artykuł
Marketing Mix, czyli na czym polega Marketing 4P
Spis treści
Prowadzenie działań marketingowych może być skomplikowane. Szczególnie kiedy w grę wchodzi wiele elementów, które wymagają jednoczesnej koordynacji. W takiej sytuacji z pomocą może przyjść koncepcja zaproponowana na początku lat 60-tych ubiegłego wieku przez profesora marketingu E. Jerome McCarthy’ego, znana jako „Marketing 4P”. I chociaż ma ona już ponad 60 lat, w dalszym ciągu pomaga firmom podejmować właściwe decyzje marketingowe.
Marketing 4P – z czego się składa?
Jak sama nazwa wskazuje Marketing 4P składa się z czterech głównych słów-kluczy rozpoczynających się na literę „P” (oczywiście mowa tutaj o wersji w języku angielskim):
- Product (pol. produkt) – coś (produkt/usługa) co jest pożądane przez potencjalnego klienta.
- Price (pol. cena) – cena tego, czego pragnie potencjalny klient, pokrywająca się z jego oczekiwaniami.
- Promotion (pol. promocja) – bez odpowiedniej promocji potencjalny klient nie dowie się o produkcie/usłudze, która może za odpowiednią cenę zaspokoić jego/jej potrzebę.
- Place (pol. miejsce) – przestrzeń, w której potencjalny klient może dokonać zakupu produktu/usługi, który go interesuje. Nie musi być to fizyczny sklep, może być to sklep online, tak jak ma to miejsce w przypadku e-commerce.
Marketing 4P – czy jest użyteczny w praktyce?
Marketing 4P to sztandarowy przykład koncepcji, która od lat wykładana jest na wszelkiego rodzaju kierunkach studiów zajmujących się tematyką marketingu czy zarządzania. Tak jak wiele innych teorii ma on swoich zwolenników, jak i przeciwników. Sceptycy często zarzucają podobnym koncepcjom trudności w implementacji teoretycznych idei w rzeczywistym biznesie.
Należy jednak pamiętać, że teorie takie jak Marketing Mix nie powstają w oderwaniu od rzeczywistości, a wręcz przeciwnie w ich przypadku to samo życie inspiruje do zbierania wiedzy i doświadczeń, aby przedstawić je w prosty i przystępny sposób.
Nie inaczej jest w przypadku Marketingu 4P. Świat marketingu jest skomplikowany, a każde narzędzie, które może ułatwić nawigowanie w gąszczu decyzji i wielu aspektów biznesu potrafi być na wagę złota. Marketing 4P nie stanowi złotego zbioru myśli, które zagwarantują, że każde przedsiębiorstwo odniesie sukces. Zwraca on jednak uwagę na najistotniejsze aspekty biznesu, bez których przedsięwzięcie na pewno poniesie porażkę.
Omówienie elementów koncepcji 4P
Model 4P tak jak już wcześniej wspominałem, składa się z czterech elementów, które tworzą marketingowy miks produktu lub usługi. Są one ze sobą ściśle powiązane i muszą być skoordynowane, aby osiągnąć wyznaczone cele marketingowe.
- Product – bez odpowiedniego produktu lub usługi, czyli de facto bez podstawowego fundamentu prowadzenie działalności odnoszącej sukcesy będzie niezwykle trudne lub wręcz niemożliwe. Marketing 4P zachęca do tego, aby przyjrzeć się potrzebom i pragnieniom konsumentów. Zrozumienie ich potrzeb może okazać się krokiem, bez którego biznes nie będzie mógł pójść dalej.
- Price – bez odpowiedniej ceny nawet najlepszy produkt lub usługa nie znajdą klientów, a co za tym idzie, firma nie osiągnie dochodu, który pozwoli na jej dalsze funkcjonowanie. To kolejny element układanki i krok, bez którego nie można iść dalej ze swoim przedsięwzięciem. Strategia ustalania cen to temat rzeka, a Marketing 4P stanowi tylko orientacyjny punkt wyjścia do zgłębienia tego bardzo ważnego aspektu działalności.
- Promotion – bez odpowiedniej promocji nawet najlepszy produkt/usługa z najlepiej ustaloną ceną nie znajdzie chętnych i utonie w morzu konkurencji, Dlatego tak ważne jest zadbanie o marketingowy aspekt swojej działalności. Brak odpowiednich nakładów finansowych przeznaczonych na promocję, oraz brak wiedzy jak je wykorzystać, aby trafić do odpowiednich osób to aspekty, które często decydują o porażce dobrego produktu lub usługi.
- Place – bez odpowiedniego miejsca, będącego punktem styku, w którym dojdzie do finalizacji transakcji, między firmą a klientem wszystkie poprzednie punkty tracą znaczenie. Nawet najlepszy produkt/usługa, z najlepiej ustaloną ceną i skuteczną strategią marketingową nic nie znaczą, jeżeli ostatecznie nie dojdzie do żadnej transakcji. Dlatego tak ważne jest zadbanie o miejsce sprzedaży, niezależnie od tego czy znajduje się w sklepie stacjonarnym, czy w sklepie internetowym. Jeżeli klient trafi na nasze „Miejsce” i stwierdzi, że mu się ono nie podoba i nie chce realizować zakupu, cały wysiłek wszystkich poprzednich kroków pójdzie na marne.
Czy warto stosować Marketing Mix?
Marketing 4P to koncepcja, którą zdecydowanie warto wziąć pod uwagę. Nie jest to zbiór złotych zasad, które sprawią, że każde przedsięwzięcie zmieni się w przysłowiową kurę znoszącą złote jaja, ale proste i przejrzyste zwrócenie uwagi na podstawowe aspekty działalności.
Oczywiście to, że Marketing 4P zwraca uwagę, tylko na cztery obszary działalności nie oznacza, że inne, nieporuszone w koncepcji McCarthy’ego są mniej ważne. Jednakże to właśnie Produkt (Produkt/Usługa), Price (Cena), Promotion (Promocja) oraz Place (Miejsce) stanowią fundamenty dobrego biznesu, o które zdecydowanie warto zadbać.
Chcesz opracować dobrą strategię marketingową dla swojej firmy i tym samym wykorzystać pełny jej potencjał, ale nie wiesz jak dobrze do tego podejść? Skontaktuj się z Result Media, a wspólnie stworzymy plan działania dostosowany do Twoich potrzeb.
Rafał Sakowski
Executive Performance Specialist