news

Jaki jest koszt utraty zaufania? SEM News 9/2023

7 sierpnia 2023

Kiedyś w wakacje był sezon ogórkowy. Teraz mamy inaczej. Lipiec przyniósł dużo zmian, zwłaszcza na polu bitwy serwisów mikroblogowych, ekosystemów reklamowych, a Polacy mają ważniejsze rzeczy na głowie z wakacyjną dramą Natalii Janoszek.

Ja nazywam się Erwin Wilczyński, kanał to Super Efektywne Marketing i jeżeli interesują Cię newsy i ciekawe rozmowy ze świata marketingu to zachęcam do subskrybowania.

Threads vs Twitter

Od pewnego czasu Mark Zuckerberg i Elon Musk szykują się do walki w klatce. Jednak najciekawsze rzeczy działy się w ich firmach.

W ramach przygotowań 6 lipca Zuckerberg wyprowadził cios w postaci odpalenia klona Twittera o nazwie Threads. Serwis na początku był funkcjonalnie nawet gorszy od oryginału, do tego dostępny w ponad 100 krajach, wyłączając Unię Europejską, ale do zalogowania się wystarczyło posiadać konto na Instagramie.

Dzięki łatwemu logowaniu i zapewne  przemiłej rodzinnej atmosferze panującej na Twitterze – Threads zostały najszybciej rosnącym serwisem w historii, barierę 100 milionów użytkowników osiągając w zaledwie 5 dni. Rekord został odebrany ChatowiGPT, któremu 100 mln userów udało się osiągnąć w 2 miesiące. 

Brak launchu serwisu w Europie został wytłumaczony zbliżającym się DSA i obawami o zapewnienie bezpieczeństwa danych użytkowników. Jednak majowa rekordowa kara za wysyłanie danych europejskich użytkowników do USA przyniosła efekty. Samo Threads na innych rynkach ma dokładnie te same problemy ze zbieraniem i przesyłaniem danych użytkowników co inne serwisy Mety.

Threads w ciągu miesiąca były powoli ulepszane i coraz mocniej osadzane w ekosystemie Mety, także reklamowym.

X zamiast ptaszka

Z racji wakacji cała branża jednym okiem patrzyła czy Mark Z. zabije Twittera. Elon Musk postanowił na to nie czekać i sam wykończył Twittera. Więc najpierw wziął domenę, którą trzymał przez blisko 30 lat od czasów PayPala czyli x.com . A potem mieliśmy okazję oglądać jeden z technicznie najgorzej przygotowanych rebandingów w historii. Jednak skala tego, jak źle był on przygotowany, ile błędów popełniono, wywołała taką liczbę newsów, komentarzy i dyskusji, że niektórzy zapomnieli, że Threads ogóle istnieje. 

Ale wróćmy szybko do rebrandingu. Zaczęło się tradycyjnie od tweetów Elona. Potem domena X.com zaczęła przekierowywać do Twittera. Później policja przyjechała do siedziby firmy , ponieważ właściciel biurowca, gdzie mieści się siedziba firmy, nie został poinformowany o zmianach. Do tego doszła utrata połowy zaindeksowanych linków w Google, blokada linków wychodzących do Threads czy odebranie konta użytkownikowi Twittera o nicku X.

Problemy ze znakiem towarowym X

Jakby tego było mało dalej wyszły na jaw problemy ze znakiem towarowym X… Microsoft zastrzegł X jako nazwę dla usług finansowych i e-commerce. Dodatkowo Xbox należący do MS ma X jako znak związany z gamingiem. Meta ma X chronione jako nazwę dla serwisu społecznościowego. Newt Xerox ma znaki towarowe z X. Więc w Stanach czeka nas kilka procesów.

Krótka nazwa może być też problemem w kontekście sklepu z aplikacjami Apple, gdzie najkrótsza możliwa nazwa to 2 znaki.

Co dalej z X?

Strategia miliona błędów wygląda tak, jakby Musk co 5 min potykał się o swoje ego i jednocześnie wzmacniał tym generowany szum. W tym kontekście bardziej informacyjny co do przyszłości serwisu okazuje się list CEO Twittera, a obecnie X, Lindy Yaccarino do pracowników.

W zalewie korporacyjnego bełkotu dostajemy wizję rozwoju X w superapke do wszystkiego: 

“…we’ll continue to delight our entire community with new experiences in audio, video, messaging, payments, banking — creating a global marketplace for ideas, goods, services, and opportunities.”

(Kontynuujemy wysiłki na rzecz rozwoju nowych doświadczeń video, audio, komunikacji przez wiadomości, usługi bankowe i płatności – tworząc globalne targowisko dla idei, towarów, usług i możliwości.)

Czyli to potwierdzenie marszu w kierunku stania sie superapką do wszystkiego. Teraz trzeba tylko zyskać zaufanie użytkowników.

Cały temat jest rozwojowy i warto obserwować prawdziwe zmiany jakie będą wprowadzane. Mimo wszystko zmiany w Twitterze zaczynają rozlewać się na inne platformy i mogą przynosić nowe trendy, jak już zapoczątkowane płacenie za korzystanie z serwisów społecznościowych.

Przychody z reklam Q2 2023

Wszystkie serwisy istnieją, żeby zarabiać. W większości z nich wpływy reklamowe stanowią znaczną część przychodów.

Od Elona mamy tweeta, za spadek wpływów reklamowych Twittera o ponad 50%. Jednak szum i kontrowersje nie wzbudzają zaufania reklamodawców. U pozostałych graczy jest za to o wiele bardziej optymistycznie w raportach za drugi kwartał 2023.

Mark Zuckerberg ma powody do radości z powodu wzrostu wpływów reklamowych o 12%  rdr w Q2, osiągając 31,5 miliarda dolarów. To więcej niż zakładali analitycy.  Dodatkowo na jego serwisach przybyło 5% użytkowników, a ich liczba przekroczyła 2 miliardy dziennie.

Microsoft ma wzrost przychodów reklamowych na poziomie 3%, czyli 86 milionów dolarów.

Alphabet, czyli Google wypracował solidne 5% wzrostu wpływów reklamowych, przekraczając 58 miliardów, czyli także więcej niż oczekiwano. 

Przechodzimy teraz do bardziej newsowo-marketerskiej części podsumowania miesiąca.

Zmiany w Performance Max

Google wprowadza dwie nowe aktualizacje Performance Max.

Uaktualnienia kampanii dynamicznych reklam w wyszukiwarce (DSA) i reklam displayowych Google (GDA) są teraz dostępne dla wszystkich reklamodawców. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Nowa, oddzielna kampania PMax zostanie utworzona dla każdej zaktualizowanej kampanii, wykorzystując kombinację ustawień i wniosków z istniejących kampanii w celu utrzymania stałej wydajności, powiedział Google.

Uaktualnienia DSA i GDA dają reklamodawcom narzędzia, których potrzebują, aby przenieść kampanie jednokanałowe do ujednoliconej strategii kampanii w PMax. To z kolei powinno pomóc poprawić zwrot z inwestycji i dać marketerom możliwość pełnej optymalizacji wydajności w różnych kanałach.

Reklamodawcy, którzy zdecydują się na uaktualnienia, uzyskają dostęp do szeregu narzędzi i możliwości mających na celu poprawę wydajności kampanii i doświadczenia użytkowników. 

  • Wyświetlanie reklam uwzględniające stany magazynowe: ta funkcja zapewnia, że ​​strony produktów, których nie ma na stanie, nie pojawiają się w wyszukiwarce, automatycznie uwzględniając stany magazynowe produktów, bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności z Twojej strony.
  • Więcej konwertujących wyszukiwanych haseł:  sztuczna inteligencja PMax wykorzystuje zasoby kreacji kampanii jako pomocny sygnał do wykrywania większej liczby konwertujących zapytań. Jest to szczególnie korzystne dla marek, które mogą mieć strony docelowe z niewielką lub minimalną zawartością.
  • Zwiększona kontrola : firma Google potwierdziła, że ​​utworzone zasoby tekstowe zaczną się pojawiać w tabeli raportowania zasobów. Jest to korzystne dla reklamodawców, ponieważ będą oni mogli usuwać zasoby tekstowe według własnego uznania.
  • Skuteczniejsza obsługa intencji użytkowników : dzięki automatycznie tworzonym zasobom Pmax może dostosowywać reklamy w wyszukiwarce, aby lepiej odpowiadały intencjom konsumentów.
  • Lepszy wgląd : Google wprowadza więcej kategorii wyszukiwania i możliwość stosowania zakresów dat. Wkrótce reklamodawcy będą też mogli pobierać te statystyki za pośrednictwem interfejsu Google Ads API.

Kolekcie w PMax

Nowa funkcja Google Performance Max pozwala łączyć produkty i tworzyć kolekcje – na potrzeby reklam lub bezpłatnych informacji o produktach.

Kolekcje umożliwiają powiązanie produktów z kreatywnymi zasobami – obrazami, filmami i tekstem.

Chociaż Google planuje udostępnić tę funkcję wszystkim reklamodawcom PMax w przyszłości, nowa funkcja jest nadal w fazie pilotażowej, a harmonogram nie został jeszcze potwierdzony.

Możliwość powiązania różnych produktów i zasobów upraszcza korzystanie z listy produktów, oszczędzając czas i pieniądze. Kolekcje mogą również wzbogacić dane o produkcie, co może skutkować lepszą wydajnością produktu, większym zaangażowaniem i bogatszą obsługą klienta.

Kolekcje mogą zawierać do 100 produktów. Są one dostępne tylko dla produktów lokalnych sprzedawanych w ramach Performance Max na cele sklepowe.

Nowe raporty w GA4

Można teraz tworzyć niestandardowe raporty e-commerce lub edytować standardowe raporty e-commerce, korzystając z nowych wymiarów i danych Google Analytics 4.

Google Analytics 4 dodał dziesiątki nowych wymiarów i danych, które powinny pomóc marketerom w nadchodzącym sezonie zakupów świątecznych.

Ta nowa funkcja umożliwia nie tylko tworzenie raportów od podstaw, ale także edytowanie standardowych raportów e-commerce.

Dodanie tych nowych wymiarów i danych GA4 powinno pomóc lepiej zrozumieć skuteczność kampanii, wyciągać wnioski i podejmować decyzje oparte na danych – i potencjalnie prowadzić do większych przychodów.

GA4 ma teraz następujące wymiary e-commerce dostępne w kreatorze raportów niestandardowych:

  • Przynależność elementu
  • Marka przedmiotu
  • Kategoria przedmiotu
  • Kategoria przedmiotu 2
  • Kategoria przedmiotu 3
  • Kategoria przedmiotu 4
  • Kategoria przedmiotu 5
  • Identyfikator elementu
  • Identyfikator listy pozycji
  • Nazwa listy pozycji
  • Pozycja listy pozycji
  • Identyfikator lokalizacji przedmiotu
  • Nazwa przedmiotu
  • Nazwa kreacji promocji produktu
  • Miejsce na kreację promocji przedmiotu
  • Nazwa promocji przedmiotu
  • Wariant przedmiotu
  • Poziom wysyłki

GA4 ma teraz dostępne w narzędziu do tworzenia raportów niestandardowych następujące dane e-commerce:

  • Przychód brutto z pozycji
  • Przychód brutto z zakupów
  • Kwota zwrotu towaru
  • Przychody z pozycji
  • Przedmioty dodane do koszyka
  • Przedmioty wyewidencjonowane
  • Przedmioty kliknięte w promocji
  • Przedmioty zakupione
  • Wyświetlane elementy
  • Elementy wyświetlane na liście
  • Przedmioty oglądane w promocji
  • Przychody z zakupów
  • Kwota Refundacji
  • Kwota wysyłki
  • Wysokość podatku

GA4 wprowadziło też następujące nowe wskaźniki przychodów z eksploracji:

  • Przychód brutto z pozycji (całkowity przychód tylko z pozycji, z wyłączeniem podatku i kosztów wysyłki).
  • Przychody brutto z zakupów (całkowity przychód z zakupów dokonanych w Twojej witrynie lub aplikacji).
  • Kwota zwrotu (całkowita kwota ze zwrotów podanych w Twojej witrynie lub aplikacji).

Oprócz wprowadzenia nowych danych i wymiarów Google usunął następujące zduplikowane dane o przychodach:

  • Przychody z handlu elektronicznego
  • Przychody z wydarzeń

Facebook – video

Wracajac jeszcze na chwilę do Mety. Było sporo zmian w Threadsach, ale nie jest to serwis dostepny w Polsce, więc to pominę. Ale jest dalsza ewolucja Wideo. Reelsy będą łatwiej przenoszone z Insta na Fb, na Fb tafiły go głównego feedu, na telefonie mają być jeszcze łatwiejsze do robienia, a reklamodawcy mają dostać narzędzia do tworzenia reklam wysokiej jakości.

TikTok

Tik tok wprowadza zmiany głównie dla firm i reklamodawców, w tym testuje posty tekstowe dla firm. Udostępnia także bibliotekę reklam i ich wyników, aby reklamodawcy lepiej robili reklamy.

Chat GPT

Tutaj na pierwszy rzut oka widać delikatny odwrót i weryfikację założeń.

Pierwsza wiadomość z tej krainy może wydawać się błaha: zostaje wyłączone narzędzie AI Text Classifier służące do weryfikacji, czy tekst jest dziełem człowieka czy AI. Przyczyną jest bardzo niska skuteczność rozwiązania. Więc filozoficznie perspektywa Google, aby po prostu skupić się na jakości treści, a nie pochodzeniu, okazuje się wygrywać.

Ze znikających funkcji mamy też „”Przeglądaj z Bingiem”, która była dostępna dla abonentów usługi Plus i była jednym z zaledwie kilku uzasadnień płacenia za wersje premium. Funkcja czata czytającego na bieżąco zawartość sieci zostaje zawieszona z powodu problemów prawnych i pozwów.

Ostatnimi czasy ChatGPT, zwłaszcza 4 zachowywał się dziwnie, czyli mniej wydajnie. Zaczął też generować więcej błędów, co przełożyło się na mniejszy ruch na stronie i w aplikacji. Według wielu ekspertów niższa wydajność miała być efektem wprowadzanych zmian. O kilku z nich właśnie się dowiadujemy.

Przede wszystkim czat uzyskuje pamięć i zaczyna pamiętać rozmowy i preferencje użytkowników. Więc możesz się spodziewać coraz bardziej sprofilowanych odpowiedzi.

Funkcjonalność ciągle jest w becie i jest powoli udostępniania użytkownikom opłacającym opcję plus.

Przy okazji został podniesiony limit zapytań do GPT4 do 50 zapytań na 3 godziny.

PMax od Microsoft

Z nowości reklamowych to wielkimi krokami zbliża się Performance Max od Microsoftu i obecnie jest w otwartej becie. Śledzenie konwersji, ustawienie strategi licytowania i inne.

Równolegle dostalismy narzędzia AI do generowania nagłówków i tekstów do kampanii.

Na deser będzie targetowanie predykcyjne równierz przez AI.

Więc Microsoft po prostu buduje swojego Google Adsa cały czas.

Napisz do nas