news
Spotkania, raporty, nowości – aktywny czerwiec branży digital! SEM News 7/2023
Czerwiec, lato w pełni, imprezy branżowe obrodziły w tym roku począwszy od #ForumIAB, które zgromadziło tłumy i zaoferowało naprawdę przekrojowy przegląd wyzwań, jakie czekają wydawców i reklamodawców w ciekawych czasach, przez #semKRK na którym branża SEM i SEO pokazała, jak szybko adaptuje się do zmieniającej rzeczywistości po Founders Mind, który pokazywał, jak robić biznes w trakcie rewolucji.
Na tych wydarzeniach gościliśmy, ale było sporo innych wydarzeń offline i online, jak np. Online Marketing Day, którego byliśmy patronem, a tam również sporo było o AI w marketingu.
Fajnie było wyjść z kamerą ze studia i doświadczyć, jak inne jest bycie bezpośrednio na eventach. Dużo starych znajomych, ba, nawet spotkania z fanami… A co najważniejsze – spotkania z żywymi ludźmi.
Eksperyment z wyjściem ze studia uważam za udany i w przyszłości na pewno będzie praktykowany!
InPost Pay
Największy news z polskiego podwórka zafundował nam InPost, ogłaszając rychłe odpalenie InPost Pay. Zobaczymy, czy będzie to rewolucja na miarę paczkomatów, jak zapowiada Rafał Brzoska.
Raport Strategiczny Internet 2022/2023
Dodatkowo obrodziło w raporty branżowe z Raportem Strategicznym Internet 2022/2023 IAB na czele.
Reklama cyfrowa urosła o 10% do prawie 6,9 miliarda złotych. Wydatki na reklame mobilną przekroczyły 2,2 miliarda zł.
Apki mobilne wygrywają z mobile web, jeżeli chodzi o czas przyciągania użytkowników. I tutaj z racji demografii silver surferzy zaczynają być mega istotni.
Konsumenci z kurczącymi się portfelami dokładniej sprawdzają produkty przed zakupem i przyznają, że wpływ ma na to głównie sytuacja ekonomiczna. A video rośnie z każdej strony zarówno jeżeli chodzi o konsumpcje treści, jak i reklamy..
Oczywiście jest tam o wiele więcej i polecam pobrać darmowy raport na stronie https://raportstrategiczny.iab.org.pl/
Raport Social Media 2023
W tym samym czasie wyszedł Raport Gemiusa i PBI oraz IAB Social Media 2023.
Sporo w nim ciekawostek począwszy od tego, że najliczniejsza grupa użytkowników TikToka w Polsce to starszaki 35-44. Generalnie social media w Polsce są zdominowane przez starych ludzi takich jak ja, mieszkających poza dużymi miastami. Młodzi ludzie w wieku 7-14 to zombiaki spędzające kilka godzin dziennie na konsumpcji treści video. A najpopularniejsza sieć biznesowa, czyli LinkedIn „przykuwa” nas na 4 min dziennie. Dla porównania TikTok czy YouTube robią to 25-30 razy lepiej.
W lipcu na kanale Super Efektywny Marketing pojawi się rozmowa z Bartoszem Wójcikiem z Gemiusa, właśnie o tym raporcie. Raport jest bezpłatny i naprawdę sporo w nim wiedzy o aktualnym stanie platform społecznościowych w Polsce i ich użytkownikach.
H1 w digital marketingu – perspektywa agencji Result Media
Dane z kampanii prowadzonych dla klientów agencji Result Media w I poł. 2023 r. potwierdzają wzrost skuteczności kampanii w Google’u – przy analogicznym poziomie budżetu konwersje wzrosły o ok. 5,5 tys.
Na szczególna uwagę zasługują 2 branże: deweloperska, gdzie konwersje wzrosły o ok. 300% oraz medyczna ze wzrostem ROAS o 172 p.p.
Google jest nadal dominującą wyszukiwarką na rynku, ale nie można pominąć innego ważnego gracza – Bing, zwłaszcza w obliczu ostatnich doniesień o dynamicznym rozwoju tej wyszukiwarki, wykorzystaniu technologii AI i rosnącej liczbie aktywnych uczestników.
W agencji Result Media obserwujemy rosnące zainteresowanie kampaniami prowadzonymi w Bingu. Nasi klienci wyraźnie zwiększają budżety nawet o 2930%, co przynosi świetne rezultaty – konwersje rosną o 3808%.
Warto pamiętać, że dywersyfikacja sposobu pozyskiwania klientów jest niezwykle ważna zarówno dla małych, jak i dużych firm.
Nasze rekomendacje w lokowanie budżetu klientów wynikają z potrzeby nieustannego szukania sposobów na tańsze i bardziej efektywne docieranie do osób, które faktycznie są zainteresowane danymi produktami i usługami.
Marketing w mediach społecznościowych nadal jest ważnym elementem kampanii firmowych. Nasi klienci mocno inwestują przede wszystkim w działania w środowisku Meta. Rosną budżety na ten kanał średnio o ok. 50%, natomiast konwersje w I poł. 2023 r. wzrosły już ponad 200%.
Obserwujemy także rosnące zainteresowanie kampaniami na TikToku – zajmuje on już czwartą pozycję wśród platform społecznościowych pod względem całkowitej liczby aktywnych użytkowników miesięcznie. Platforma gromadzi coraz liczniejszą i bardziej różnorodną publiczność, a więc markom coraz łatwiej odnaleźć na niej swoich potencjalnych klientów. Serwis rozwija także możliwości biznesowe, dlatego staje się coraz częściej wykorzystywanym medium również dla naszych klientów.
A więc stało się! Powitajmy rzeczywistości bez Google Analytics Universal. Została nam tylko 4 i jak się nie ma, co się lubi, to się lubi co się ma.
Analytics 4 dostał w czerwcu 6 nowych wymiarów i metryk w tym min. kraj, informacje o urządzeniach mobilnych czy info o długości sesji nowych i powracających.
Google zaczęło też udostępniać integrację GA4 z AdSense.
Ze złych wiadomości: Komisja Europejska wszczęła postępowanie antymonopolowe w związku z działalnością reklamową. Jako, że Google występuje na tylu szczeblach istnieje podejrzenie, że może faworyzować własne rozwiązania.
W stanach Google zostało pozwane przez USA Today w związku ze spadkiem przychodów reklamowych i podejrzeniem praktyk monopolistycznych.
Z newsów stricte reklamowych to Google zapowiedział 2 nowe rodzaje kampanii zasilanych sztuczną inteligencją: Demand Gen i Video View. Na pokładzie łatwiejsze tworzenie kampanii, a celem jest środek lejka sprzedażowego.
Google Bard nadal nie ma ludzkiego poczucia humoru, mimo nowego silnika, a jego europejska premiera odsuwa się z powodu obaw o prywatność użytkowników.
Specjalny odcinek podsumowujący półroczna bitwę o dominację SI będzie osobnym materiałem za 2 tygodnie.
Dlatego nie wspomnę o poczynaniach OpenAI, których ekosystem pluginów okazał się takim hitem, że rozważają opcję wewnętrznego sklepu z apkami.
TikTok
Za to przechodzimy do TikTika, bo nie skupialiśmy się na nim ostatnio, ale w czerwcu wysypało się kilka informacji.
TikTok Shop osiągnął 20 miliardów dolarów przychodu ze sprzedaży e-commerce, odnotowując 4-krotny wzrost. Głównie dzięki rynkom azjatyckim. Dodatkowo wersji premium. A dla reklamodawców pojawił się oparty o SI generator scenariuszy reklam. Widać dużo pracy u podstaw i mocne skupienie na wymiarze e-commercowym.
Microsoft
Microsoft też wprowadza mniej widowiskowe zmiany w swoim ekosystemie.
Po pierwsze desktopowa wersja Binga dostała możliwość wyszukiwania głosowego. To się będzie rozszerzać, ponieważ Microsoft gra na to, że konwersacyjne SI i interfejsy głosowe będą przyszłością searcha i reklamy.
Ekosystem reklamowy Microsoftu czekają zmiany. Od początku lipca możliwe staje się reklamowanie suplementów diety i usług hazardowych z wyjątkiem krajów, gdzie jest to nielegalne, jak np. w Belgii.
A od początku sierpnia sieć Microsoftu będzie pokazywać reklamy tylko od zweryfikowanych kont.
Oczywiście LinkedIn dodaje możliwość tworzenia copy reklamowego przez SI. Pojawiły się też testy reklam w trakcie streamingu video. Więc jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to dojdzie kolejna opcja reklamowa.
Meta
Reklamy w Reelsach dostępne do tej pory na Facebooku dołączają do Reelsów na Instagramie. I oczywiście mamy kolejna zapowiedź Marka Zuckerberga, że SI będzie obecne we wszystkich produktach Mety od reklamy po interakcje społeczne.
Tu niestety smuta i kolejne spadki wpływów z reklam.
Ale z dobrych wiadomości to jest ciepło i mamy wakacje. Jednak na kanale Super Efektywnego Marketingu nic nie zmieniamy i nowe rozmowy oraz podsumowania będą co tydzień.
Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!