22 354 66 68
kontakt@resultmedia.pl

RESULT MEDIA sp. z o.o.
ul. Łowcza 17A
02-955 Warszawa