artykuł
Komunikaty w Google Search Console: co znaczą i jak na nie reagować?
Google Search Console jest niczym błyskawiczny system alarmowy dla Twojej witryny. Dzięki różnym komunikatom jesteś w stanie szybko zidentyfikować i naprawić problemy, które mogą wpłynąć na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Czy kiedykolwiek po otwarciu Google Search Console dostrzegłeś tajemnicze komunikaty, które wzbudziły Twoją ciekawość czy niepokój? Nie jesteś sam. GSC to narzędzie pełne informacji i wskazówek, które pomagają zoptymalizować witrynę pod kątem wyszukiwarki Google, ale dla wielu osób te komunikaty mogą być początkowo zagadkowe. W tym artykule przyjrzymy się różnym komunikatom, które możesz napotkać w GSC, oraz wyjaśnimy, co dokładnie oznaczają.
Czym są komunikaty Google Search Console?
Komunikaty Google Search Console są to powiadomienia i alerty, które użytkownicy otrzymują bezpośrednio od Google w odniesieniu do ich strony internetowej. Te komunikaty mają na celu informowanie właścicieli stron o wszelkich problemach technicznych, błędach, zagrożeniach dla bezpieczeństwa, a także o kwestiach związanych z optymalizacją SEO. Dzięki nim webmasterzy mogą szybko zidentyfikować i rozwiązać potencjalne problemy, które mogą negatywnie wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google, jej użyteczność czy też bezpieczeństwo użytkowników. Odpowiednia reakcja na komunikaty z Google Search Console jest kluczowa dla utrzymania wysokiej jakości strony internetowej oraz zapewnienia najlepszego doświadczenia dla odwiedzających.
Najczęściej pojawiające się komunikaty Google Search Console
W związku z udoskonalaniem Google Search Console użytkownicy dostają coraz więcej komunikatów, jeśli chodzi o stan ich witryn internetowych dotyczących różnych aspektów ich budowy i funkcjonowania.
- Błędy indeksowania
Komunikat ten informuje, że Google napotkał trudności w indeksowaniu niektórych stron Twojej witryny. Przyczyną mogą być różne błędy techniczne, takie jak problemy z plikiem robots.txt czy błędy serwera. Szybka reakcja pozwoli zapewnić lepszą widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce.
- Problem z plikiem XML Sitemap
Oznacza to, że jest problem z Twoją mapą witryny – może być nieaktualna, zawierać błędy lub brakujące strony. Prawidłowa mapa witryny jest niezbędna dla lepszego zrozumienia i indeksowania Twojej strony przez Google.
- Strona zablokowana przez plik robots.txt
Jeśli plik robots.txt na Twojej stronie blokuje pewne sekcje witryny, Google nie będzie mógł ich zaindeksować. Upewnij się, że ważne strony nie są blokowane i są dostępne dla robotów wyszukiwarki.
- Błąd serwera 5xx
Jest to komunikat mówiący o problemach z serwerem, które uniemożliwiają robotom Google skanowanie Twojej witryny. Takie błędy mogą wpłynąć na widoczność Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania, dlatego powinny być jak najszybciej rozwiązane.
- Błąd: 404
Ten błąd pojawia się, gdy strona nie istnieje na Twoim serwerze. Może to być spowodowane usunięciem strony lub błędem w linkowaniu. Ważne jest, aby usunąć lub przekierować takie strony do odpowiednich miejsc.
- Problemy z mobilnością
Oznacza to, że Twoja witryna nie jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Obecnie większość użytkowników korzysta z Internetu na smartfonach, dlatego odpowiednia optymalizacja mobilna jest niezwykle istotna.
- Nieprawidłowe dane strukturalne
Komunikat ten pojawia się, gdy dane strukturalne na Twojej stronie są niepoprawne lub niekompletne. Poprawne dane pomagają Google lepiej zrozumieć zawartość Twojej witryny.
- Strona została zhackowana
Jeśli otrzymasz ten komunikat, oznacza to, że Twoja strona mogła zostać zaatakowana przez osoby niepowołane. Warto szybko zareagować, by chronić swoją witrynę i jej użytkowników.
- Problemy z bezpieczeństwem SSL
Jeśli Twoja strona nie ma ważnego certyfikatu SSL, również może pojawić się komunikat. Certyfikat SSL jest ważny dla bezpieczeństwa użytkowników i wiarygodności witryny.
- Niski poziom kluczowych treści
Oznacza to, że ważne treści na Twojej stronie są ukryte lub trudno dostępne dla robotów Google. Ważne jest, aby kluczowe treści były łatwo dostępne.
- Długi czas ładowania strony
Jeśli Twoja strona ładuje się wolno, może to wpłynąć na doświadczenia użytkowników i pozycję w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja prędkości strony jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google.
- Błąd: submitted URL seems to be a Soft 404
Oznacza to, że strona zwraca poprawny kod statusu, ale jej treść wskazuje, że nie powinna istnieć. Taki błąd może wprowadzać w błąd użytkowników i roboty wyszukiwarek.
- Błąd: submitted URL marked ‘noindex’
Strona została oznaczona jako „noindex”, co oznacza, że Google nie będzie jej indeksować. Upewnij się, że ważne strony nie są oznaczone w ten sposób.
- Błąd AMP
Jeśli Twoja strona korzysta z technologii AMP (Accelerated Mobile Pages), ten komunikat informuje o błędach z nią związanych. Poprawne wdrożenie AMP może przyspieszyć ładowanie strony na urządzeniach mobilnych.
- Zdublowane treści
Oznacza to, że Google znalazł podobne lub identyczne treści na różnych stronach Twojej witryny. Zdublowane treści mogą wprowadzać w błąd wyszukiwarki i wpływać na pozycjonowanie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, o jakie elementy witryny warto zadbać, aby witryna była lepiej zoptymalizowana pod wyszukiwarkę Google, zapoznaj się z naszym artykułem: Co to jest SEO checklist?.
Jak skutecznie reagować na komunikaty z Google Search Console?
Kiedy Google Search Console zwraca uwagę na konkretny problem dotyczący Twojej strony, nie jest to powód do paniki, ale sygnał, że trzeba działać. Kluczem do efektywnego zarządzania komunikatami z GSC jest szybka identyfikacja problemu, zrozumienie jego źródeł oraz podjęcie stosownych działań naprawczych. W końcu każdy komunikat ma za zadanie pomóc Ci zoptymalizować Twoją stronę dla lepszego user experience oraz wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto traktować GSC jako partnera w budowaniu sukcesu Twojego serwisu online, a nie jako źródło problemów.
Podsumowanie
Google Search Console jest niczym błyskawiczny system alarmowy dla Twojej witryny. Dzięki różnym komunikatom jesteś w stanie szybko zidentyfikować i naprawić problemy, które mogą wpłynąć na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Odpowiednie i szybkie reagowanie na te komunikaty da Ci gwarancję, że Twoja strona działa szybko oraz jest w stanie zapewnić dobre doświadczenia i bezpieczeństwo jej użytkownikom, a Tobie sukces w biznesie online.
Luiza Pastuszka
SEO copywriter
W Result Media zajmuje się tworzeniem artykułów i treści SEO dla klientów.