artykuł

Jak skasować duplikację treści?

3 lutego 2024

W świecie cyfrowym, gdzie pozycjonowanie, a w szczególności pozycjonowanie lokalne, zyskuje na znaczeniu, zawartość strony odgrywa kluczową rolę. Każda agencja SEO podkreśla wagę unikalnych treści w procesie optymalizacji SEO. Jednak co dzieje się, gdy na stronie pojawiają się duplikaty? W tym artykule odpowiadamy na pytanie, dlaczego i jak usuwać zduplikowane treści.

Czym są zduplikowane treści?

Zduplikowane treści to fragmenty tekstu, które pojawiają się w więcej niż jednym miejscu w sieci. Często jest to wynik przypadkowego skopiowania materiału z jednej strony i wklejenia go na inną, ale może też być rezultatem działania osób trzecich, które chcą skorzystać na popularności pewnego tekstu. Mogą to być całe artykuły, fragmenty tekstów, opisy produktów lub jakiekolwiek inne treści, które zostały skopiowane i umieszczone na różnych stronach bez odpowiedniej optymalizacji słów kluczowych.

Dlaczego warto usuwać zduplikowane treści?

Wiemy już, czym są zduplikowane treści i z jakich powodów mogą się pojawić na witrynie internetowej. Pora zastanowić się, dlaczego tego rodzaju treści są niepożądane na stronie. 

SEO i pozycjonowanie

Jednym z głównych powodów, dla których warto zwracać uwagę na duplikaty, jest pozycjonowanie w Google. Wyszukiwarki, takie jak Google, preferują unikalne treści. Duplikaty mogą wpłynąć na niższą pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Specjaliści SEO z różnych agencji SEO często podczas audytu SEO zwracają uwagę na powielone treści i zalecają ich usunięcie.

Unikalność i wizerunek

W świecie, gdzie konkurencja jest ogromna, każda strona chce być wyjątkowa. Zduplikowane treści mogą wpłynąć na autentyczność i wizerunek marki. Optymalizacja stron pod kątem unikalności treści jest niezbędna dla utrzymania profesjonalnego wizerunku.

Doświadczenie użytkownika

W kontekście testów UX, warto zrozumieć, że użytkownicy nie chcą czytać tego samego tekstu w wielu miejscach. Unikalna treść stanowi większą wartość dla czytelnika, podnosi współczynnik konwersji i sprawia, że użytkownik chętniej wraca na daną stronę.

Więcej na temat zduplikowanych treści dowiesz się z artykułu: Duplicate content – dlaczego należy się go wystrzegać?

Jak skutecznie usuwać zduplikowane treści?

W świecie SEO, zduplikowane treści mogą stanowić poważny problem. Wpływają one niekorzystnie na wyniki pozycjonowania i mogą obniżyć autorytet strony w oczach wyszukiwarek, takich jak Google. Jak więc skutecznie radzić sobie z tym problemem? Specjaliści SEO opracowali kilka metod.

Narzędzia do wykrywania duplikatów

Na rynku dostępne są specjalne narzędzia SEO, takie jak Copyscape czy Siteliner. Te narzędzia często wykorzystywane podczas audytów SEO przez agencje SEO, pomagają wykryć zduplikowane treści na stronie. Dzięki nim można łatwo zidentyfikować problematyczne fragmenty.

Przepisywanie treści

Copywriting to sztuka tworzenia unikalnych treści. Zamiast po prostu kopiować tekst, warto przepisać go, dostosowując do swojej unikalnej perspektywy i tonu marki. Optymalizacja słów kluczowych przy pisaniu również jest istotna – planer słów kluczowych może w tym pomóc.

Znaczniki canonical

Czasami zduplikowane treści są nieuniknione np. ze względów technicznych lub w przypadku e-sklepów z wieloma podobnymi produktami. W takich sytuacjach znacznik canonical jest zbawieniem. Pokazuje on wyszukiwarkom, która wersja strony jest „główna”, chroniąc przed negatywnym wpływem duplikatów na pozycjonowanie.

Blokowanie duplikatów w pliku robots.txt

Jeśli pewne strony na Twojej witrynie zawierają duplikaty, które nie przynoszą wartości użytkownikom, warto dodać je do pliku robots.txt. Pozwoli to uniknąć indeksowania tych stron przez wyszukiwarki.

Przekierowania 301

W sytuacji, gdy mamy dwie bardzo podobne strony, idealnym rozwiązaniem jest użycie przekierowania 301. Przekierowanie jednej strony na drugą pozwala skoncentrować ruch i autorytet w jednym miejscu.

Kontrola wewnętrznych linków

Warto zawsze upewnić się, że wszystkie wewnętrzne linki na stronie kierują do preferowanych wersji URL. Na przykład, jeśli dostępne są dwie wersje strony (http://przyklad.pl i http://www.przyklad.pl), najlepiej wybrać jedną jako główną i konsekwentnie linkować w ten sposób na całej stronie.

Tagi hreflang

Jeśli strona jest wielojęzyczna, a treść na nich jest taka sama lub bardzo podobna w różnych językach, warto użyć tagu hreflang, aby pokazać Google, że wersje językowe są przeznaczone dla różnych regionów czy krajów.

Unikanie automatycznego generowania treści

Niektóre systemy CMS mogą generować treść automatycznie na podstawie szablonów, co może prowadzić do duplikacji. Ważne jest, aby regularnie sprawdzać, czy system nie tworzy niepotrzebnych kopii.

Ręczna moderacja treści

W przypadku serwisów, na których użytkownicy mogą samodzielnie dodawać treść, warto wprowadzić system ręcznej moderacji. Pozwoli to unikać publikowania duplikatów oraz podniesie jakość treści na stronie.

Ustalanie autorytetu

W sytuacji, gdy treść zostanie skopiowana przez inną stronę, warto skontaktować się z administratorem tej strony i poprosić o usunięcie duplikatu lub dodanie do niego linku zwrotnego do strony jako źródła.

Parametry śledzenia w URL

Korzystanie z parametrów śledzenia w URL (np. dla kampanii marketingowych) nierzadko może powodować duplikaty. Aby tego uniknąć, można wykorzystać znacznik canonical lub zablokować te URL-e w pliku robots.txt.

Regularne audyty treści

Regularne przeglądy i audyty treści na stronie, przy użyciu narzędzi SEO, pozwolą na szybkie wykrywanie i usuwanie duplikatów.

Podsumowanie

Po przeprowadzeniu szczegółowego audytu SEO i używając specjalistycznych narzędzi SEO, można z łatwością zidentyfikować i wyeliminować niechciane duplikaty. Dzięki temu specjaliści SEO i copywriterzy mogą pracować nad optymalizacją słów kluczowych i linkowaniem, podnosząc wartość strony w oczach Google. Nie zapominajmy o korzyściach z testów UX oraz o tym, jak ważna jest budowa profilu linkowego dla ogólnej strategii SEO. Pamiętajmy, że analityka internetowa to nie tylko narzędzie do śledzenia ruchu, ale także kompas wskazujący drogę do unikalnej i wartościowej treści.

Napisz do nas