news

Facebook wycofał 3 narzędzia umożliwiające analizę danych

15 września 2021

Wyniki finansowe Facebooka rosną z roku na rok. Z serwisu korzysta obecnie prawie 3 mld internautów miesięcznie. Reklamodawcy chętnie korzystają z tej formy dotarcia do użytkownika, a firma od wielu lat rozwija narzędzia, które pomagają im ocenić skuteczność kampanii reklamowych.

Jednak w ostatnim czasie Facebook poinformował o wycofaniu trzech narzędzi umożliwiających analizę danych – Facebook Analytics, Facebook Audience Insights oraz Facebook Attribution.

Facebook Analytics i Audience Insights – zmiany od 1 lipca 2021

Facebook Analytics pomagał reklamodawcy w uzyskaniu informacji o zachowaniu użytkowników i ich reakcji na reklamy wyświetlane w witrynie, aplikacji i na stronie serwisu. Lepsze dopasowanie kampanii do preferencji odbiorców wpływało na zwiększenie efektywności marketingowej.

Facebook Analytics służył do łączenia danych ze strony na Facebooku z danymi z piksela Facebooka. Jednak w zawiązku z najnowszą aktualizacją i zmianą w polityce prywatności w iOS 14, reklamodawcy nie mogą uzyskać od użytkownika takich samych danych o konwersjach, jak wcześniej.

Sam Facebook swoją decyzję tłumaczy potrzebą konsolidacji narzędzi biznesowych w serwisie i zapewnia, że nadal inwestuje w produkty do pomiaru zapewniające wgląd w statystyki i możliwość analizy danych.

Facebook Analytics został zamknięty 30 czerwca 2021 r. razem z Audience Insights – narzędziem, które pozwalało skutecznie targować reklamy, dając dostęp do  zarówno demograficznych, jak i behawioralnych danych.

Facebook Attribution – zmiany od 1 września 2021

Z końcem sierpnia 2021 zniknęło też narzędzie Facebook Attribution, które pozwalało dokonać pomiarów w całym ekosystemie aplikacji i usług Facebooka.

Stosowany powszechnie Google Analytics prezentuje atrybucję opartą na plikach cookies i w domyślnym ustawieniu przypisana jest ona do ostatniego kliknięcia, a przez to może prezentować niepełny obraz wpływu poszczególnych działań reklamowych na wyniki kampanii. Facebook Attribution oferował pełniejszy obraz drogi klienta, ponieważ dopisywał dane crossdevice za pośrednictwem profilu na Facebooku. Dzięki temu mogliśmy określić, na jakich urządzeniach użytkownicy rozpoczynają swoją ścieżkę konwersji, a gdzie ją kończą. Ponadto atrybucja Facebooka uwzględniała również wyświetlenia reklam, a nie tylko kliknięcia i wizyty, co oferuje bezpłatna wersja Google Analytics.

Co w zamian?

Firma informuje, że pracuje nad uruchomieniem nowego narzędzia atrybucji, które będzie mierzyć zarówno płatne, jak i bezpłatne działania marketingowe w narzędziach biznesowych Facebooka.

Do analizy reklam firma proponuje w zmian inne narzędzia, a są to:

  • Menedżer Reklam – pozwala przeglądać reklamy, wprowadzać zmiany oraz sprawdzać skuteczność wszystkich kampanii, zestawów reklam i reklam na Facebooku.
  • Facebook Business Suite – umożliwia zarządzanie kontami firmowymi na Facebooku i Instagramie oraz daje możliwość wyświetlania szczegółowych informacji na temat odbiorców, trendów i treści.
  • Menedżer zdarzeń – pomaga skonfigurować narzędzia biznesowe Facebooka (takie jak piksel Facebooka i API konwersji), zarządzać nimi, a także raportować działania podjęte w witrynie.

Dowiedz się, jak możemy rozwinąć Twój biznes!

Napisz do nas