news

Czyje AI przejmie władzę nad światem? – SEM News 4/2023

31 marca 2023

Marzec to głównie kolejne odsłony korporacyjnego wyścigu zbrojeń sztucznej inteligencji. James Cameron, czyli twórca „Terminatora” stwierdził, że przejęcie władzy nas światem przesz sztuczną inteligencję już się zaczęło. CEO OpenAI jest ciut bardziej optymistyczny w ciekawiej rozmowie u Lexa Friedmana.

ChatGPT

Najważniejszy przełom marca to udostępnienia chataGPT 4. Narzędzie dostępne po API i dla subskrybentów cały czas pokazuje nam, jak wielkie rozmiary ma obecna rewolucja. Oczywiście za większymi możliwościami idą większe koszty, które możemy znaleźć w cenniku OpenAI.

Na tym polu Microsoft prześciga się z Google’em, jeżeli chodzi o prezentowanie nowych rozwiązań. Tutaj percepcja rynku wskazuje na Microsoft jako gracza z lepiej przygotowaną strategią.

W połowie marca obydwaj giganci przedstawili swoje wizje wsparcia pakietów biurowych przez AI. Microsoft pokazał Microsoft 365 Copilot a Google AI dla Workspace.

Wszystko to wygląda szalenie imponująco i jednoznacznie pokazuje, że super wydajne jednostki staną się ultra wydajne, a osoby które nie zdecydują się na implementacje AI należących do największych korporacji, będą skazane na dochód gwarantowany i wegetację.

Rozwiązania nie są na razie dostępne dla szerszych grup odbiorców.

Bing

Microsoft pompuje bańkę SI z całych sił i przynosi im to efekty. Bing rośnie jak nigdy dotąd, osiągając już  ponad 10% wielkości wyszukiwarki Google. W Bingu do funkcji chata dołącza darmowa opcja tworzenia grafiki od OpenAI Dall-e.

Na rynku pojawiły się pogłoski, że w tym roku kończy się 3-letnia umowa pomiędzy Apple i Google’em o byciu preferowaną wyszukiwarką na urządzeniach z jabłkiem. Mówimy tu o kontrakcie opiewającym na 15 miliardów dolarów rocznie. Część analityków twierdzi, że Microsoft może przedstawić swoją ofertę Apple’owi.

Ok, przejdźmy do części bardziej marketingowej i praktycznej.

Microsoft Bing od dawna traktowany jako ciekawostka i źródło ruchu dla niektórych kampanii zaczyna stawać się coraz popularniejszy. Agencjom SEM, SEO i performance, wypada mieć już logo Microsoft Partner obok tych Google czy Mety. Dokładnie tak jak ma agencja Result Media

Microsoft ciesząc się większym ruchem aktywnie wprowadza zmiany i rozbudowuje swój ekosystem reklamowy. Zmieniony został broad match modifier (BMM), czyli mechanizm dopasowujący reklamy po słowach kluczowych. Obecnie dopasowania mają być szersze.

Rollout trwa już 2 tygodnie  i jako że zmiana była automatyczna i dotyczyła wszystkich, więc wyniki można obserwować na swoich kontach. Dodatkowo Microsoft wprowadza reklamy lokalne dla wyszukań Binga.

Google Analytics

Przechodzimy do Google i ich zmian. Zacznijmy od GA4 i dwóch nowości.

Pierwsza to nowe wymiary niestandardowe, które mogą poprawić skuteczność kampanii reklamowych, poprawić kierowanie i ostatecznie zwiększyć zwrot z inwestycji (ROI).

Niestandardowe parametry na poziomie produktu dają możliwość zebrania większej ilości danych o produktach w Twojej witrynie lub aplikacji, wykraczających poza standardowe parametry dostarczane domyślnie. Na przykład niestandardowe parametry specyficzne dla produktu mogą być wykorzystywane do uzyskiwania informacji o kolorze, rozmiarze, ocenie klientów i stanie dostępności produktu.

Możliwości wykorzystania tego jest sporo, np. weryfikacja sprzedaży produktu w zależności od tego ile ma komentarzy / jaką ma opinie /  porównać sprzedaż tenisówek vs klapków. W przypadku sprzedaży usług rezerwacyjnych (booksy, medistore) można przekazać takie elementy jak: adres miejsca, godzinę wizyty.

GA4 zdecydowanie bardziej elastycznie podchodzi do możliwości zbierania danych.

Druga nowość to niestandardowe grupy kanałów Google Analytics, która umożliwia użytkownikom tworzenie spersonalizowanych grup kanałów, zaczynając od zera lub wykorzystując domyślną grupę kanałów Google jako podstawę.

Jest to kolejny krok w kierunku dopasowania raportów GA4 do potrzeb danego biznesu. 

Google AdSense

Kilka nowych aktualizacji automatycznych reklam Google AdSense.

W panelu ustawień reklam automatycznych wprowadzono pięć nowych zmian.

  • Pierwsza zmiana polega na podziale formatów na dwie grupy na podstawie ich zachowania. Grupa „Formaty nakładek” obejmuje reklamy zakotwiczone, winietowe i boczne, które są umieszczane na treści strony bez wpływu na jej układ. Grupa „Formaty na stronie” obejmuje reklamy banerowe i multipleksowe, które są wstawiane w obszarach strony na podstawie układu i zawartości strony.
  • Poprzednio nazwany format „reklamy na stronie” jest teraz znany jako „reklamy banerowe” i należy do grupy „formaty na stronie”.
  • Kontrolki banerów reklamowych i reklam multipleksowych są teraz oddzielne, co eliminuje konieczność włączania reklam banerowych przed reklamami multipleksowymi.
  • Każdy format ma teraz własną unikalną ikonę ułatwiającą identyfikację.
  • Dostępna jest teraz galeria reklam zawierająca przykłady każdego formatu.

Dzięki podzieleniu ich na dwie odrębne grupy i zapewnieniu osobnej kontroli dla każdego formatu wydawcy mogą łatwo wybrać typ reklamy, który najlepiej odpowiada ich potrzebom, bez konieczności przechodzenia przez skomplikowane ustawienia.

Patronat medialny #semKRK

Już 7 czerwca w Krakowie odbędzie się 21 edycja konferencji semKRK, której patronem medialnym jest Super Efektywny Marketing.

Od piątku 31.03 na stronie semkrk.pl będzie odbywało się głosowanie na tematy wystąpień prelegentów. 2 zwycięskie tematy zostaną zaprezentowane podczas semKRK#21 BIG. Głosujecie tylko na tematy znając tylko opis. Prelegent stojący za wybranym tematem to tajemnica i będzie ogłoszony dopiero po wyborze.

SEM KRK to też konkurs dla agencji i marek. Case study można zgłaszać do 28 kwietnia do 3 kategorii:

Najlepsza kampania SEO,

Najlepsza kampania Google Ads,

Najlepsza kampania E-commerce.

Więcej o wydarzeniu na stronie: semKRK


Napisz do nas