news

Sztuczna inteligencja tworzy reklamy – SEM News 5/2023

28 kwietnia 2023

Sztuczna inteligencja przeszła już w fazę codzienności. I pomimo że prezes Googla Sundar Pichai nie może przez nią spać, a Elon Musk chwilę po prośbie o wstrzymanie badań nad SI na pół roku, przedstawił swój projekt TruthGPT, co za zaskoczenie, to wszyscy gracze coś robią w tym zakresie. Przechodzimy do konkretów.

Automatyzacja reklam – AI i Performance Max

Dociskany przez presję inwestorów Google ciągle jest liderem zmian w swoim ekosystemie. Google robi kolejne kroki w dalszej automatyzacji puszczania kampanii Performance Max. Kierunek zmian nie jest tajemnicą, ale dalsza implementacja rozwiązań SI następuje coraz szybciej. Financial Times, powołując się na wewnętrzną prezentację Alphabetu, przekazał, że w ciągu kilku miesięcy SI wykorzysta copy, obrazki i wideo i samodzielnie będzie tworzyć i zmieniać reklamy. To ważna wiadomość, zwłaszcza dla świata agencyjnego. Performance Max bardzo szybko staje się samograjem, który wymaga coraz miej czynnika ludzkiego.

Bing i Magi

Miesiąc temu zapowiadałem, że Google może przestać być domyślną wyszukiwarka w sprzętach Apple’a. W tym miesiącu dowiedzieliśmy się, że Samsung rozważa przejście na Binga jako domyślną wyszukiwarkę w swoich sprzętach. W związku z tym Google poza Bardem jako chatem odpalił projekt “Magi”, czyli silnik wyszukiwania oparty o sztuczną inteligencję. Powolny rollout ma nastąpić wkrótce i do końca roku Magi ma być dostępne dla 30 milionów Amerykanów.

Magi i Bard to projekty, które mają odpowiedzieć na bezpośrednie zagrożenie ze strony Microsoftu i OpenAI. Teraz pozostaje nam tylko czekać na efekty rywalizacji. Chociaż Bard zbiera dużo negatywnych opinii, a Bloomberg podał, że pracownicy nie są zadowoleni z jakości i twierdzi, że Google dla wygrania wyścigu odpalił produkt za szybko i nie przejmuje się etycznością rozwiązania.

GoogleOther

Alphabet I Google to jednak nadal największa sieci reklamy i potentat rynku wyszukań. I teraz bardziej przyziemne zmiany. Po pierwsze Google odpala nowego crawlera o nazwie GoogleOther. Będzie on bardzo podobny do istniejącego GoogleBota, ale ich wykorzystanie ma być zupełnie inne. GoogleOther będzie używany wewnętrznie przez zespół Google’a do skanowania zasobów sieci. GoogleOther ma po prostu odciążyć GoogleBota. Po drugie Google rozszerza produktowe wyniki wyszukiwania o informacje dotyczące wysyłki i zwrotów. Dodanie tych opcji i zmiany w Search Console mogą pozytywnie wpłynąć na konwersje sklepowe i poprawić nie wskaźniki.

Google Analytics 4

GA4 wprowadza metodę liczenia konwersji „raz na sesję”, podobną do Universal Analytics. Użytkownicy mogą wybierać pomiędzy metodami liczenia „raz na zdarzenie” i „raz na sesję” w celu lepszej analizy danych. Zmiana metody liczenia jest prosta i można to zrobić w ustawieniach Administrator > Konwersje w Google Analytics. Dodanie metody liczenia konwersji „raz na sesję” w GA4 pozwala na większą elastyczność i zrozumienie zachowań użytkowników. Oferując opcje „raz na zdarzenie” i „raz na sesję”, możesz lepiej dopasować liczbę konwersji GA4 do danych Universal Analytics.

Ponadto GA 4 dodaje 2 nowe listy prognozowanych odbiorców – tych, którzy z dużym prawdopodobieństwem dokonają konwersji i tych, którzy z dużym prawdopodobieństwem zrezygnują z dokonania konwersji w ciągu 7 dni. Dzięki temu możemy wykluczyć tych użytkowników z prowadzonych kampanii, aby uniknąć przepalania budżetu.

Google dla e-commerce

Google rozszerzyło wyświetlanie informacji o wysyłce i zwrotach w wynikach wyszukiwania dla e-commerce, jednocześnie dodając nowe raporty do Google Search Console, aby monitorować związane z nimi dane. Jeśli sprzedajesz produkty, dodanie do fragmentu kodu informacji o wysyłce i zwrocie, cenie produktu, opiniach i innych wynikach z elementami rozszerzonymi może nie tylko pomóc sklepom przyciągnąć uwagę i poprawić widoczność w wyszukiwarce, ale może także wpłynąć na współczynnik klikalności z wyników Google.

YouTube

Na podwórku Alphabetu jest i YouTube. Z reklamowej prozy życia: YouTube wprowadza kilka zmian dla twórców, zwłaszcza dotyczących live streamów, pod postacią nowego panelu, automatyzacji reklam i obserwowania reakcji publiczności. Druga zmiana w YouTube dotyczy regulacji treści związanych z zaburzeniami odżywiania. Ma być bezpieczniej, zwłaszcza dla młodszych widzów, zaprzęgnięci zostali eksperci i zobaczymy, jak to się potoczy, zwłaszcza faza egzekucyjna.

AI – problemy prawne

Przechodzimy do sprawcy zamieszania czyli OpenAI, twórcy ChataGPT. Tutaj po wszystkich zasłużonych zachwytach i w oczekiwaniu na ChatGPT 5 przychodzi rzeczywistość i wątpliwości. Po liście o wstrzymanie rozwoju AI na pół roku, co miało kupić czas Muskowi, oraz innych licznych głosach krytyki i wątpliwości OpenAI musi przedstawiać kolejne wizje bezpiecznego rozwoju AI. Zwłaszcza szanującego prywatność, ponieważ te „dziady z lewackiej Europy” czepiają się najbardziej. Przez to Włochy oficjalnie zakazały używania ChataGPT. Chiny, Rosja, Korea Północna i Iran też odcięły dostęp, bo wiadomo, że ChatGPT to piewca szatańskiej propagandy „wuja Sama”.

Problemy prawne nasilają się, ponieważ ustawodawcy starają się pośpiesznie tworzyć akty prawne, wszczynane są śledztwa i przyśpiesza fala pozwów dotyczących praw autorskich. Unia Europejska pracuje nad Artificial Inteligenci Act, a w Stanach tworzone jest Artificial Intelligence Bill of Rights.

AI w marketingu

Tymczasem narzędzia SI w branży marketingowej już pracują. Zarówno w strategii i kreacji, o czym ostatnio rozmawiałem w trakcie rozmowy z Arkiem Łosiem z Agencji Dragon Rouge, przy puszczaniu kampanii, co pokazują kolejne ruchy Google, jak i przy tworzeniu treści, robieniu researchu itd. Dla marketerów te narzędzia to szansa na podniesienie swojej efektywności.

Microsoft jako firma odcina kupony od inwestycji w OpenAI i powoli zmienia nam krajobraz. Wyszukiwarka Bing z ciekawostki zaczyna być znaczącym graczem, zwłaszcza w kontekście informacji o możliwym wykorzystaniu jej w urządzeniach Apple i Samsunga. Razem z Bingiem rosną wydatki marketingowe i ulepszany jest ekosystem searcha i reklamy. Wiceprezes ds. korporacyjnych Kya Sainsbury-Carter zapowiedziała, że Microsoft chce dzielić się wpływami z partnerami i wydawcami. Jednocześnie bardzo uważnie wprowadzają nowe rozwiązania do ekosystemu produktowego Binga. Microsoft Audience Network wprowadza PLA Extension, czyli pierwsze zintegrowane rozwiązanie dla reklamy produktów, zarówno onsite jak i offsite w jednym budżecie.

Problemy Twittera i Elona

Z ciekawych rozgryweczek między gigantami, to Microsoft sprzedał w tym miesiącu dwa kuksańce Twitterowi. Po pierwsze wyłączył możliwość publikowania tweedów z poziomu konsoli Xbox. Po drugie Twitter został usunięty z Multi-platform Smart Campaigns Microsoftu.

Twitter i Elon nie mieli dobrego miesiąca. Elonowi za szybko wybuchła rakieta, Tesla pokazała nieimponujące dane. Insider Intelligence obniżyła prognozę wpływów reklamowych Twittera za 2023 o 37%. Przy okazji ogłoszenia ograniczenia wyświetlania reklam dla osób płacących za weryfikację dowiedzieliśmy się, że Twitter ma 500 000 płacących użytkowników. W nagrodę będą widzieli o połowę mniej reklam niż użytkownicy niepłacący. Elon dołącza do wyścigu sztucznej inteligencji i kupił 1000 kart graficznych dla projektu TruthGPT.

Czy nadal Meta?

Skoro już jesteśmy w krainie smutku i spadków, to czas na koncern Marka Zuckerberga. Meta po miesiącach cichego ubijania wycofała się z projektu Metaversum. Kłopotliwą kwestią pozostaje nazwa koncernu, która dla uciechy inwestorów została dopasowana do zabitego konceptu. Dodatkowo w kwietniu przez firmę przeszła kolejna fala zwolnień. Ale Marek też już startuje w wyścigu na SI i ogłoszony w lutym projekt ma zacząć być monetyzowany już do grudnia 2023. Żeby oddać sprawiedliwość, Facebook pracuje nad SI w ograniczonym zakresie od 2013 roku.

Forum IAB

Wiosna, ciepło, więc sezon imprez branżowych w pełni. Już pod koniec maja wydarzenie uważane przez wiele osób za najważniejsze wydarzenie branżowe w Polsce, czyli Forum IAB 2023 pt.: Sprawdzam! Jaka strategia na „ciekawe czasy”? Impreza odbędzie się 30 i 31 maja w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie.

Jako że kanał Super Efektywny Marketing nawiązał współpracę z Forum IAB, to będzie można spotkać na miejscu także i mnie. A nawet zadebiutować na kanale. Forum to mnóstwo wiedzy i ekspertów, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami. Polecam m.in. wystąpienie „Artificial Intelligence revolution in media – quick wins and use cases. How to adapt and not die in 2023” – Anny Gumkowskiej i Marcina Choińskiego z TVN.

Program wydarzenia: https://forumiab.pl/program/

semKRK

Przypominamy, że na początku czerwca w Krakowie odbędzie się semKRK#21 BIG.

Konferencję i ogłoszenie nagród poprzedzają warsztaty online z Google Ads, Google Analytics oraz SEO:

Google Ads & Analytics

SEO

Finał European Search Awards 2023

W maju nastąpi także rozdanie nagród European Search Awards. To konkurs dla najlepszych kampanii z różnych sektorów biznesu, do którego co roku zgłaszają się firmy z 44 krajów europejskich.

Agencja Result Media nominowana jest w 2 kategoriach: za kampanie dla GEERS Dobry Słuch oraz Kredyty dla firm.

Lista finalistów

Napisz do nas