artykuł
Subskrypcja Facebooka – czy Facebook będzie płatny?
Spis treści
Listopad ubiegłego roku przyniósł na platformach należących do Meta pewne zmiany. Od tego miesiąca zaczęły obowiązywać opłaty za korzystanie z dwóch popularnych serwisów społecznościowych należących do Marka Zuckerberga. Chodzi o Facebook oraz Instagram.
Wprowadzenie opłat ma związek z decyzją Europejskiej Rady Ochrony Danych, zgodnie z którą Meta dostała zakaz wyświetlania reklam opartych na zebranych danych dotyczących zachowań użytkowników w internecie. Decyzja ta obejmuje kraje Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Szwajcarię.
Chcesz wykupić płatną subskrypcję…?
Od czasu wprowadzenia zmian użytkownicy Facebooka zostali przywitani takim komunikatem:
A Instagrama takim:
Firma Meta dała bowiem swoim użytkownikom wybór: możesz korzystać z ich serwisów bezpłatnie, ale z reklamami lub zapłacić. No właśnie, ale ile zapłacić? Tutaj Meta dokonała rozróżnienia na subskrypcję wersji przeglądarkowej i aplikacji mobilnej. Subskrypcja Facebooka w wersji przeglądarkowej kosztuje użytkownika 35 zł miesięcznie, natomiast w aplikacji mobilnej 56,99 zł miesięcznie. Różnica w cenie subskrypcji może wynikać z tego, że zgodnie z raportem DataReportal w 2021 roku z aplikacji mobilnej Facebooka korzystało 98,3% użytkowników, a z wersji przeglądarkowej jedynie 1,7%. Naturalnie więc Mecie bardziej opłaca się pobierać większą opłatę za subskrypcję od użytkowników mobilnych.
Co taka subskrypcja obejmuje? W dużym skrócie Facebook oferuje użytkownikom po jej opłaceniu całkowite „uwolnienie” od oglądania reklam w serwisach Mety objętych subskrypcją oraz jego dane nie będą już wykorzystywane na potrzeby targetowania reklam.
Subskrypcja jest także opcją przeznaczoną wyłącznie dla osób pełnoletnich – aby korzystać z Facebooka i Instagrama bez reklam, dany użytkownik musi mieć ukończone 18 lat.
Połączone konta zostają rozłączone
Od 1 marca 2024 nastąpiło rozłączenie kont na Facebooku i Instagramie właśnie w kontekście możliwości płatnego korzystania z obu serwisów. Od tego dnia za każde dodatkowe konto podpięte pod płatną opcję subskrypcji użytkownik musi zapłacić dodatkowe 21 zł opłaty miesięcznej w wersji przeglądarkowej i 30 zł w aplikacji mobilnej.
Czy Facebook i Instagram będą w pełni płatne?
Wprowadzenie przez Meta nowych płatnych subskrypcji jest z jednej strony odpowiedzią na nowe regulacje związane z administrowaniem danymi osobowymi, a z drugiej strony wypatrzoną przez firmę okazją do stworzenia nowego źródła przychodu. Nie oznacza to jednak, że Facebook i Instagram, serwisy, w których sensie istnienia wpisany jest darmowy i powszechny dostęp, staną się nagle serwisami w pełni płatnymi. Takie podejście znacząco zmniejszyłoby liczbę użytkowników, a reklamodawcom, których firma Meta chce mieć w swoich serwisach jak najwięcej, zależy przecież na możliwości dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców.
W związku z tym przesłanek o całkowitym porzuceniu modelu darmowego Facebooka i Instagrama jak na razie nie ma i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższej przyszłości miały się pojawić.
Rafał Sakowski
Executive Performance Specialist