news

Sezon (nie)ogórkowy w pełni! SEM News 9/2022

21 lipca 2022

Wakacyjnym rekordzistą zmian i nowości okazał się Google czyli koncern Alphabet.

Zmiany w Google

Zacznijmy jednak mniej marketingowo, a bardziej szpiegowsko. Google jako firma amerykańska dołączył do sankcji i zaprzestał współpracy z wieloma podmiotami w Rosji. Niestety jeden z tych podmiotów – agencja reklamowa RuTarget przez 3 miesiące wykorzystywał dane z Google Ad Exchange i Google AdSense do namierzania internautów odwiedzających ukraińskie strony internetowe. Pozyskiwali identyfikatory komórek, adresy IP i dane o lokalizacji. Czyli wszystko to, co reżimowe służby specjalne mogły spokojnie wykorzystać do swoich działań.

Google twierdzi, że odciął RuTarget od swoich danych jeszcze w marcu i że dostęp nastąpił przez pośredników.

Warto pamiętać, że nasze marketerskie zabawki mogą mieć wiele zastosowań.

Google Analytics 4 chce, żebyś go polubił! W ostatnim tygodniu Google dodało 3 wskaźniki do czwórki:

  1. dostajemy stary dobry Bounce Rate

2. UTM term i UTM content

3. conversion ratę dla wszystkich

– dane dostępne także po API.

Dostaliśmy także Ads Editor w wersji 2.1, a wraz z nim 13 nowych ficzerów.

Większość z nich ma na celu wspieranie kampanii Performence Max.

Także sam Performance Max doczekał się 6 nowych funkcji:

  1. Optimization score – z oceną od 0 do 100% – i jeżeli kampania będzie miała mniej niż 100%, będą udzielane rekomendacje, jak to zmienić.

2. Korekty sezonowości – kiedy spodziewasz się większych współczynników konwersji (np. wyprzedaże i promocje).

3. Wykluczenie danych – jeżeli Twoja kampania miała jakieś problemy ze śledzeniem konwersji, będzie można zignorować ten okres.

4. Zaawansowane opcje targetowania po lokalizacji – kampania może być kierunkowana na osoby fizycznie gdzieś będące, będące fizycznie lub zainteresowane.

5. Wyjaśnienia – mają pomóc zrozumieć zmiany skuteczności kampanii i pomóc naprawić je.

6. Informacje diagnostyczne – pozwolą namierzyć i rozwiązać wszelkie problemy z zasadami reklamowymi, reklamami, budżetem itp. już na etapie ustawiania kampanii.

To nie koniec:

  • Google Merchant center obsługuje automatyczne tagowanie we wszystkich rodzajach zakupów.
  • Google Search Console otrzyma nowe raportowanie indeksowania wideo. Rollout właśnie się zaczyna i może potrwać nawet kilka miesięcy.
  • Nowy produkt to Ad Creative Studio, który będzie dostosowywać reklamy wideo i displayowe dla różnych grup odbiorców.

Google nie boi się usuwać starych produktów. Kolejny, który nas opuścił w tym roku, to mobilna aplikacja Google My Business – która służyła min. do edytowania profili i komunikacji z klientami.

W zasadzie Google zrobił tyle, że moglibyśmy kończyć już odcinek. Więc teraz o ruchach innych graczy.

Nowości w Meta

Meta w swojej instagramowej odnodze rozbudowuje testy płatnych subskrypcji. Dochodzą do nich:

  • ekskluzywne posty i reelsy tylko dla subskrybentów twórcy
  • osobna zakładka dla subskrybentów agregująca ekskluzywne treści
  • czat subskrybentów znikający po 24 godzinach.

Sam jestem ciekawy wyników tych działań i tego, jak wpłyną one na społeczność twórców na platformie.

To niejedyne eksperymenty Instagrama z pieniędzmi. Użytkownicy ze Stanów Zjednoczonych będa mogli robić zamówienia, płacić i śledzić przesyłki bezpośrednio z poziomu czatu na Instagramie.

Twitter

Twitter poza dziejącą się dramą cały czas intensywnie się rozwija zarówno funkcjonalnie, jak i reklamowo.

Pojawiły się dwie opcje dla twórców:

  • pierwsza to współtworzone tweety – czyli tweet, który ma dwóch autorów i tak prezentowany jest w serwisie,
  • druga opcja to usuwanie niechcianych wzmianek. Użytkownicy dostaną możliwość odznaczenia swojej osoby w postach/dyskusjach innych użytkowników.

Pinterest

W Polsce ma zasięg blisko 30% internautów, dodatkowo od czerwca posiada biuro w Warszawie, więc należy też i o nim wspomnieć.

Na platformę wjeżdżają 4 udogodnienia dla sprzedawców:

  • oznaczanie produktów w pinach
  • materiały wideo w katalogu
  • zakładka Sklep w Profilu Firmy
  • API do zakupów

Oczywiście wydarzyło się jeszcze kilka rzeczy, ale uznaliśmy je za niegodne, aby przerywać twój wakacyjny relaks. Dziękuję za twoją uwagę i czas. Do zobaczenia wkrótce.

Napisz do nas