artykuł

Reklama internetowa wyprzedza telewizję

9 czerwca 2021

Wybuch pandemii w 2020 roku zapoczątkowała najbardziej intensywny i największy proces cyfryzacji biznesu na świecie. Ostatnio opublikowane badania dotyczące reklamy internetowej nie pozostawiają wątpliwości – digital po raz kolejny udowodnił, że jest medium skutecznym nawet w niepewnym czasie, a jego znaczenie sukcesywnie rośnie.

W maju tego roku pojawiały się wyniki badania  IAB Polska/PwC AdEx za 2020 rok – wydatki na reklamę online wzrosły o prawie 5% i po raz pierwszy w historii przekroczyły 5 miliardów złotych. I stało się tak, pomimo że cały rynek reklamy skurczył się o ponad 8%, a większość formatów zanotowała spadki. Te wyniki są w dużej mierze zasługą SEM. 13% wzrost wydatków i  wysoka dynamika tego segmentu w roku 2020 (zwiększył swój udział o ponad 2 p.p.) to efekt dużego przyśpieszenia transformacji cyfrowej oraz bardzo szybkiego rozwoju e-commerce. Biznes wykorzystał te mechanizmy i działania, które w okresie dużych ograniczeń i lockdownów okazały się nie tylko możliwe do wdrożenia w krótkim czasie, ale też najbardziej efektywne i precyzyjnie mierzalne.

Choć trzeba pamiętać, że pierwsza połowa 2020 roku nie napawała optymizmem. Szczególnie drugi kwartał, czyli moment wybuchu pandemii, przyczynił się do znacznego spadku wartość reklamy online – o 9%. W kolejnych miesiącach następowało stopniowe odbudowywanie pozycji. W trzecim kwartale rynek internetowy wzrósł o 5%, a w ostatnich miesiącach roku o 17%. Dzięki temu w skali całego roku komunikacja cyfrowa wzrosła o ok. 5% rok do roku, co przełożyło się na rekordową wartość na poziomie 5,2 mld zł.

W 2021 roku kolejne fale pandemii i ograniczenia już nie wpływały tak negatywnie na rynek reklamy online.  Biznes wyciągnął wnioski z poprzednich sytuacji i reklamodawcy nie wycofywali budżetów, jak to miało miejsce na początku pandemii. Skuteczność prowadzonych kampanii przyczyniła się do kolejnego świetnego wyniku, którego od lat wszyscy się spodziewali. Jak podaje Publicis Groupe, w pierwszym kwartale br. po raz pierwszy reklama internetowa po wzroście o 17,5% wyprzedziła pod względem wartości reklamę telewizyjną. O ile w przypadku telewizji nastąpił spadek udziału w rynku reklamowym z 44 do 42,6%, to udział internetu zwiększył się rok do roku z 38,4 do 44,2%.

Wszystko wskazuje na to, że możemy patrzeć optymistycznie na dalszy rozwój reklamy online. Cyfryzacja nabiera tempa, a to oznacza, że efektywne i mierzalne kanały komunikacji będą zyskiwały na znaczeniu. Warto mieć to wszystko na uwadze, planując wydatki na działania promocyjne w najbliższym okresie.

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas