artykuł

Słowa kluczowe na Instagramie, czyli jak wykorzystać SEO w mediach społecznościowych

11 października 2024
słowa kluczowe na instagramie

Instagram to jedna z najpopularniejszych platform społecznościowych na świecie z ponad 1 miliardem aktywnych użytkowników miesięcznie. Platformy społecznościowe, nieustannie ewoluują, dostosowując się do potrzeb użytkowników oraz algorytmów pozycjonowania treści. Wprowadzenie wyszukiwania za pomocą słów kluczowych na Instagramie było rewolucją.  To znacząco wpłynęło na sposób, w jaki użytkownicy mogą wyszukiwać i znajdować interesujące ich treści. Z tego względu odpowiednia strategia SEO jest konieczna do promocji marek i usług w social mediach. 

Czym jest InstagramSEO? 

SEO (Search Engine Optimization) to proces dostosowywania profilu i treści postów w taki sposób, aby osiągały one wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania na Instagramie. W uproszczeniu jest to zbiór działań mających na celu poprawę widoczności i wykrywalności treści. Aby to osiągnąć, użytkownicy muszą zrozumieć, jak funkcjonują algorytmy Instagrama, a następnie wykorzystać tę wiedzę do strategicznego planowania postów, aby docierały one do odpowiednich odbiorców. Efektywna strategia SEO na Instagramie może obejmować dodanie trafnych hashtagów, publikowanie w optymalnym czasie czy stosowanie różnych metod angażowania odbiorców, takich jak ankiety czy InstagramReels.

SEO można uznać zarówno za sztukę, jak i naukę. Nie istnieje jednak żadna uniwersalna formuła ani gwarantowana metoda, która automatycznie podniesie profil na szczyt rankingów. Niemniej jednak konsekwentne działania z pewnością przyczynią się do zwiększenia widoczności, liczby obserwujących oraz ich zaangażowania.

Na początek, optymalizacja treści na Instagramie pomaga dotrzeć do większej liczby odbiorców. Dzięki temu rośnie szansa, że posty lub profil pojawią się w wynikach wyszukiwania po zastosowaniu odpowiednich fraz kluczowych i hashtagów.

Czym jest słowo kluczowe? 

W obszarze marketingu internetowego, słowo kluczowe to konkretne wyrażenie lub fraza, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, aby znaleźć określone informacje. Słowa kluczowe stanowią fundamentalny element strategii SEO (optymalizacji pod kątem wyszukiwarek) i pomagają stronom internetowym, a w przypadku mediów społecznościowych profilom uzyskać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Na czym polega analiza fraz kluczowych i jak je wyszukać? 

Nie możemy po prostu wybierać losowych fraz do naszego postu czy opisu profilu. Przed rozpoczęciem pisania artykułu lub posta w mediach społecznościowych, konieczna jest analiza słów kluczowych. Na czym polega taka analiza? Chodzi o zrozumienie, które słowa kluczowe są najbardziej istotne dla Twojej grupy docelowej, czyli jakie frazy potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarkę, aby znaleźć interesujący go produkt, usługę lub informację. Właściwy dobór słów kluczowych nie tylko skutecznie optymalizuje treść, ale także zwiększa szansę na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Do przeprowadzenia analizy warto używać odpowiednich narzędzi,  można skorzystać z opcji darmowej, takiej jak Google Keyword Planner. Istnieją również płatne narzędzia, takie jak Semstorm, Senuto, Majestic czy Ahrefs.

Szczegółowe informacje na temat analizy słów kluczowych można znaleźć w artykule – Analiza słów kluczowych – siła odpowiednio dobranych treści

Jak działa algorytm rankingowy na Instagramie? 

Co decyduje o lepszej widoczności treści na Instagramie? Oto trzy najważniejsze czynniki.

  • Zgodność treści z wyszukiwanym hasłem – Instagram dopasowuje wyniki wyszukiwania do wpisanych fraz, dlatego ważne jest, aby zoptymalizować swój profil za pomocą właściwych słów kluczowych.
  • Preferencje użytkownika – Instagram analizuje preferencje użytkowników, aby sugerować im treści, które ich interesują. Uwzględnia informacje o kontach, które obserwują, oraz interakcje, takie jak polubienia i komentarze. Posty z kont i hashtagów, z którymi użytkownik wchodzi w interakcje, są wyżej wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Aktywne zaangażowanie na profilu działa jak sygnał dla Instagrama, że dana treść jest odpowiednia.
  • Popularność treści – aby dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, konieczne jest zaangażowanie wokół Twoich treści. Większa liczba polubień, komentarzy i udostępnień przekłada się na lepsze wyniki. Ważne jest także stosowanie popularnych hashtagów, lokalizacji oraz budowanie bazy obserwujących.

Jak wykorzystać SEO w działaniach w mediach społecznościowych? 

Wykorzystanie SEO w social mediach pozwala Twoim postom pojawiać się w odpowiednich wynikach wyszukiwania oraz w sugerowanych kanałach treści docelowych odbiorców, czyli jest to najlepsze narzędzie do zwiększania widoczności treści konta. Jak zwiększyć widoczność profilu wykorzystując SEO i słowa kluczowe? 

Optymalizacja profilu i opisu w BIO 

Aby poprawić widoczność profilu w wynikach wyszukiwania, pierwszym krokiem jest optymalizacja SEO konta. Instagram dokładnie analizuje słowa użyte w nazwie użytkownika oraz w bio, aby zrozumieć, na jaki temat jest dany profil i do jakiej grupy odbiorców powinny być kierowany jego content. Dlatego tak ważne jest, aby w profilu znalazły się odpowiednie słowa kluczowe, które najlepiej opisują określoną niszę lub branżę. Przykładowo, wpisując frazę „praca z domu”, otrzymamy listę profili, które zawierają ten termin w swojej nazwie lub opisie.

Jeśli posiadasz już swoją markę, możesz napotkać pewne trudności z wprowadzaniem słów kluczowych do nazwy użytkownika, ponieważ priorytetem jest utrzymanie spójności wizerunku. W praktyce oznacza to, że jako nazwa użytkownika na Instagramie powinna być używana oficjalna nazwa marki.

Stosowanie hashtagów na Instagramie

Wykorzystywanie samych słów kluczowych, jest dobrą strategią, ale warto pamiętać także o sprawdzonym sposobie, jakim jest stosowanie hashtagów. Tak, hashtagi wciąż działają! Pomagają one w porządkowaniu treści i zwiększają ich widoczność. Wybieraj popularne hasztagi, które jednocześnie są powiązane z Twoją marką. 

Aby znaleźć odpowiednie hashtagi, możesz skorzystać z narzędzi takich jak HashtagiFy czy All Hashtag. Instagram umożliwia dodanie do 30 hashtagów w jednym poście, jednak zaleca się stosowanie od 5 do 15 dobrze dobranych, aby uniknąć wrażenia spamu. Tworzenie unikalnych hasztagów powiązanych z Twoją marką może wspierać budowanie społeczności i ułatwić użytkownikom Instagrama odnalezienie Twoich treści.

Słowa kluczowe w postach na Instagramie 

Przez długi czas Instagram nie brał pod uwagę słów kluczowych w opisach pod zdjęciami, ale to uległo zmianie. Obecnie słowa kluczowe i hashtagi umieszczone w opisie posta czy zdjęcia są równie istotne jak te zawarte w nazwie użytkownika, czy bio. Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzać z ilością fraz i hashtagów. Najważniejsze jest, aby tworzyć opisy czytelne i łatwe do zrozumienia dla odbiorcy. Odpowiednio wplecione słowa kluczowe, połączone z aktywnym zaangażowaniem społeczności, sprawią, że Twój profil będzie bardziej atrakcyjny dla algorytmów na Instagramie. Nie ma potrzeby pisania długich tekstów, chyba że dzielisz się szczegółową historią, przepisem lub poradą. Warto znaleźć równowagę między estetyką opisu a jego zwięzłością.

Tekst alternatywny 

Tekst alternatywny, czyli krótki opis zdjęcia (zawierający 2-3 słowa kluczowe), nie tylko określa, co znajduje się na obrazie, ale także umożliwia dostęp do treści osobom z problemami ze wzrokiem. ALT dostarcza szczegółowego opisu zawartości postu, dzięki czemu użytkownicy z ograniczeniami mogą bez problemu zapoznać się z publikowanymi treściami i zrozumieć czym jest Twoje zdjęcie.

Dodatkową korzyścią jest to, że algorytmy Instagrama wykorzystują tekst alternatywny, aby lepiej zrozumieć, czego dotyczy post. W ten sposób łatwiej ocenić, czy dana treść pasuje do wyników wyszukiwania. To daje dużą możliwość – warto umieścić w tekście słowa kluczowe, hasztagi i inne istotne wyrażenia dotyczące contentu.

Chociaż Instagram potrafi automatycznie wygenerować tekst alternatywny za pomocą technologii rozpoznawania obiektów, taki opis nigdy nie będzie tak szczegółowy, jak ręcznie napisany. Dodatkowo automatyczny opis często pomija istotne słowa kluczowe ważne dla Twojego konta.

Oznaczenia 

Tagi i wzmianki na Instagramie pełnią funkcję zbliżoną do linków prowadzących do naszej strony z innych witryn – choć oczywiście ich kontrolowanie jest o wiele trudniejsze. Gdy ktoś oznaczy Twoje konto w poście lub relacji, inni użytkownicy, którzy zobaczą tę publikację, mogą kliknąć Twój profil, co stanowi doskonałą okazję do zwiększenia zasięgu i widoczności. Ponadto algorytm może uwzględniać takie oznaczenia, co pozytywnie wpłynie na widoczność treści.

Aby zwiększyć szanse na to, że inni użytkownicy oznaczają Cię w swoich postach, warto skupić się na tworzeniu contentu, który angażuje i jest na tyle wartościowy, że inni chętnie będą się nim dzielić!

W kwestii dotarcia do jak największej liczby użytkowników bardzo ważny jest czas publikacji treści. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule: Kiedy najlepiej publikować na Instagramie w 2024? Dowiedz się, kiedy najlepiej wrzucać posty

Analiza statystyk 

Niezależnie od liczby opublikowanych postów i tempa wzrostu profilu, najważniejsze jest regularne monitorowanie wyników i sprawdzanie, czy wdrożony proces optymalizacji i strategia SEO przynoszą efekty. Warto skorzystać z narzędzi analitycznych dostępnych na Instagramie. Aby jednak uzyskać dostęp do tych statystyk, należy założyć konto firmowe, ponieważ na koncie prywatnym nie są one dostępne. Szczegółowa analiza hashtagów i słów kluczowych, a także zasięgów, liczby wyświetleń i odwiedzin profilu pozwala szybko ocenić, jak dobrze zoptymalizowana jest treść pod kątem widoczności.

Dlaczego warto pozycjonować konto na Instagramie?  

Optymalizacja treści pod kątem SEO na Instagramie pozwala na skuteczniejsze przyciąganie nowych obserwujących. Dzięki odpowiedniej strategii posty stają się bardziej widoczne w wynikach wyszukiwania, co zwiększa zasięg i pozwala przyciągnąć więcej obserwujących. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe pozwalają na pozycjonowanie treści w taki sposób, aby trafiły one do osób rzeczywiście zainteresowanych Twoim contentem.

SEO na Instagramie to proces optymalizacji, który wymaga przemyślanej strategii. Warto regularnie analizować wyniki, sprawdzać, które frazy kluczowe przynoszą najlepsze efekty, oraz na bieżąco dostosowywać swoje posty do zmieniających się trendów.Jeśli potrzebujesz pomocy w optymalizacji swojego profilu na Instagramie zapraszamy do kontaktu z Result Media poprzez formularz kontaktowy!

Martyna Rogalska

Junior SEO Copywriter

Napisz do nas
Spis treści